RE: [Noord-Brabant_Genealogy] Schouten Genealogie

  • espk
    Message 1 of 5 , Aug 1, 2006
      Hallo Dirk,

      Leuk om jou eens te horen op het forum. Ik kan je geen informatie geven over
      de Schouten genealogie. Maar ik wilde je vragen of je mijn vraag van lang
      geleden nog zou willen beantwoorden.

      Mogelijk heb ik mijn vraag op 27 februari 2006 naar een verkeerd emailadres
      gestuurd.

      "Mijn voornamen zijn Erkenraadje Sijgje Pieternella. Erkenraadje Sijgje is
      afkomstig van de moeder van mijn vader: Erkenraadje Sijgje Schouwenburg.

      Alle oudste dochters van haar kinderen hebben de naam Erkenraadje gekregen.

      Haar naam voert terug naar de moeder van haar moeder: Erkenraadje Bijl. Ook
      diens kinderen hebben vaak hun oudste dochters Erkenraadje genoemd; zij
      trouwde Cornelis Kramp uit Zuid Beijerland. Zij werd geboren op 2/4/1833 in
      Zuid Beijerland. Haar moeder was Maartje Maasdam, geboren ca. 1799 in Zuid
      Beijerland. Haar vader was Gerrit Stevensz Maasdam, geboren 28/11/1765 in
      Zuid Beijerland. Hij trouwde Adriaantje Lauresdr Vollaart.

      http://home.hccnet.nl/p.molema/zbL1713.htm Op deze site vond ik een
      Erkenraadje Maesdam als lid der kerk, naast Erkenraadtje Gerritsdr van
      Houte.

      Verder vond ik dat ene BASTIAAN JANSZ MOERKERKE, gedoopt Zuid-Beijerland
      24-10-1688, in ondertrouw is gegaan in Zuid-Beijerland op 3-12-1717 met
      ERKENRAADJE GERRITSDR VAN HOUTEN, gedoopt Zuid-Beijerland 31-5-1700,
      overleden aldaar 15-5-1764.(Zij was later getrouwd met Steven Ariesz

      Maasdam.)

      http://www.gensdata.nl/search/text/schell-2.txt

      Op http://www.van-den-hout.nl/persoon.php?kaart=40566
      <http://www.van-den-hout.nl/persoon.php?kaart=40566&lang=en> &lang=en vond
      ik een Erkenraatje Stoffelsd Swanevelt; christening : 20 Nov 1757 in
      Geervliet.

      Father : Christoffel Japhetsz Swanevelt; Mother : Teuna Stevens Maasdam,
      die weer een dochter was van Erkenraadje Gerritsdr. van Houten en Steven
      Ariens Maasdam.

      Mijn vraag is of u misschien meer bekend is over Erkenraadje Bijl,
      Erkenraadje Gerritsdr van Houten, Erkenraadje Maesdam of de dames
      Erkenraadje Kramp. Deze laatsten zijn kleindochters van Erkenraadje Bijl via
      haar zonen. Mijn voornaam komt niet veel voor en wordt eigenlijk alleen maar
      bij bepaalde families, zoals de familie Korteweg (en de familie Kramp?)
      gevonden.

      De naam lijkt ook vooral via de vrouwelijke lijn doorgegeven te worden."

      Ik hoop dat u me weer een beetje verder kunt helpen.

      Erry Pieters-Korteweg

      _____

      Message 2 of 5 , Aug 2, 2006
        Hallo Dirk,

        Met ISIS naar aanvullingen gezocht, maar niet gevonden.

        Waren deze personen gereformeerd of catholiek ?

        Mogelijk komt hun voorgeslacht uit een naburige provincie ?

        Zelf heb ik wel een aantal Schouten / Scholten op de Veluwe ; maar zie nog
        geen aansluiting.

        met een vriendelijke groet,

        Albert Veldhuis

        Bep & Albert Veldhuis-Hoeve
        *
        * living in Barneveld, beautiful village in the middle of The Netherlands
        * Secr: Veluwse Geslachten ( V V G ) Box 519 NL-3770 AM Barneveld
        * Dutch - USA - Canada - Australia - South Africa
        * e-mail: <albert.veldhuis@...>
        ** Albert Veldhuis B.Ed ; B.Sc.

> [...]
        >
        > Wanneer waren Gerrit en Aaltje geboren en getrouwd ??
        >
        > Wie waren hun ouders en eventueel hun grootouders ??

      • ritar54nl
        Message 3 of 5 , Aug 2, 2006
          Hallo Dirk,,

          Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar het gaat vast en zeker
          over de familie van mijn schhonmoeder. Zij is een Schouten uit
          Hoorn, maar haar vader's familie kwam uit Almkerk en omgeving. Ik
          heb wel andere gegevens over de familie.

          Groetjes, Rita

          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "dirkramp"