Re: van der biezen Mariendaal / Cappelle 1759-1779?

  • stamboomriandirksen
    Message 1 of 15 , Jun 6, 2005
      Even een betere link:
      http://home.planet.nl/~deute003/info/info_2/info_2.htm

      Rian

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "stamboomriandirksen"
      <riandirksen@h...> wrote:
      > Hallo Jan,
      >
      > Als geboren en getogen Kaatsheuvelse (gemeente Loon op Zand) had ik
      > nog nooit van Mariëndaal gehoord, ben dus even gaan zoeken.
      > Op deze site staat het één en ander uitgelegd over de gehuchten
      > in/rond Loon op Zand:
      >
      > http://216.109.117.135/search/cache?ei=UTF-
      > 8&p=Mariendaal+capelle&u=home.planet.nl/%

      7Edeute003/info/info_2/info_2.htm&w=mariendaal+capelle&d=FB6E275D81&ic

    • nulandmasmas
      Message 2 of 15 , Jun 6, 2005
        rian dank voor je antwoord. De informatie was helder, ik wil nog eens
        op een kaart opzoeken waar het nou precies ligt. Via google kwam ik
        ook op jouw site uit met een gezin van boxtel, die woonden "op"
        mariendaal. De Rigo had ik uit jouw mooie soldatensite gehaald. Ik kom
        ook daar niet verder mee, momenteel wonen er geen Rigo's meer in NL.
        In Belgie, Frankrijk, Italie "stikt" het van de Rigo's, zoals blijkt
        uit de bestanden van Geneanet, maar ook daar nog geen aansluiting. Dat
        ze voorkomen in de steden Den Bosch, breda, maastricht, nijmegen zal
        toch te maken hebben met een "soldatenachtergrond" veronderstel ik.
        Groeten en tot mails,
        jan

      • stamboomriandirksen
        Message 3 of 15 , Jun 6, 2005
          Hallo Jan,

          Op http://rhc.tilburg.nl/receptie/loonopzand.htm
          staat een kaart van Loon op Zand uit 1866. Op de pagina over de
          gehuchten staat dat Mariendaal begrensd werd door Vrijhoeven,
          Heistraat en Loonsedijk. Mariendaal is in de 19e eeuw verdwenen.
          Ik heb zitten turen op die kaart: Vrijhoeven zie ik in het noorden,
          tussen Capelle en Sprang. Recht onder de naam Vrijhoeven staat
          (veel kleiner)"Loonschen Dijk". Nu moet je de Heistraat even zelf
          zoeken want dat willen mijn ogen niet meer (te kleine letters
          en ik draag geen bril).
          Ik denk inderdaad dat Mariëndaal zo ongeveer op de grens
          van het huidige Kaatsheuvel en Sprang-Capelle lag, zo te zien
          op de kaart.
          Kaatsheuvel hoort al lang bij Loon op Zand, Sprang-Capelle hoort
          sinds een paar jaar bij Waalwijk (waar ik nu woon).
          Loon op Zand ligt precies aan de andere kant van Kaatsheuvel
          dan Sprang-Capelle.
          Wel een mooie kaart overigens, jammer dat hij iets te klein is
          afgebeeld.
          Hopelijk heb je er iets aan.

          De naam RIGO ofwel RIGEAUD komt op mijn lijstje "speciaal in
          de gaten te houden namen". Ik denk inderdaad ook dat de naam
          met de soldaten Nederland binnen is gekomen (Vlamingen), maar
          ook daar komt de naam niet vandaan, denk ik: als je RIGEAUD
          intypt in de Yahoo-zoekmachine (die ik altijd standaard gebruik),
          krijg je veel namen in Frankrijk met Franstalige beschrijvingen.

          Groetjes, Rian Dirksen

          <jvdbiezen@t...> wrote:
> [...]
          > ze voorkomen in de steden Den Bosch, breda, maastricht, nijmegen zal
          > toch te maken hebben met een "soldatenachtergrond" veronderstel ik.

        • stamboomriandirksen
          Message 4 of 15 , Jun 7, 2005
            Nogmaals hallo,

            RIGO
            Ik weet niet of je haar al hebt Jan:
            27-6-1708 Princenhage: Hr.Antonij Bocuveser X Juffr.Lester Rigo
            Proclamaties in Breda; huwelijk gesloten in de kerk van Princenhage;
            bruidegom was Capitijn onder het Regiment van de Heer Generaal Majoor
            Ameliswaart en Drossaart van het West quartier van het Marquisaat van
            Bergen-op-Zoom (Isis Brabant).

            Groetjes, Rian

            <riandirksen@h...> wrote:
> [...]
            > intypt in de Yahoo-zoekmachine (die ik altijd standaard gebruik),
            > krijg je veel namen in Frankrijk met Franstalige beschrijvingen.

          • nulandmasmas
            Message 5 of 15 , Jun 8, 2005
              hallo rian, nee die had ik nog niet, Ik heb inmiddels kontakt met een
              Rigo uit Belgie, hoop daar wat aansluiting bij te vinden.

              groeten jan
            • stamboomriandirksen
              Message 6 of 15 , Jun 8, 2005
                Hallo Jan,

                Uit Isis Breda:

                Antonius Rigo (Rigaud)
                vader op woensdag 18 maart 1789 Maastricht

                Plaats: Maastricht
                Bron: Gabreda
                Gezindte: RK
                DTB-nr: 97a, fol: 178
                Naam kind: Deodatus
                Datum doop: 1789-03-18
                Datum geboorte: 1789-03-18
                Man/Vrouw: ma
                Naam vader: Antonius Rigo (Rigaud)
                Anna Josepha Loijens
                Naam peter: Deodatus Collard
                Naam meter: Maria Elisabeth Pirot
                Opmerkingen: Waals regiment doopboek 1708-1796. Anna Josepha Loyens
                uit Namen ,en Antonius Rigo uit Deeg (Frankrijk)
                Gregorius Jacobi Rigo
                peter op zaterdag 21 november 1739 Princenhage

                Plaats: Princenhage
                Bron: GA Breda
                Gezindte: RK
                DTB-nr: 141, fol: 196 v
                Naam kind: Jacoba
                Datum doop: 1739-11-21
                Man/Vrouw: v
                Naam vader: Jacobus Rigo
                Naam moeder: Henrica Petri van Genck
                Naam peter: Gregorius Jacobi Rigo
                Naam meter: Anna van Genck
                Opmerkingen: tweeling samen met record 3938

                Maria Rigo
                doop op zaterdag 21 november 1739 Princenhage

                Plaats: Princenhage
                Bron: GA Breda
                Gezindte: RK
                DTB-nr: 141, fol: 196 v
                Naam kind: Maria
                Datum doop: 1739-11-21
                Man/Vrouw: v
                Naam vader: Jacobus Rigo
                Naam moeder: Henrica Petri van Genck
                Naam peter: Jacobus van Genck
                Naam meter: Maria Kneppers
                Opmerkingen: tweeling samen met record 3937

                Maria Rigo
                relatie op vrijdag 29 maart 1805 Breda

                Plaats: Breda
                Bron: GA Breda
                DTB-nr: 110
                , folio: 28 r
                Begraafdatum: 1805-03-29
                Soort bron: bg
                Naam begravene: nn Rigo
                Man/Vrouw: nn
                Relatie: onechtelijk kind van
                Naam relatie: Maria Rigo
                Opmerkingen: Begraafboeken St.Joostkapel 1767-1810 van de armen
                begraven

                Groetjes, Rian

                <jvdbiezen@t...> wrote:
                > hallo rian, nee die had ik nog niet, Ik heb inmiddels kontakt met
                een
                > Rigo uit Belgie, hoop daar wat aansluiting bij te vinden.
                >
                > groeten jan
              • stamboomriandirksen
                Message 7 of 15 , Jun 8, 2005
                  Wat je hier meer moet, weet ik niet, maar uit Isis Tilburg:

                  Elzebeth Rigo
                  inschrijving bevolkingsregister op woensdag 30 oktober 1918 Kalokska
                  (Hon)

                  Voornaam / name: Elzebeth
                  Familienaam / surname: Rigo
                  Geboortedatum / date of birth: 30 10 1918
                  Geboorteplaats / place of birth: Kalokska (Hon)
                  Archief / archive: 910 - Bevolkingsregister Loon op Zand
                  deel (periode) / volume (period): 42 (1920-1939), pagina / page: 69

                  <riandirksen@h...> wrote:
> [...]
                  > Naam meter: Maria Kneppers
                  > Opmerkingen: tweeling samen met record 3937
                  >
                  > Maria Rigo
                  > relatie op vrijdag 29 maart 1805 Breda
                  >
                  > Plaats: Breda
                  > Bron: GA Breda
                  > DTB-nr: 110
                  > , folio: 28 r
                  > Begraafdatum: 1805-03-29
                  > Soort bron: bg
                  > Naam begravene: nn Rigo
                  > Man/Vrouw: nn
                  > Relatie: onechtelijk kind van
                  > Naam relatie: Maria Rigo
                  > Opmerkingen: Begraafboeken St.Joostkapel 1767-1810 van de armen

                • stamboomriandirksen
                  Message 8 of 15 , Jun 8, 2005
                    <riandirksen@h...> wrote:
> [...]
                    > Archief / archive: 910 - Bevolkingsregister Loon op Zand
                    > deel (periode) / volume (period): 42 (1920-1939), pagina / page: 69

                  • stamboomriandirksen
                    Message 9 of 15 , Jun 8, 2005
                      Sorry van de laatste post, dat was een foutje (dubbel).
                      Nog een paar uit Isis Breda, maar dan gezocht op Rigaud:

                      Antonius Rigaud
                      vader op zondag 10 januari 1796 Lille

                      Plaats: Lille
                      Bron: Gabreda
                      Gezindte: RK
                      DTB-nr: 98a, fol: 45 r
                      Naam kind: Antonius Josephus
                      Datum doop: 1796-01-10 te Breda
                      Datum geboorte: 1793 te Lille
                      Man/Vrouw: ma
                      Naam vader: Antonius Rigaud
                      Naam moeder: Anna Josepha Loyens
                      Naam peter: Joseph Loyens
                      Naam meter: Margaretha Loyens, geboren Hoffermans
                      Opmerkingen: Waals regiment doopboek 1708-1796.

                      Antonius Rigaud
                      vader op dinsdag 16 februari 1796 Breda

                      Plaats: Breda
                      Bron: Gabreda
                      Gezindte: RK
                      DTB-nr: 98a, fol: 45 r
                      Naam kind: Maria Josepha
                      Datum doop: 1796-02-16
                      Man/Vrouw: vr
                      Naam vader: Antonius Rigaud
                      Naam moeder: Anna Josepha Loijens
                      Naam peter: Josephus Loijens
                      Naam meter: Maria Loijens, geboren Hoffermans
                      Opmerkingen: Waals regiment doopboek 1708-1796.
                      Antonius Rigaud
                      bruidegom op zondag 17 februari 1788 Maastricht

                      Plaats: Maastricht
                      Bron: GABreda
                      DTB-nr: 97b, folio: 36 v
                      Gezindte bij wettelijk huwelijk: RK
                      Datum huwelijk: 1788-02-17
                      Naam BRUIDEGOM: Antonius Rigaud
                      Naam BRUID: Anna Joseph Loijens
                      Opmerkingen: Trouwboek Waalse Drag. en Grend. 1707-1795 Bak 320 A-W
                      Getuigen: Deodatus Collard; Maria Sauvage; en Josephus Thijs.
                      Antonius Rigaud
                      vader op zaterdag 20 maart 1790 Maastricht

                      Plaats: Maastricht
                      Bron: Gabreda
                      Gezindte: RK
                      DTB-nr: 97a, fol: 181/182
                      Naam kind: Joannes Josephus
                      Datum doop: 1790-03-20
                      Datum geboorte: 1790-03-20
                      Man/Vrouw: ma
                      Naam vader: Antonius Rigaud
                      Naam moeder: Anna Josepha Loijens
                      Naam peter: Joannes Loijens
                      Naam meter: Margareta Nolet
                      Opmerkingen: Waals regiment doopboek 1708-1796. Antonius Rigaud uit
                      Gein, en Anna Josepha Loijens uit Namen. Joannes Loijens is vader van
                      de moeder.

                      Cecilia Rigaud
                      bruid op zondag 22 februari 1750 Breda

                      Plaats: Breda
                      Bron: GA Breda
                      DTB-nr: 90 en 91, folio: 081 en 109
                      Gezindte bij wettelijk huwelijk: WA
                      Datum ondertrouw: 1750-02-06
                      Datum huwelijk: 1750-02-22
                      Naam BRUIDEGOM: Bastien Roelans
                      Weduwnaar: wedn
                      Geboorteplaats bruidegom: Teteringen
                      Woonplaats bruidegom: Breda
                      Naam BRUID: Cecilia Sommes
                      Jongedochter: jd
                      Geboorteplaats bruid: Breda
                      Woonplaats bruid: Breda
                      Opmerkingen: Copie ondertrouwboek (1681-1779) en trouwboek (1607-
                      1757) van de Waals Gereformeerde kerk Breda.

                      Maria Josepha Rigaud
                      doop op dinsdag 16 februari 1796 Breda

                      Message 10 of 15 , Jun 12, 2005
                        hoi rian, hartelijk dank voor je aanvullingen, een aantal had ik
                        zelf al aangevonden, ik stuur je een overzicht mee van wat ik nu
                        heb. Groeten jan

                        Theodorus van der Banck/Bank /Banken in 1760-1763), tr Margarita
                        Rigo,
                        Kinderen: (RK St jacob)
                        1. Henricus, doop Den Bosch 4.3.1751, susc: Arnoldus van Balcom en
                        Maria van Engelen.
                        2. Gerardus, doop Den Bosch 30.10.1753, susc Arnoldus van Balcom en
                        Maria Catharina van Lo. Borgstelling Schepenen Den Bosch 11.5.1776 R
                        1763 f 256: Gerardus van der Bank zn van Anna Margaretha Rega, geb.
                        den bosch 30.10.1753 gaat van den Bosch naar Den Dungen.
                        3. Gregorius, doop Den Bosch 12.11.1756 susc Theodorus Henningst,
                        Maria van Engelen, volgt III.
                        4. Anna Gertrudis, doop Den Bosch 4.1.1760, susc Nicolaus Ham en
                        Anna Gertrudis Regenboog,
                        5. Anna Maria, doop Den Bosch 2.4.1763 susc Fredericus Godfre en
                        Anna Lemmers
                        6. Maria Catharina, doop den Bosch 12.6.1769 (moeder dan Rego) susc:
                        Gerardus van der Bank en Anna Maria Rego

                        Van der Bank - Rego

                        David Rego, tr. Maria Barbara Deno, hieruit: Maria Barbara Rigo,
                        gedoopt op dinsdag 2 juli 1709 Breda ( susc Anna Maria van den
                        Bosch)

                        Jacobus Rigo, geb. Thiel (vlaanderen) woont Hage, sergeant in dienst
                        van de Staten Generaal, wede van Berbel van Barel (?) tr.
                        Princenhagen 4.5.1738 Henrica Petri van Genck j:d, geb. princenhagen
                        14.2.1715 dt van Petrus Jan Geraartsen van Genck en Maria Anne
                        Jacobi Kneppers/Cnippers/Cueppers, (wede van Huibert van den
                        Einden/Linden ( zij tr.Princenhagen 26.7.1699) bij kind mathias doop
                        princenhagen 24.2.1717 is Margaretha Kneppers doopgetuige.
                        Kinderen:
                        1. Jacoba, doop Princenhagen 21.11.1739 ( Gregorius Jacobi Rigo!!!!
                        En anna van Genck)
                        2. Maria doop idem ( Jacobus van Genck en Maria Kneppers)

                        Jacobus Rigau en Maria Anna Moison doopgetuigen 8.9.1712 te Cervera
                        Catalonie van Maria anna dt Nicolaus Puts en Josepha Monserada
                        (waals doopboek, waalse dragonders) Breda RK Dopen Waalse
                        dragonders, dopen 95.

                        Jacobus Rigo, tr. Joanna Croche, hieruit:
                        1. Petrus Rigo , doop Den Bosch 1.10.1749 ( RK stjanpietercath)
                        susc: Petrus Aibo, petronilla Terlinck.

                        Antonius Rigo ( Rigaud) tr. Maastricht 17.2.1788 (RK) Anna Josepha
                        Loijens,
                        Getuigen bij huw: Trouwboek Waalse Drag. en Grend. 1707-1795 Bak 320
                        A-W Getuigen: Deodatus Collard; Maria Sauvage; en Josephus Thijs.
                        Waals regiment doopboek 1708-1796. Anna Josepha Loyens uit Namen ,en
                        Antonius Rigo uit Deeg (Frankrijk), hieruit:
                        1. Deodatus Rigo (Rigaud), gedoopt op woensdag 18 maart 1789
                        Maastricht, susc: Deodatus Collard en Maria Elisabeth Pirot
                        2. Joannes Josephus Rigaud, doop maastricht 20.3.1790 , susc:
                        Joannes Loijens en Margaretha Nolet, Waals regiment doopboek 1708-
                        1796. Antonius Rigaud uit Gein, en Anna Josepha Loijens uit Namen.
                        Joannes Loijens is vader van de moeder.
                        3. Augustinus, doop Breda 22.1.1792 (augustinus bustin en Anna Maria
                        Valckenberg)
                        4. Antonius Josephus Rigaud, doop Breda 10.1.1796 , geboren 1793 te
                        Lille (Fr).susc: Joseph Loijens en Margaretha Loijens, geb.
                        Hoffermans, Diversen : Waals regiment doopboek 1708-1796.
                        5. Maria Josepha Rigaud, doop Breda 16.2.1796, susc: Josephus
                        Loijens en Maria Loijens, geboren Hoffermans, Waals regiment
                        doopboek 1708-1796
                        (antonius Rigau doopgetuige bij antonius josephus carelberg , breda
                        5.8.1791 , dt nicolaus carelbergh en joanna Kaam)
                        (antonius rigau doopgetuigen bij antonius engelbert 13.12.1790
                        maastricht zn van Georgius Engelbert (uit luik) en maria catharina
                        dore ( uit namen)

                        Pierre Rego en Marie Agnes Ghijsen, hieruit:
                        Pierre Rego , geb. maastricht 27.1.1765 tr. maastricht 9.6.1800
                        Maria Gertrude Nijsten

                        Jean Rigo, geb. den bosch 24.2.1813
                        Jan Rigo, ov. Oirschot 20.1.1828
                        Petrus Riga, ov. eindhoven 23.1.1843
                        Henricus Riga, ov Oirschot 14.11.1824
                        Onecht kind van Maria Rigo, begraven Breda 29.3.1805 ( st joostkapel
                        van de armen)

                        Elzebeth Rigo: geboren 30.10.1918 Kalokska ( Hongarije),
                        bevolkingsregister Loon op Zand

                        Peter Rigo, tr. Machteld Verhulsdonk, hieruit:
                        1. Anton Rigo, kleermaker, geb. Millingen tr. 36 jaar Nieuwer Amstel
                        9.10.1851 Hendrika van Driel
                        Leonardus Rigo tr. Anna Maria van der Kluis, hieruit:
                        1. Johannes Wilhelmus Rigo, schoenmaker, geb. Haarlem 6.3.1795 tr.
                        Nijmegen 9.12.1826 Elisabeth Fakkeldey, geb. Bemmel 15.12.1796
                        2. (joanna) Anna Catharina Ferdinand Rigo , geb. Middelburg
                        3.12.1787, ov. Nijmegn 5.1.1854 ( 66 jr) tr. Nijmegen 10.11.1827
                        Franciscus Broeksmit (div. kind ov. nijmegen)

                        Anna Catharina Rigo, tr. Jan Lambert Massarts, hieruit:
                        1. Nol lambert tr. Schinnen Joh Maria Vleugels

                        ov. Nijmegen 3.1.1815 Bernardus Rigo zoon van Anna Catrina Ferdinand
                        Rigo
                        ov. Nijmegen 22.5.1816 Johanna Rigo, 66 jaar
                        ov. Nijmegen 16.8.1859 Wilhelmina Rigo, 67 jaar doop Dokkum,

                        Jannes Koenders, klompenmaker, tr. Maria Marianne Rigo , hieruit:
                        div. kinderen te Dinxperlo 1848/1849 ev.

                        Joannes Eikmans tr. Sybilla Rigo
                        1. Helena geb. Boxmeer ca. 1801, tr. Boxmeer 29.7.1845 Petrus
                        Klaasen, geb. Boxmeer zn van Gerardus en Theodora van Megen
                        2. Joanna Gertrudis geb. Boxmeer, tr. Boxmeer 23.4.1836 met
                        Hermanus Derk Henning, geb. Zwolle zn van Jan Frederik en Gesina
                        Graswinkel
                        3. Petrus geb. Boxmeer tr. Boxmeer 20.9.1830 Henrica Gutjens, geb.
                        Heeze
                        4. Gerardus, geb. Boxmer, tr. Bergen 25.10.1828 Helena Berumber
                        5. Anna Maria,geb. Boxmeer, tr. Utrecht 29.7.1818 Ruth Gerrit
                        Kamans

                        Borgstelling Den Bosch 11.7.1809 ( N 3590 akte 68) . Jan de Leeuw,
                        kleermakersbaas te Den Bosch borg voor Wilhelmus Rigo, geboren
                        Nijmegen.

[...]

                        Naam BRUIDEGOM: Bastien Roelans, wedn, geboren Teteringen, woont
                        Breda
                        Naam BRUID: Cecilia Sommes, j:d, geb. Breda en woont Breda
                        Message 11 of 15 , Jun 13, 2005
                          Ok, dank je Jan, mocht ik meer vinden dan check ik de naam even met
                          je lijst hieronder.

                          Groetjes, Rian