Re: van Ro(o)ij te Sint-Michielsgestel

  • easelmail
    Message 1 of 18 , Aug 3, 2005
      Ad,

      Heb jij over de Jan Claasse Compeer en zijn voorgeslacht meer
      informatie?
      Bij mijn weten staat er in het boekwerk van Wiegersma ook niet veel
      meer.

      Wat ik wel heb is een erfdeling van Jan Claasse Compeer gehuwd met
      Marijcke Petersdr. vd Ven (incl. de door jou genoemde Helwig):
      "Erfdeling van 20-12-1709 in 5 loten ORA St.Mich Gestel boek:78
      fo:128. Jenneke; Perijn gehuwd met Jan Wilborts Clomp; Henderske
      gehuwd met Frans Jacobs; Willemke & Heijltje gehuwd met Meeuw Jan
      Thijsse.".

      Hiernaast zou er ook een huwelijk zijn geweest van Hendrina Jan
      Claase Compeer gehuwd op 22-mei-1689 met ene Arnoldus Janszn.

      gr

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "A.W.M. Teulings"
      <aaocons@h...> wrote:
      > Jeanne:
      >
      > ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat de voorouders
      van Jan de
      > Roy en Johanna Bart Jan te bepalen zijn als:
      >
      > 1. Johanna Bart Jan Mathijsd is ongetwijfeld een Spiering, en wel
      de dochter
      > van Bart Jan Mathijsz Spiering en Helwig Jan Nicolaasd Compeers.
      De
      > Compeers zijn afkomstig uit Antwerpen, vanwaar zij zijn gevlucht
      na of
      > tijdens de beroerten (godsdienststrijd tussen de katholieken en
      > protestanten).
      >
      > 2. Met Jan Jan de Roy (jij noemt hem van Roy, maar weet je dat
      zeker?) is
      > het wat moeilijker. Gezien de herkomst van zijn vrouw Johanna meen
      ik ook in
      > die richting te moeten zoeken. Kinderen van
      emigranten/vluchtelingen
> [...]
      grootvader
      > Jan Herman de de Roy, secretariss van Weelde en Poppel, getrouwd
      met
      > Catharina Lemmens (x = 11-17-1661).
      > Zijn vader Herman is schout van Tilburg en Goirle (~ 1580 - 1645),
      en gezien
      > deze levensperiode is hij vermoedelijk als katholiek bij de
      verovering van
      > Breda uit zijn ambt gezet en waarschijnlijk zijn toen ook zijn
      eventuele
      > bezittingen geconfisceerd. Dat zou kunnen verklaren waarom later
      Jan Jan het
      > ambacht van dekker uitoefent, snelle verarming als gevolg van de
      beroerten
      > kwam veel voor bij Brabantse kinderen en kleinkinderen van
      voormalige
      > bestuurders en gezagsdragers. Zij werden niet meer toegelaten tot
      openbare
      > functies, en gewantrouwd door de adherenten van de nieuwe religie.
      >
      > Laat me weten of je voor deze hypothesen enige bevestiging vindt
      in de
      > archieven.
      >
      > Ad Teulings
      >
      > Ad Teulings

      Michielsgestel
      > Date: Tue, 02 Aug 2005 17:05:11 +0200
      >
      > Beste groepsleden,
      >
      > Ik ben al lange tijd op zoek naar de doop van mijn oudste
      voorvader Joannes
      > Janse van Roij. Volgens zijn huwelijksinschrijving zouden hij en
      zijn vrouw
      > afkomstig zijn van Sint Michielsgestel. Haar heb ik gevonden maar
      Joannes
      > blijft spoorloos voor me. Wie kan zijn gegevens eventueel
      aanvullen.
      > Hieronder de gegevens die ik van hem en zijn gezin heb.
      >
      > Met vriendelijke groeten
      > Jeanne van Rooij
      > http://www.vrooij.com
      >
      > Parenteel van Joannes Jansz van ROIJ
      >
      > Bestand : C:\PG30\NL\DATA\STAM
      > Datum : 02‑08‑2005
      > Selectie : 'Personen in parenteel van Joannes
      Jansz van
      > ROIJ [246]'
      > Sortering : Per generatie
      >
      > I Joannes Jansz (Jan) van ROIJ (Jan Janse van Rooij, "den
      > Blauwe"), meester decker, geboren ca 1690. Wonende te
      > Sint‑Michielsgestel. Overleden vr 07‑1756 te
      > Sint‑Michielsgestel.
      > Ondertrouwd op 10‑02‑1714 te
      Sint‑Michielsgestel, gehuwd
      > op 25‑02‑1714 te Sint‑Michielsgestel, gehuwd
      voor de kerk
      > op 25‑02‑1714 te Sint‑Michielsgestel (r.k.)
      (getuige(n):
      > Dominicus de`? en Johanna van Grevenbroek) met Johanna
      Bartholomeus Johannis
      > (Jenneke) THIJSSEN (Jenneke Meuws Jan Thijss), 20 jaar oud,
      gedoopt (RK) op
      > 09‑02‑1694 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Matthias
      > Johannis Thijssen en Henrica Johannis Compeer), overleden
      > v‑07‑1748, dochter van Bartholomeus Johannis THIJSSE
      (Meeuw Jan
      > Tijsse) en Heijlwigis Johannis Nicolai (Heijlke) COMPEER.
      > Uit dit huwelijk:
      > 1. Johannis Jois Jansze van ROIJ, gedoopt (RK) op
      > 29‑11‑1714 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Matthias
      > Johannis Tijssen en Elisabeth Petri Teunisse), overleden
      > vr‑06‑1716.
      > 2. Johannes Johannes Jansz van ROIJ, gedoopt (RK) op
      > 07‑06‑1716 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Paulus
      > Jansz en Gertrudis Meuwisse Jan Tijssen), overleden
      vr‑11‑1789.
      > Ondertrouwd (1) op 09‑09‑1741 te
      Sint‑Michielsgestel,
      > gehuwd op 25‑jarige leeftijd op 24‑09‑1741 te
      > Sint‑Michielsgestel, gehuwd voor de kerk op
      24‑09‑1741 te
      > Sint‑Michielsgestel (rk) met Emerentiana (Amurents)
      Gijsbertus Eimers
      > van HASELBERGH (Haesberghen), 29 jaar oud, gedoopt (rk) op
      > 26‑05‑1712 te Gemonde (getuige(n): Antonius Joannis
      Aries van
      > Schijndel en Anna Gisberti Voets), begraven op
      26‑03‑1754 te
      > Sint‑Michielsgestel, dochter van Gijsbert Eijmberts van
      HASELBERG en
      > Elisabeth Janse van SCHIJNDEL (Elisabetha Jois Adriani).
      > Gehuwd (2) op 38‑jarige leeftijd op 11‑08‑1754 te
      > Sint‑Michielsgestel met Elizabeth Bartholomei PIJNAPPELS, 28
      jaar oud,
      > gedoopt (RK) op 26‑02‑1726 te Schijndel (getuige(n):
      Petrus
      > Pijnappels et Helena Adriani Willems), begraven op
      20‑06‑1759 te
      > Sint‑Michielsgestel. Op 31‑08‑1754 komt er voor
      haar een
      > ontlastbrief afgegeven, opgemaakt door de gemeente Schijndel.
      (StMg. inv.nr.
      > 0362), dochter van Bartholomeus Joannis Bartels PIJNAPPELS en
      Catharina
      > Joannis Jansen van HERETUM (van Hertum).
      > Ondertrouwd (3) op 19‑01‑1760 te
      Sint‑Michielsgestel,
      > gehuwd op 43‑jarige leeftijd op 03‑02‑1760 te
      > Sint‑Michielsgestel, gehuwd voor de kerk op
      03‑02‑1760 te
      > Sint‑Michielsgestel (rk) (getuige(n): Andrea van der Dunghen
      en
      > Joannes van Kaathoven) met Adriana Joannis Jan SPIERINGS
      (Spirincx), 34 jaar
      > oud, gedoopt (rk) op 11‑02‑1725 te
      Sint‑Michielsgestel
      > (getuige(n): Everardus Janse Santegoeds en Pitronella Jan
      Spirincx),
      > begraven op 12‑11‑1789 te Sint‑Michielsgestel,
      dochter van
      > Joannis Jan SPIERINGS (Spririncx) en Joanna Hendrick Teunisse van
      DINTER.
      > 3. Helena Joannis van ROIJ, gedoopt (RK) op
      31‑01‑1720
      > te Sint‑Michielsgestel (getuige(n): haar grootvader
      Bartholomeus
      > Tijssen en Maria Joannis Tijssen.), overleden
      vr‑07‑1748 te
      > Sint‑Michielsgestel.
      > 4. Hermanus Joannis Jansz van ROIJ (Manus Johannes van
      Rooij),
      > gedoopt (RK) op 13‑01‑1724 te Sint‑Michielsgestel
      > (getuige(n): zijn oom Adrianus Janss van der Cammen en zijn tante
      Maria van
      > Roij, loco susc. Elisabeth Markenburg), begraven op
      13‑01‑1803
      > te Sint‑Michielsgestel.
      > Ondertrouwd op 24‑01‑1756 te
      Sint‑Michielsgestel, gehuwd
      > op 32‑jarige leeftijd op 08‑02‑1756 te
      > Sint‑Michielsgestel, gehuwd voor de kerk op
      08‑02‑1756 te
      > Sint‑Michielsgestel (r.k.) (getuige(n): praenobilis
      Domicella filia
      > devota et Margareta Jansens) met Maria Henrici Tijssen van den
      HEUVEL, 30
      > jaar oud, geboren op 02‑04‑1725 te
      Sint‑Michielsgestel,
      > gedoopt (RK) op 03‑04‑1725 te Sint‑Michielsgestel
      > (getuige(n): haar tante Aleijdis Geert Hendrik Willems). Tweeling,
      eerste
      > kind Joannes, een dag eerder gedoopt op 2 april. Overleden voor
      1803,
      > dochter van Henricus Tijssen van den HEUVEL en Maria Gerardus
      Henrici
      > WILLEMS (Maria Geert Rutten, Maria Geert de Voeman, Maria de
      Cooman, Maria
      > Gerrit Willems Cooijmans).
      > 5. Henricus Joannis Jansse van ROIJ, gedoopt (RK) op
      > 01‑10‑1727 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Antonius
      > van Oirschot en Maria Joannis), overleden vr‑02‑1730.
      > 6. Henricus Joannes Joannis van ROIJ (Hendrick Jan Janssen
      van
      > Rooij), bouwman, gedoopt (RK) op 14‑02‑1730 te
      > Sint‑Michielsgestel (getuige(n): Antonius Petri van Oirschot
      en Maria
      > Joannis Matheuwissen).
      > Ondertrouwd op 10‑02‑1759 te
      Sint‑Michielsgestel, gehuwd
      > op 29‑jarige leeftijd op 25‑02‑1759 te
      > Sint‑Michielsgestel, gehuwd voor de kerk op
      25‑02‑1759 te
      > Sint‑Michielsgestel (r.k.) met Adriana Antoni van ROIJ
      (Adriaantje
      > Anthonijssen van Rooij, Adriana van de Ven), 23 jaar oud, gedoopt
      (RK) op
      > 27‑09‑1735 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Theodorus
      > van Geelkerken en Catharina van der Meulen), filia ilegitima.
      Dochter van
      > Antonius van ROOIJ (van Roij) en Joanna van der MEULEN.
      > 7. Maria Joannis Janse van ROIJ, gedoopt (RK) op
      > 07‑10‑1733 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Petrus
      > Antonii van Oirschot en Gertrudis Adriani van der Kammen).
      > 8. Bartholomeus Joannis Joanni van ROIJ, gedoopt (RK) op
      > 04‑03‑1736 te Sint Michielsgestel (getuige(n): Joannis
      Meuwisz
      > en Henrica Antonii van Oirschot).
      > 9. Bartholomeus Joannis van ROIJ, gedoopt (RK) op
      > 10‑03‑1738 te Sint‑Michielsgestel (getuige(n):
      Antonius
      > Petri Theunisze en Catharina Adriani van der Kammen), overleden
      > na‑07‑1761. Was op 17‑07‑1761 doopgetuige
      bij een
      > van de kinderen van zijn oudste broer.
    • A.W.M. Teulings
      Message 2 of 18 , Aug 3, 2005
        N.N.:
        Ik weet niet wie er achter easelmail schuilgaat, het lijkt me voor de hand
        te liggen om je tenminste even bekend te maken en te ondertekenen

        Message 3 of 18 , Aug 3, 2005
          Dag Jeanne,
          Even over je twijfel mbt de Belgische herkomst van Compeers. In die tijd was
          er nog geen 'Belgie'; Antwerpen behoorde bij het hertogdom Brabant en dan
          had je nog Rijksvlaanderen dat met Brabant deel uitmaakte van het duitse
          rijk.
          Compeers is een verbastering van Comparis, en onder die naam zul je een
          uitgebreide familie vinden in Antwerpen en Brugge, o.a. verwant met de
          familie de Bie, ook al van die grensoverschrijdende lieden, en met de
          familie Tholincs/Teulings die met beide families verwant is (de
          Antwerpse-Gentse tak, maar die heeft dezelfde oorsprong als de Bossche en
          Amsterdamse tak. Ik heb niet uitgezocht waar de naam Comparis maar ik
          vermoedt dat dit oorspronkelijk verwijst naar een gerechterlijke functie,
          zoals Borchgrave en Chastelain ook naar een functie verwijzen, of om dichter
          bij huis te blijven: jouw Haarwasser die een van de Ven is met dit beroep.
          Misschien kom ik nog terug op de Paul de Roy/van Roij.

          Ad

          Message 4 of 18 , Aug 3, 2005
            Beste Jeanne,
            Jan Jan de Roy/Roij (<1660->1718) is een tweede zoon van de schout Jan
            Herman de Roij uit Weelde (Weelde lag toen nog niet in Belgie maar was een
            bezit van Amalia van Solms; Dirk Tholincx was een tijdje bij haar in dienst
            als drossaard).
            Jan jan had tenmiste twee zonen: Jan Jansz en Paul Jansz; Jan Jan is jouw
            meester decker; Paul Jan en zijn nageslacht kun je moeiteloos zelf
            reconstrueren met de gegevens die je in je stuk opnoemt
            Succes en beste groet

            knip
          • A.W.M. Teulings
            Message 5 of 18 , Aug 3, 2005
              Nog even een P.S,
              Johanna Willem Smulders is de dochter van de molenaar Willem Jan Smulders
              uit St-Oedenrode, die ook nog onder andere namen inde archieven voorkomt.
              Een den Otter kom ik nergens, niet in St-Oedenrode, maar ook niet in wijde
              omgeving tegen, maar daarin kan ik mij heel wel vergissen.
              Kan het niet zijn dat er in het register of de oorkonde stond Gerard Jacob
              Otten? de r en de n zijn in deze periode vrijwel niet van elkaar te
              onderscheiden. Een Gerard Jacob Otten vind ik ook niet in St-Oedenrode, maar
              wel in berlicum en in Hilvarenbeek. Omdat Johanna een molenaarsdochter is
              zal zij vrijwel zeker met een molenaarszoon zijn getrouwd, en
              molenaarskinderen trouwden interlocaal.
              Laat nog even weten of je zeker bent van een de Otter ipv een Otten.

            • jeanne van rooij
              Message 6 of 18 , Aug 3, 2005
                Hoi Anneke,

                Neen dat klopt. Ik heb geen zoon Paulus kunnen vinden en de naam komt verder
                ook nooit in de familie voor. Dat heb ik altijd al vreemd gevonden. Hermanus
                daar en tegen komt wel voor. Maar dat "den Blauwe" als bijnaam gebruikt werd
                voor iemand met rood haar, heb ik echt nooit geweten. Heb dit zelf ook nooit
                gehoord, "Rooie" natuurlijk wel.
                Ik gooi Ad zijn sugestie dan ook zeker niet weg.

                Groeten
                Jeanne

                PS de boomklever op je site, lijkt me een boomkruiper. Mooie macro-opnames
                van insecten!

                Message 7 of 18 , Aug 3, 2005
                  Beste Ad,

                  Mogelijk hebben we het hier niet over dezelfde Johanna (Jenneke) Willem
                  Smulders. Deze Johanna is naar mijn mening de dochter van Wilhelmus
                  Bartholomei den Otter en Hildegundis Adriani van der Cammen, gedoopt op
                  16-11-1687 te Sint-Michielsgestel. Was dit een molenaarsfamilie? Zij huwt op
                  27-06-1717 (RK) te Sint-Michielsgestel Gerardus Jacob den Otter, uit welk
                  huwelijk mij 4 kinderen bekend zijn:

                  1. Maria 13-05-1718
                  2. Wilhelmus 14-04-1720
                  3. Jacoba 20-06-1724
                  4. Adrianus 24-09-1726

                  Op 17-07-1728 (ot) 01-08-1728 trouwt zij (NH) te Sint Michielsgestel Paulus
                  Jansen van Rooij. de huwelijksinschrijving zegt:
                  Paulus Janssen van Roij, weduwnaar van Maria Hendriks van den Braeck,
                  geboortig van Rooij en Jenneke Willem Smulders, weduwe van Gerrit den Otter,
                  geboortig van St. Michielsgestel en beijde woonachtig alhier.

                  In het boek "Sint-Michielsgestel. Een historische verkenningstocht" van W.
                  Heesters, kom ik op pagina 146 een aantal voorbeelden uit de
                  Schepenprotocollen tegen, daar staat o.a.

                  <<2 augustus 1729. Verlof aan Jenneke Smulders, weduwe van Gerrit Jacobs den
                  Otter, en nu gehuwd met Paulus Janse van Rooy, om de bouwval van haar huis
                  en land te verkopen, daar Paulus Janse van Rooy haar heeft verlaten en haar
                  nakkt en bloot met haar drie kinderen heeft laten zitten>>

                  Met vriendelijke groeten
                  Jeanne van Rooij

                • A.W.M. Teulings
                  Message 8 of 18 , Aug 4, 2005
                    Beste Jeanne,
                    Dank je voor deze aanvullende informatie.
                    Eerst even commentaar op de vraag: den Otter of Otten. Ik heb nomaals mijn
                    archieven doorgeplozen maar ik kom in Brabant geen den Otter tegen in en
                    voor deze periode. Ik denk dat er bij de transcriptie van deze tekst iets
                    fout moet zijn gegaan. Hoe het zij, ik heb de vooriuders van Gerard Jacob
                    Otten alsnog gevonden. Gerard is rond 1680 geboren in Den Dungen.

                    Zijn vader is Jacob Dirk Otten x (nog even onbekend). Zijn grootvader is
                    Durk Jacob Rutger Otten, geboren 21-11 1611 in Den Dungen, getrouwd
                    29-1-1659 te St-Mich met Aegje Gerrit Aerts.
                    Zijn broer Gerard is ook met een Compeers getrouwd, op 23-5 1683 met Joanna
                    Compeers, een dochter van Jan Nicolaasz Compeers. Dezelfde Nicolaas als die
                    welke hier al eerder ter sprake kwam.

                    Dirk Otten (geb 1611) en zijn voorgeslacht zit volop in mijn kwartieren want
                    het betreft een telg uit het geslacht Vilt van Ussem, dat teruggaat tot 1280
                    en eerder, en gezien die opklimming zijn er dan ook talloze brabantse
                    families die hen tot hun voorgeslacht kunnen rekenen.

                    Op de tweede vraag kom ik terug, want de van der Cammens zijn een
                    molenaarsfamilie en zij zitten ook in mijn stamboom en de link is eenvoudig
                    te leggen. Maar eerst even een kop koffie.

                    P.S. Kijk nog eens in de archieven doopboeken zelf voor de kinderen Otter:
                    ik durf te wedden dat daar staat Otten. Hoe Otten later ooit in den Otter is
                    veranderd en waarom is een klein maar interessant raadseltje.

                  • jeanne van rooij
                    Message 9 of 18 , Aug 4, 2005
> [...]
                      >Bartholomei den Otter en Hildegundis Adriani van der Cammen, gedoopt op
                      >16-11-1687 te Sint-Michielsgestel. Was dit een molenaarsfamilie?

                      Sorry maar dit moet natuurlijk Wilhelmus Bartholonmei Smulders zijn en niet
                      den Otter.

                    • jeanne van rooij
                      Message 10 of 18 , Aug 4, 2005
                        Beste Ad,

                        Je hebt licht in het duister gebracht en ik kon weer een aantal personen in
                        mijn bestand met elkaar verbinden. Otten komt via Vilt van Ussem ook in mijn
                        kwartieren voor.
                        Ik heb de doopinschrijvingen van de kinderen van Gerardus Jacobus den Otter
                        (Otten) en Johanna
                        Willem Smulders nageken en ze zijn allen als "den Otter" in het doopboek
                        ingeschreven.

                        Groeten
                        Jeanne