Re: Bobetten (Hessenland) en Meeldre

  • wnabuurs
    Message 1 of 8 , May 1, 2005
      Wim,

      Ik kreeg ongeveer een jaar geleden van Jorma Huijts de tip dat
      Malden in het verleden wel degelijk ook Meelderen werd genoemd.

      Verder klopt je stelling mbt bisdom Roermond voor zover ik weet ook
      niet; de bisdomgrenzen hadden niets met de grenzen van de republiek
      te maken. Sterker nog, Roermond lag gewoon ook in de republiek. Als
      je in Nijmegen naar het gemeentearchief gaat zul je zien dat je daar
      als bron de huwelijksdispensaties van het bisdom Roermond uit de
      18de eeuw hebben, en als Nijmegen al binnen het bisdom Roermond viel
      dan Malden zeker ook.

      Ik zou Malden dus zeker niet uitsluiten.

      Willem Nabuurs

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "schrieksgenealogy"
      <schrieksjohnson@s...> wrote:
      > Ik denk niet dat Meeldre Malden bij Nijmegen is. Malden hoorde bij
      de
      > provincie Gelderland in de Republiek en lag daarom niet in het
      bisdom
      > Roermond. In dit geval betekent Hertogdom Gelre waarschijnlijk
      Opper-
      > Gelre dat deel van het oude hertogdom Gelre dat niet bij de
      Republiek
      > behoorde. Dat betekent dus dat de plaats in het Midden of Noorden
      van
      > de huidige Nederlandse provincie Limburg behoorde of in de regio
      > Goch/Kevelaer/Geldern in Duitsland.
      >
      > Verder heb ik jarenlang in Nijmegen gewoond en heb ik Malden nooit
      > uitgesproken gehoord in iets dat op Meeldre lijkt.
      >
      > Vriendelijke groeten,
      >
      > Wim Schrieks
    • schrieksgenealogy
      Message 2 of 8 , May 1, 2005
        Beste Willem,

        Ik wil niet al te betweterig klinken, maar je stelling dat Roermond
        in de 18de eeuw bij de Republiek behoorde is fout. Het Opperkwartier
        van Gelre waar Roermond toe behoorde is bij de Vrede van Muenster bij
        de Spaanse Nederlanden ingedeeld. In 1713 na de Spaanse
        successieoorlog is Spaans Opper Gelre opgedeeld tussen Oostenrijk, de
        Republiek en Pruisen. Het grootste deel ging naar Pruisen, plaatsen
        als Goch, Geldern en Kevelaer (tegenwoordig allemaal in Duitsland).
        Venlo en omgeving gingen naar de Republiek en Roermond en omgeving
        werd bij de Oostenrijkse (Zuidelijke) Nederlanden gevoegd.

        Ook je stelling dat bisdomgrenzen en staatsgrenzen niets met elkaar
        te maken hadden ging voor de 18de eeuw niet helemaal meer op. De
        Republiek was door Rome tot missiegebied verklaard, alle bisdommen
        die ooit in het gebied van de Republiek hadden gelegen waren
        opgeheven en de katholieken onder een vicaris geplaats. Dat gold ook
        voor die parochies in de Republiek die tot bisdommen buiten de
        Republiek hadden behoord, bijvoorbeeld Westelijk Staats (=Noord)
        Brabant (vroeger bisdom Antwerpen) en Staats (tegenwoordig Zeeuws-)
        Vlaanderen (vroeger bisdom Gent).

        Misschien heeft Nijmegen in de zestiende eeuw bij het bisdom Roermond
        behoord (ik heb niet zo snel de bisdomindeling van de 16e eeuw kunnen
        vinden), misschien horen de huwelijksdispensaties in het archief van
        Nijmegen bij personen die uit niet tot de Republiek behorende
        plaatsen in de buurt van Nijmegen kwamen (bijvoorbeeld Megen,
        Ravenstein, Land van Cuijk, Mook, Kleef). Katholieke huwelijk
        afgesloten in de Republiek waren verder in de Republiek niet
        rechstgeldig, vandaar dat veel katholieken ook in de Gereformeerde
        kerk trouwden. (katholieke huweijken buiten de Republiek afgesloten
        waren in de praktijk wel rechtsgeldig).

        Vriendelijke groeten,

        Wim Schrieks

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "wnabuurs"

      • Willem Nabuurs
        Message 3 of 8 , May 1, 2005
          Wim,

          Je hebt gelijk mbt Roermond, ik was even vergeten dat dat in 1713 overging
          in Oostenrijkse handen overging.

          Mbt het tot missiegebied verklaren van de republiek geloof ik je ook. Maar
          er is wel een maar. Het Land van Cuijk (wel degelijk staats gebied) viel,
          als ik de verschillende geschiedenisboeken die ik over de plaatsen in dit
          gebied in mijn boekenkast heb staan mag geloven, van 1648 tot de opheffing
          van het bisdom Roermond in 1801 gewoon onder de bisschop van Roermond. In de
          doopboeken van plaatsen als Mill of Wanroij kom je dan ook geregeld bijv.
          huwelijksdispensaties tegen die afgegeven zijn door de bisschop van
          Roermond. Dus formeel mag dat gebied staats geweest zijn, officieus waren er
          nog altijd katholieke pastoors die onder het gezag van de bisschop van
          Roermond vielen. En de bisschop van Roermond bemoeide zich ook met de
          oprichting van nieuwe parochies; zo keurde hij in 1796 een verzoek van de
          inwoners van het gehucht Sint Hubert tot afsplitsing van de parochie van
          Mill en oprichting van een eigen parochie goed.

          Of voor de parochies in het rijk van Nijmegen ook gold dat zij formeel of
          informeel onder het gezag van de bisschop van Roermond vielen durf ik niet
          te zeggen, maar ik zou het op voorhand zeker niet uitsluiten.

          En, om terug te komen op de oorspronkelijke aanleiding van deze
          mailwisseling, nog steeds zou ik zeker niet uitsluiten dat Meeldere en
          Malden niet hetzelfde zouden kunnen zijn; een van mijn voorouders wordt in
          de RK doopboeken van Wanroij van rond 1750 aangeduid als afkomstig uit
          Meelderen en ik heb hele sterke aanwijzigingen dat het in dit geval wel
          degelijk om Malden gaat.

          Willem Nabuurs

          <willemnabuurs@x> wrote:
> [...]
          viel
          > dan Malden zeker ook.
          >
          > Ik zou Malden dus zeker niet uitsluiten.

          Yahoo! Groups Links
        • schrieksgenealogy
          Message 4 of 8 , May 1, 2005
            Ik heb nog eens verder gezocht en je hebt gelijk dat de bisschop van
            Roermond wel degelijk nog steeds invloed had in plaatsen binnen de
            Republiek. Het Rijk van Nijmegen (inclusief Malden) hoorde voor zover
            ik heb kunnen vinden tot 1558 tot het bisdom Keulen en daarna totdat
            dat bisdom opgeheven werd bij het bisdom Utrecht.

            Vriendelijke groeten,

            Wim Schrieks

            --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Willem Nabuurs"
            <willemnabuurs@x> wrote:
> [...]
            uit
            > Meelderen en ik heb hele sterke aanwijzigingen dat het in dit geval

            Meeldre

> [...]
            > rechstgeldig, vandaar dat veel katholieken ook in de Gereformeerde
            > kerk trouwden. (katholieke huweijken buiten de Republiek afgesloten

          • Willem Nabuurs
            Message 5 of 8 , May 1, 2005
              Wim,

              Om in je woorden te spreken: ook ik wil niet betweterig overkomen, maar ik
              heb hier het boekje "Geldern-Atlas. Karten und Texte zur Geschichte eines
              Territoriums" (2003) en daarin staat een kaartje van de bisdomindeling van
              het zuidoosten van Nederland zoals die er uitzag vanaf 1559, en daarin valt
              te zien dat het huidige Rijk van Nijmegen en Land van Maas en Waal, evenals
              het Land van Cuijk en het Overkwartier van Gelre, onder het bisdom Roermond
              vielen.

              Malden viel dus, als ik die kaart mag geloven, in 1559 onder het bisdom
              Roermond.

              Groeten, Willem

              <willemnabuurs@x> wrote:
> [...]
              uit
              > Meelderen en ik heb hele sterke aanwijzigingen dat het in dit geval

            • schrieksgenealogy
              Message 6 of 8 , May 2, 2005
                Dat zal dan wel kloppen.

                Groetjes,