Wissem - Van Wessem te Breda

  • Henk@Coolen-Online.be
    Message 1 of 7 , May 29, 2005
      Op zoek naar de herkomst of voorouders van onderstaand echtpaar.

      Hij was afkomstig van Wissem. Wie weet waar dat ligt ??

      Plaats: Breda DTB-nr: IV-9 nr. 38, folio: 55 Datum huwelijk: 1673-12-06
      Naam BRUIDEGOM: Hendrik Campen Geboorteplaats bruidegom: Wissem
      Naam BRUID: Anneken Beerents Woonplaats bruid: Breda (Zoutstraat)

      zij laten in Breda 9 kinderen dopen 1679 - 1696 en heten verder van Wessem of van Wissem
      Van hun zoon Petrus heb ik geen doop kunnen vinden

      Bij voorbaat dank

    • Ruud de Ruiter
      Message 2 of 7 , May 30, 2005
        Wissem kan ik niet te vinden
        Wel vind ik:
        Wissen - Rheinland Pfalz (bij Altenkirchen
        Winsen - meerdere in Duitsland
        Winssen - Gelderland
        Winsum - Groningen en Friesland

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Henk@C..."

      • Olaf Duits
        Message 3 of 7 , May 30, 2005
          Wessem, deel van de Nederlandse gem. Heel, prov. Limburg, op de linkeroever
          van de Maas, aan de Tongerlose Beek. Grind- en zandwinnings- en
          baggerbedrijven. Prins Mauritshaven (lig- en industriehaven) in de Maas.
          Wessem heeft nog vele 17de- en 18de-eeuwse huizen. Bij de herbouw (voltooid
          1950) van de in de Tweede Wereldoorlog grotendeels verwoeste middeleeuwse
          St.-Medarduskerk heeft alleen het koor de oude gedaante behouden;
          opmerkelijk in het vernieuwde koorgewelf is de 16de-eeuwse sluitsteen.

          Wessem vormde tot 1 jan. 1991 met enkele onderdelen een zelfstandige,
          gelijknamige gemeente, waarvan het grondgebied destijds werd verdeeld over
          de gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn.

          Microsoft R Encarta R Naslagbibliotheek Winkler Prins. C 1993-2004 Microsoft
          Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

          Olaf Duits

          http://genealogy.mypub.nl

          (nu ook met FORUM, kijk snel, ook voor de gevraagde aanvullingen)

          http://us.click.yahoo.com/T_B0zD/.WnJAA/a8ILAA/0csqlB/TM
          Message 4 of 7 , May 30, 2005
            Met veel dank
            Weet ik nu waar ik verder kan zoeken.
            groetjes

            <henk@c...> wrote:
> [...]
            Wessem of van Wissem
            > Van hun zoon Petrus heb ik geen doop kunnen vinden

          • Rob van der Westen
            Message 5 of 7 , May 30, 2005
              Beste lijstgenoten,

              Inderdaad gingen mijn gedachten ook naar Wessem.
              Ik heb ooit nog wel eens het vermoeden gehad dat mijn voorouders
              uiteindelijk uit Wessem kwamen. De oudste stamvader heette Frans van der
              Wessen. Met wat fantasie had dat gekund. Bij het Meertensinstituut hebben ze
              mij ook niet veel kunnen helpen bij de oorsprong van mijn achternaam. Je zou
              denken 'uit het westen', maar waarom heetten de oudste naamdragers rond 1600
              dan al 'van der Westen' (met de nadruk op 'der')?
              Bovendien was er een lid van de familie die - na jarenlang onderzoek - in
              Breda bleek te hebben gewoond en die had de achternaam 'Waski'. We hebben
              het dan over plm. 1588. Zat Breda toen niet onder de Spanjaarden? En
              misschien was het wel een Pool?
              Ik weet het nog steeds niet, maar misschien kan dit bericht daar verandering
              in aanbrengen.
              Succes met de 'Van Wessems'!

              Rob van der Westen
              Utrecht

            • Henk@Coolen-Online.be
              Message 6 of 7 , May 31, 2005
                Henk en Rob,

                De familie Van der Westen - Van der Wessen uit Sprundel heb ik ook in de kwartieren van mijn echtgenote.
                Maar die tak zit toch al in de 16e euuw en hebben daarom waarschijnlijk geen link met Van Wessem-Van Wissem.

                Ik ben op zoek naar de voorouders van onderstaand echtpaar waarvan hij afkomstig is uit Wissem

                Plaats: Breda DTB-nr: 13 en 14, folio: 078 en 217 Datum huwelijk: 1673-11-27 (10-27)
                Naam BRUIDEGOM: Henricus Campen Naam BRUID: Anna Berens
                getuigen: Joannes Auwts en Elisabeth Tieri.

                Plaats: Breda DTB-nr: IV-9 nr. 38, folio: 55 Datum huwelijk: 1673-12-06
                Naam BRUIDEGOM: Hendrik Campen Geboorteplaats bruidegom: Wissem
                Naam BRUID: Anneken Beerents Woonplaats bruid: Breda (Zoutstraat)

                zij laten tussen 1673 en 1700 in Breda 8 kinderen dopen.
                Een 9e kind genaamd Petrus heb ik nog geen doop kunnen vinden
                Veel van de kinderen sterven wel jong, er zijn maar 2 huwelijken te vinden van hun kinderen.

                Bij voorbaat dank voor alle hulp

> [...]
                > of van Wissem
                > Van hun zoon Petrus heb ik geen doop kunnen vinden

              • Frans Roelvink
                Message 7 of 7 , May 31, 2005
                  Hallo Henk,

                  Je hebt ook een plaatsje Vessem, ten zuiden van Oirschot, in de omgeving van
                  Knechsel en Wintelre.

                  Groetjes

                  Frans