Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Vraagje: doop onder voorwaarde

  • cvanderven@home.nl
    Message 1 of 11 , Jul 11, 2006
      Hallo Annemarth,

      Het zal in dit geval om een katholieke nooddoop gaan. Omdat namelijk voorkomen moest worden dat kindjes ongedoopt zouden komen te overlijden, werden zieke of zwakke pasgeborenen nog wel eens gedoopt door de vroedvrouw of door een andere aanwezige.

      Later werd de doop dan nog eens officieel door een priester overgedaan, maar onder voorwaarde dat er geen of geen geldige nooddoop was verricht. Een kindje kon immers geen tweede keer gedoopt worden.

      Groeten,

      Christian

      ---- Annemarth Sterringa <annemarthsterringa@...> schrijft:

    • arthur verhalle
      Message 2 of 11 , Jul 11, 2006
        Een voorwaardelijke doop werd uitgevoerd als degene die doopte niet zeker was of de ouders van de dopeling wel tot zijn kerk behoorden. Dit had ermee te maken dat de ene kerk (bijv. RK) de doop van de andere (bijv ND) niet accepteerde.....

        Dit gegeven is pas in de twintigste eeuw afgeschaft...........

        Arthur

        Annemarth Sterringa <annemarthsterringa@...> wrote: Dag allemaal,

        Message 3 of 11 , Jul 11, 2006
          Christian, Arthur,

          Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

          Met vriendelijke groet,
          Annemarth

          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, arthur verhalle
          <arthurverhalle@...> wrote:

          > Een voorwaardelijke doop werd uitgevoerd

          <knip>
        • jeanne van rooij
          Message 4 of 11 , Jul 12, 2006
            Dag Arthur,

            Deze uitleg is niet juist. Sub conditione betekend “onder voorbehoud”. En
            een kindje dat op die manier gedoopt werd had, zoals Christian al vertelde,
            een nooddoop gehad. De RK Kerk leert: “In tijd van nood, mag en moet
            iedereen dopen”. Hier in Brabant hielpen de buurvrouwen bij de bevalling.
            Mijn moeder heeft me daar vaak over verteld. Hoe ze als het “spannend” werd
            een kindje een nooddoop gaven. Ook later toen ik zelf in een katholiek
            ziekenhuis mijn verpleegsteropleiding deed, werd mij geleerd om in tijd van
            nood te dopen. Als de noodsituatie zich hersteld had, ging men met het
            kindje naar de kerk en werd de doop “onder voorbehoud” overgedaan. Twee keer
            dopen kon immers niet, maar voor alle zekerheid, stel voor dat je iets fout
            had gedaan. Als het niet anders kon mocht je zelfs gewoon water gebruiken.
            Maar dat was meestal niet nodig. In alle Brabantse gezinnen hingen immers
            wijwaterbakjes.

            En is niet afgeschaft. Is nog steeds geldig.

            Met vriendelijke groeten
            Jeanne van Rooij

            Message 5 of 11 , Jul 12, 2006
              Jeanne,

              Jouw verhaal is juist en dat van mij ook. "Onder voorbehoud" en "voorwaardelijk" zijn totaal verschillende termen.

              Groeten,

              Arthur

              jeanne van rooij <j_vanrooij@...> wrote: Dag Arthur,

            • Han Lijster
              Message 6 of 11 , Jul 12, 2006
                Beste allemaal,

                Naar aanleiding van de discussie over de term "sub conditione" heb ik de
                vraag neergelegd bij het Bisdom Den Bosch over hoe dit uitgelegd moet
                worden.
                Mogelijk kunnen zij het juiste antwoord geven, zie hieronder de vraag zoals
                ik die aan het bisdom heb gesteld.

                In mijn stamboomonderzoek kom ik het onderwerp nooddoop tegen.
                Het gaat om het volgende en ik ben benieuwd naar de betekenis.
                In een akte kom ik bij een RK doop de term "sub conditione" tegen.
                Hoe moet ik deze term uitleggen "zonder voorbehoud".
                Ik weet uit eigen kennis dat "leken" vroeger een nooddoop mochten geven maar
                ik weet eigenlijk niet meer of dit dan later, als dat er was, in de kerk
                werd overgedaan.

                m.vr.gr.
                Han Lijster

                Alle berichten worden automatisch gescand
                met Norton AV Pro, met live update
              • jeanne van rooij
                Message 7 of 11 , Jul 12, 2006
                  Arthur,

                  Daar heb je helemaal gelijk in. Voorwaardelijk en onder voorbehoud zijn twee
                  totaal verschillende begrippen.
                  Ik ben bezig met de DTB boeken van Sint-Michielsgestel en kom daar erg vaak
                  "sub conditione" tegen.
                  Als aardigheidje een link naar een onderrichting voor vroedvrouwen,
                  uitgevaardig in 1698 te Brussel.

                  Met vriedenlijke groet
                  Jeanne an Rooij

                  http://www.debaets.be/yves/documenten/vroedvrouwen/index.htm

                  Message 8 of 11 , Jul 13, 2006
                    Dag allemaal,

                    Nog eens hartelijk dank voor alle reacties. Ik stelde de vraag hier
                    naar aanleiding van een doop in 1799 in Bergen op Zoom.
                    In mijn moeders familie (Smit) doet zich in Amsterdam een curieus
                    geval van nooddoop in 1792 en aanvullende ceremoniën in 1795 voor.

                    Zie evtentueel
                    http://gemeentearchief.amsterdam.nl/archieven/genealogie/
                    doopregisters
                    zoek
                    Helena Oosterman moeder
                    1790 - 1800

                    1795 Maria
                    "Dit kind, van 2 geldig gehuwde, katholieke ouders, die voor de
                    Franse Revolutie gevlucht zijn, is op 8 juli 1792 in de parochie
                    Nieuwervliet, in het bisdom St. Omer, gedoopt. Door de
                    oorlogsomstandigheden kon de doop echter niet publiekelijk
                    toegediend worden. De aanvullende ceremoniën na deze nooddoop zijn
                    thans verricht."

                    Maria's jongere broer Hermanus 1795 werd in 1797 in Amsterdam
                    gedoopt met aantekening "men weet niet of het gedoopt is."

                    Groetjes,
                    Annemarth Sterringa
                    http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/Smit/ksgenealogy.htm

                    --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "jeanne van rooij"

                    Message 9 of 11 , Jul 13, 2006
                      Annemarth,

                      Ik ben benieuwd naar het antwoord van het bisdom. Op internet vindt ik
                      tegenstrijdige berichten of de nooddoop nu wel of niet afgeschaft is. In
                      mijn opleidingstijd tot verpleegkundige in een katholiek ziekenhuis moesten
                      wij in die tijd voor we toegelaten werden tot het examen eerst een
                      godsdienstdiploma halen. Een van de hoofdzaken in de godsdienst les was de
                      nooddoop. En wij leerden dat in tijd van nood "iedereen mag en moet dopen".
                      De regels waren, er moest water over het hoofd vloeien en de woorden "Ik
                      doop u in de naam van de vader en de zoon en de heilige geest" moesten
                      uitgesproken worden. Ik heb dit zelf een enkele meegemaakt dat dit ook
                      gebeurde. Wanneer de noodsituatie zich herstelde kwam de rector van het
                      ziekenhuis en werd het kindje naar de ziekenhuis kapel gebracht waar de doop
                      overgedaan werd in geval het niet volgens de regels van de kunst gedaan was
                      en het kindje werd in de kerkgemeenschap opgenomen. De rituelen van de
                      zalving werden dan alsnog uitgevoerd. En er waren doopgetuigen aanwezig.

                      Zelf kom ik in de DTB boeken van Sint Michielsgestel een aantekening tegen
                      van de koster dat de Fransen de Kerk binnen gevallen zijn en alle
                      begraafboeken die hij in het "gewulf van de Kerk" verborgen had, verbrand
                      hadden. Ik kan me voorstellen dat in zo'n tijd de gang naar de kerk niet
                      mogelijk was en dat er voor een nooddoop, ook soms privé doop genoemd,
                      gekozen werd.
                      Mogelijk is dit ook het geval geweest bij het familielid van je moeder.

                      Met vriendelijke groeten,
                      Jeanne

                    • Annemarth Sterringa
                      Message 10 of 11 , Jul 13, 2006
                        Jeanne,

                        Ik weet van een Amerikaanse vriendin die in de jaren 80 haar
                        verpleegstersopleiding deed, dat zij daar ook leerde om nooddopen te
                        geven en dit ook wel gedaan heeft.
                        Zelf ben ik niet katholiek maar ik vind dit nooddopen en alles
                        eromheen wel een zeer interessant cultuur-historisch fenomeen.

                        Groetjes,
                        Annemarth