Koninklijke Heemkundige Kring Essen, vzw Afdeling Genealogie

  • Jos Withagen
    Message 1 of 2 , Mar 2, 2006
      INFOBLAD

      De eerstvolgende bijeenkomst van de werkgroep voor genealogie gaat door op
      donderdag 16 maart 2006 in ons lokaal Mariaheem, Rouwmoer te Essen. Aanvang
      om 20 uur.

      Op het programma staat de familie HOPPENBROUWERS uit Achterbroek

      We behandelen de nakomelingen van Gijsbrecht Goyaert Hoppenbrouwer, geboren
      rond 1520. Hij had twee zonen, Hendrik, geboren rond 1550 en Peter. De
      oudste, Hendrik Gijsbrecht, heeft ook weer twee zonen, Gijsbrecht, geboren
      te Oirschot rond 1580 en Jan, overleden na 1632. In de derde generatie
      vinden we Gijsbrecht Hendrik die te Loenhout huwt met Catharina Peter Aert
      Schrauwen. De nakomelingen van dit echtpaar bespreken we.

      Deze stam werd samengesteld door Frank Wierckx.

      Iedereen is van harte welkom!

      Namens de stuurgroep Jos Withagen

      Al mijn emails worden gescand door McAfee Proffesional 2006 Version 10.0
    • A.W.M. Teulings
      Message 2 of 2 , Mar 2, 2006
        Dag Jos en Frank

        Naar aanleiding van jullie bericht over deze Gijsbert Gerard Hoppenbrouwer:
        een tijdje geleden ben ik bezig geweest een veel oudere Hoppenbrouwer die in
        mijn kwartieerstaat voorkwam op zijn nageslacht na te pluizen, ook omdat er
        - weer heel veel later - nog een Hoppenbrouwer passeert. Ik kwam toen o.m.
        bij deze Gijsbert Godfriedsz uit, met zonen Hendrik en Peter.
        Zijn vader is Godfried Hoernkens, gen Hoppenbrouwer en diens vader is Peter
        Hendrik Hoernkens de Hoppenbrouwer, ~ <1480> x Aleid Godfriedsd Kemp + 1555,
        's-Hertogenbosch.

        Uiteindelijk kom ik dan terecht bij een grootvader in de 16e generatie
        genaamd Andries Hoernkens, geboren rond 1340 en overleden <1400. De genoemde
        Aleid brengt mij bij een voorouderlijk echtpaar Teulings-Kemp/Keijmp in
        's-H.

        Ik heb dat destijds op basis van fiches in het Bossche archief
        gereconstrueerd, en moet nog steeds de betreffende oorkonden erbij zoeken,
        dus grondig is het allemaal nog niet. Maar over de voorvaderen van jullie
        Hoppenbrouwer ben ik wel vrij zeker.
        Dat zou betekenen dat de geboortedatum van Gijsbert op <1540> moet worden
        gesteld, die van zijn zoons op <1570>
        De door jullie te bespreken Gijsbert Hendrik Hoppenbrouwers x Catharina
        sGrauwen/van Grauw zouden dan omstreeks 1620-1630 getrouwd moeten zijn en ik
        ben benieuwd of dit een beetje klopt. Catharina komt uit een molenaarstak
        van de sGrauwens, en die tak komt af en toe in relatie met de molenaars-tak
        van de Teulings-stam, vandoor ook hiervoor belangstelling. Brouwers,
        molenaars en korenkopers vormden in die tijd vaak hechte, door huwelijk
        verzegelde allianties. Ik heb geen uitwerking naar de kinderen van dit
        echtpaar en ik houd mij aanbevolen voor dit vervolg.

        met groet

        Ad Teulings