Re: RK namen en niet RK namen

  • mijnnaamishuubvanhelvoort
    Message 1 of 5 , Nov 1, 2005
      Hallo Will,

      Je vroeg:

      <wtjasanders@w...> wrote:

      > Vroeger heel lang geleden....zolang geleden dus.
      > Werden er verschillende namen gebruikt zoals bv. Jan= Joannes
      > Arnoldus= Ard of Art etc etc

      Nou, zo lang geleden is dat niet, het gebeurt zelfs vandaag de dag
      nog.
      Jij ondertekent je bericht met Will, maar jouw Yahoo profile
      naam is William, dus ik vermoed dat William jouw "officiele"
      naam is, en in je emailadres staat "wtjasanders" dus je hebt
      nog meer voornamen. (Theodorus Johannes Anthonius?).
      Dat zijn ook de namen die in je paspoort/ID staan.
      Maar jouw roepnaam is Will.
      Dat gebeurde vroeger ook, de namen die we nu vinden in aktes
      zijn de officiele namen, en niet de roepnamen.
      In RK DTB vinden we meestal de Latijnse namen, en in de
      NH en schepen boeken soms de meer wereldse namen.
      In kleinere gemeenschappen was het zelfs mogelijk dat er
      bijnamen werden gebruikt en niet de werkelijke naam.
      Helaas zijn die namen verloren gegaan en kunnen we alleen
      de namen gebruiken die opgeschreven zijn :-(

      > Maar kan iemand mij een lijst geven met alle namen of wellicht naar
      > een site verwijzen waar ik dit kan vinden.

      Ik gebruik zelf altijd het "woordenboek van voornamen"
      van Dr. J. van der Schaaf, AULA 176.
      Een goede site met namen en afleidingen heb ik nog
      nooit gezien.

      M.vr.gr. Huub.
    • Ruud Raats
      Message 2 of 5 , Nov 1, 2005
        Hoi Will,

        kijk eens op http://www.keesn.nl/names/nl1_intro.htm of anders op
        http://www.voornamelijk.nl/index.html
        Groet,
        Ruud

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "william5642004"
        <wtjasanders@w...> wrote:

> [...]
        > een site verwijzen waar ik dit kan vinden.
        >
        > In afwachting op jullie reatie verblijf ik

      • Ruud Raats
        Message 3 of 5 , Nov 1, 2005
          Will,
          ik vergeet natuurlijk de Nederlandse Voornamen Databank van het
          Meertens Instituut: http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/
          Groet,
          Ruud

          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Ruud Raats"
          <rude@x...> wrote:

          > Hoi Will,

> [...]
        • schrieksgenealogy
          Message 4 of 5 , Nov 4, 2005
            Beste groepsgenoten,

            Niet alle roepnamen hebben overigens een vaste RK naam of doopnaam.
            Ik ben bij mijn onderzoek in West-Brabant regelmatig verschillende
            Latijnse namen bij dezelfde persoon tegengekomen, meestal bij
            huwelijken en als ouders bij een doop. Verschrijvingen die alleen te
            verklaren zijn, als je voorstelt dat de pastoor vroeg wat is je naam
            en de persoon zijn roepnaam opgaf waarop de pastoor die
            verlatiniseerde.

            Hier een aantal voorbeelden die ik in West-Brabant heb gevonden:
            Wilhelmus en Willibrordus (roepnaam waarschijnlijk Wil)
            Hubertus en Bartholomeus (roepnaam waarschijnlijk Bart of Bert)
            Adriana en Jo(h)anna (roepnaam waarschijnlijk Jana)
            Anna en Jo(h)anna (roepnaam waarschijnlijk Ans of zoiets)
            Petronella en Cornelia (roepnaam waarschijnlijk Nel of Neel)
            in katholiek Zuid-Beveland komt verder de volgende verschrijving
            regelmatig voor:
            Anthonia en Jo(h)anna (roepnaam Tannetje/Jannetje)

            Het helpt daarbij dat ik boven de veertig ben en zelf in Noord-
            Brabant heb gewoond. Ik heb een goede vriend met de doopnaam Hubertus
            die zich Bart noemt en mijn moeders eerste doopnaam is Adriana
            terwijl ze Jana wordt genoemd.

            Ik hoop dat dit helpt in de discussie over namen.

            Wim Schrieks