Vraagje: doop onder voorwaarde

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 11 , Jul 11, 2006
      Dag allemaal,

      Kan iemand me a.j.b. vertellen "doop onder voorwaarde" betekent?

      Since this concerns the ancestor of one of the members in the USA,
      also in English:
      Can someone please tell me what "baptism under condition" means?
      *
      Antonius Bergs
      baptized on Thursday, September 12, 1799 Bergen op Zoom
      Geslacht: m
      Wettig/onwettig: w
      Voornaam dopeling: Antonius
      Achternaam dopeling: Bergs
      Voornaam vader: Hermannus
      Achternaam vader: Bergs
      Voornaam moeder: Maria
      Achternaam moeder: Bercom, van
      Voornaam getuige: 1 Antonius
      Achternaam getuige 1: Bergs
      Voornaam getuige 2: Barbara
      Achternaam getuige 2: Rosman
      Opmerkingen: Overleden in 1867. Doop onder voorwaarde. Vader
      afkomstig uit Grave, moeder uit Bergen op Zoom.

      Source: Doopboek RK Bergen op Zoom 1797-1808
      Archive: DTB-BoZ inventorynumber. 8
      Doop-, trouw- en begraafboeken Bergen op Zoom
      *

      Met dank en vriendelijke groet,

      Annemarth Sterringa
    • cvanderven@home.nl
      Message 2 of 11 , Jul 11, 2006
        Hallo Annemarth,

        Het zal in dit geval om een katholieke nooddoop gaan. Omdat namelijk voorkomen moest worden dat kindjes ongedoopt zouden komen te overlijden, werden zieke of zwakke pasgeborenen nog wel eens gedoopt door de vroedvrouw of door een andere aanwezige.

        Later werd de doop dan nog eens officieel door een priester overgedaan, maar onder voorwaarde dat er geen of geen geldige nooddoop was verricht. Een kindje kon immers geen tweede keer gedoopt worden.

        Groeten,

        Christian

        ---- Annemarth Sterringa <annemarthsterringa@...> schrijft:

      • arthur verhalle
        Message 3 of 11 , Jul 11, 2006
          Een voorwaardelijke doop werd uitgevoerd als degene die doopte niet zeker was of de ouders van de dopeling wel tot zijn kerk behoorden. Dit had ermee te maken dat de ene kerk (bijv. RK) de doop van de andere (bijv ND) niet accepteerde.....

          Dit gegeven is pas in de twintigste eeuw afgeschaft...........

          Arthur

          Annemarth Sterringa <annemarthsterringa@...> wrote: Dag allemaal,

          Message 4 of 11 , Jul 11, 2006
            Christian, Arthur,

            Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

            Met vriendelijke groet,
            Annemarth

            --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, arthur verhalle
            <arthurverhalle@...> wrote:

            > Een voorwaardelijke doop werd uitgevoerd

            <knip>
          • jeanne van rooij
            Message 5 of 11 , Jul 12, 2006
              Dag Arthur,

              Deze uitleg is niet juist. Sub conditione betekend “onder voorbehoud”. En
              een kindje dat op die manier gedoopt werd had, zoals Christian al vertelde,
              een nooddoop gehad. De RK Kerk leert: “In tijd van nood, mag en moet
              iedereen dopen”. Hier in Brabant hielpen de buurvrouwen bij de bevalling.
              Mijn moeder heeft me daar vaak over verteld. Hoe ze als het “spannend” werd
              een kindje een nooddoop gaven. Ook later toen ik zelf in een katholiek
              ziekenhuis mijn verpleegsteropleiding deed, werd mij geleerd om in tijd van
              nood te dopen. Als de noodsituatie zich hersteld had, ging men met het
              kindje naar de kerk en werd de doop “onder voorbehoud” overgedaan. Twee keer
              dopen kon immers niet, maar voor alle zekerheid, stel voor dat je iets fout
              had gedaan. Als het niet anders kon mocht je zelfs gewoon water gebruiken.
              Maar dat was meestal niet nodig. In alle Brabantse gezinnen hingen immers
              wijwaterbakjes.

              En is niet afgeschaft. Is nog steeds geldig.

              Met vriendelijke groeten
              Jeanne van Rooij

              Message 6 of 11 , Jul 12, 2006
                Jeanne,

                Jouw verhaal is juist en dat van mij ook. "Onder voorbehoud" en "voorwaardelijk" zijn totaal verschillende termen.

                Groeten,

                Arthur

                jeanne van rooij <j_vanrooij@...> wrote: Dag Arthur,

              • Han Lijster
                Message 7 of 11 , Jul 12, 2006
                  Beste allemaal,

                  Naar aanleiding van de discussie over de term "sub conditione" heb ik de
                  vraag neergelegd bij het Bisdom Den Bosch over hoe dit uitgelegd moet
                  worden.
                  Mogelijk kunnen zij het juiste antwoord geven, zie hieronder de vraag zoals
                  ik die aan het bisdom heb gesteld.

                  In mijn stamboomonderzoek kom ik het onderwerp nooddoop tegen.
                  Het gaat om het volgende en ik ben benieuwd naar de betekenis.
                  In een akte kom ik bij een RK doop de term "sub conditione" tegen.
                  Hoe moet ik deze term uitleggen "zonder voorbehoud".
                  Ik weet uit eigen kennis dat "leken" vroeger een nooddoop mochten geven maar
                  ik weet eigenlijk niet meer of dit dan later, als dat er was, in de kerk
                  werd overgedaan.

                  m.vr.gr.
                  Han Lijster

                  Alle berichten worden automatisch gescand
                  met Norton AV Pro, met live update
                • jeanne van rooij
                  Message 8 of 11 , Jul 12, 2006
                    Arthur,

                    Daar heb je helemaal gelijk in. Voorwaardelijk en onder voorbehoud zijn twee
                    totaal verschillende begrippen.
                    Ik ben bezig met de DTB boeken van Sint-Michielsgestel en kom daar erg vaak
                    "sub conditione" tegen.
                    Als aardigheidje een link naar een onderrichting voor vroedvrouwen,
                    uitgevaardig in 1698 te Brussel.

                    Met vriedenlijke groet
                    Jeanne an Rooij

                    http://www.debaets.be/yves/documenten/vroedvrouwen/index.htm

                    Message 9 of 11 , Jul 13, 2006
                      Dag allemaal,

                      Nog eens hartelijk dank voor alle reacties. Ik stelde de vraag hier
                      naar aanleiding van een doop in 1799 in Bergen op Zoom.
                      In mijn moeders familie (Smit) doet zich in Amsterdam een curieus
                      geval van nooddoop in 1792 en aanvullende ceremoniën in 1795 voor.

                      Zie evtentueel
                      http://gemeentearchief.amsterdam.nl/archieven/genealogie/
                      doopregisters
                      zoek
                      Helena Oosterman moeder
                      1790 - 1800

                      1795 Maria
                      "Dit kind, van 2 geldig gehuwde, katholieke ouders, die voor de
                      Franse Revolutie gevlucht zijn, is op 8 juli 1792 in de parochie
                      Nieuwervliet, in het bisdom St. Omer, gedoopt. Door de
                      oorlogsomstandigheden kon de doop echter niet publiekelijk
                      toegediend worden. De aanvullende ceremoniën na deze nooddoop zijn
                      thans verricht."

                      Maria's jongere broer Hermanus 1795 werd in 1797 in Amsterdam
                      gedoopt met aantekening "men weet niet of het gedoopt is."

                      Groetjes,
                      Annemarth Sterringa
                      http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/Smit/ksgenealogy.htm

                      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "jeanne van rooij"

                      Message 10 of 11 , Jul 13, 2006
                        Annemarth,

                        Ik ben benieuwd naar het antwoord van het bisdom. Op internet vindt ik
                        tegenstrijdige berichten of de nooddoop nu wel of niet afgeschaft is. In
                        mijn opleidingstijd tot verpleegkundige in een katholiek ziekenhuis moesten
                        wij in die tijd voor we toegelaten werden tot het examen eerst een
                        godsdienstdiploma halen. Een van de hoofdzaken in de godsdienst les was de
                        nooddoop. En wij leerden dat in tijd van nood "iedereen mag en moet dopen".
                        De regels waren, er moest water over het hoofd vloeien en de woorden "Ik
                        doop u in de naam van de vader en de zoon en de heilige geest" moesten
                        uitgesproken worden. Ik heb dit zelf een enkele meegemaakt dat dit ook
                        gebeurde. Wanneer de noodsituatie zich herstelde kwam de rector van het
                        ziekenhuis en werd het kindje naar de ziekenhuis kapel gebracht waar de doop
                        overgedaan werd in geval het niet volgens de regels van de kunst gedaan was
                        en het kindje werd in de kerkgemeenschap opgenomen. De rituelen van de
                        zalving werden dan alsnog uitgevoerd. En er waren doopgetuigen aanwezig.

                        Zelf kom ik in de DTB boeken van Sint Michielsgestel een aantekening tegen
                        van de koster dat de Fransen de Kerk binnen gevallen zijn en alle
                        begraafboeken die hij in het "gewulf van de Kerk" verborgen had, verbrand
                        hadden. Ik kan me voorstellen dat in zo'n tijd de gang naar de kerk niet
                        mogelijk was en dat er voor een nooddoop, ook soms privé doop genoemd,
                        gekozen werd.
                        Mogelijk is dit ook het geval geweest bij het familielid van je moeder.

                        Met vriendelijke groeten,
                        Jeanne

                      • Annemarth Sterringa
                        Message 11 of 11 , Jul 13, 2006
                          Jeanne,

                          Ik weet van een Amerikaanse vriendin die in de jaren 80 haar
                          verpleegstersopleiding deed, dat zij daar ook leerde om nooddopen te
                          geven en dit ook wel gedaan heeft.
                          Zelf ben ik niet katholiek maar ik vind dit nooddopen en alles
                          eromheen wel een zeer interessant cultuur-historisch fenomeen.

                          Groetjes,
                          Annemarth