Lezing NGV Afd. West Noord-Brabant

  • ruudmartijn1944
    Message 1 of 2 , Oct 8, 2006
      PERSBERICHT

      Lezing: Joodse invloeden in de westerse cultuur.

      Op dinsdag 24 oktober zal Cees M.H. Tapke
      Lokenberg een lezing verzorgen voor de NGV Afd. West Noord-Brabant
      in :
      het gemeenschapshuis "de
      Wegwijzer"Steendorpstraat 2 te Breda.
      Aanvang 20.00 uur, zaal open om 19.00 uur, de
      toegang is gratis.
      Niet leden zijn ook van harte welkom
      Vanaf 19.00 uur kan men vragen stellen over
      Gensdata-Pro.

      Cees Lokenberg verdiept zich al geruime tijd in dit
      onderwerp, aanleiding was en documentaire over joodse muziek
      (klezmer), zo'n 15 jaar geleden.
      In encyclopedieën kon hij niets daarover vinden en
      zocht in tal van bibliotheken en vond daarin boeken die stukje bij
      beetje puzzelstukjes leverden die een voor een op hun plaats vielen.
      Of het nu de geschiedenis van carnaval, bier, jazzmuziek of tango
      betreft, hij kan er gemakkelijk 168 uur over vertellen. Ook zal hij
      de geschiedenis van joodse gemeenschappen uit de tijd van Karel de
      Grote behandelen. Vragen die men kan stellen zijn:
      - waarom wordt er in alle vm. Europese koloniën variaties van
      zuurwaren gegeten.
      - waarom konden Vlaamse schilders zich zo gemakkelijk
      bijscholen in Italië
      - waarom kom ik niet verder met mijn genealogisch onderzoek
      - hoe is het met het 1000 jaar oude Duitse reinheidsgebod van
      het brouwen van bier
      Op deze en vele andere vragen krijgt u een antwoord van de heer Cees
      Lokenberg.
    • gerard lemmens
      Message 2 of 2 , Oct 9, 2006
        Waarde Ruud,

        Dat lijkt mij een zeer interessante lezing, maar ja daar kun je dan niet zomaar vanuit Engeland voor over wippen, dus zou je voor mij de volgende vraag willen stellen en mij het antwoord daarover willen laten weten ;

        Hoe is het met het 1000 jaar oude Duitse reinheidsgebod van
        het brouwen van bier ?

        Met dank en groeten,
        Gerard Lemmens
        http://members.lycos.nl/lemmensfamilie