5016RE: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Amstel (Helmond)

  • jwvangils@wanadoo.nl
    Jul 5, 2003
      Beste Henk,

      Inmiddels heb ik nog wat literatuur gevonden betreffende van Amstel in
      Taxandria en de Brabantse Leeuw.
      Er schijnt enige strijd geweest te zijn over de afkomst van Jan van Amstel
      (zeekapitein).
      Swane beweert in de Brabantse Leeuw 1958 jrg 7, p171 dat de voorzaten van
      deze Jan van Amstel afkomstig zouden zijn uit Weert, v Asten verklaart in de
      Brabantse Leeuw 1974 jrg 23 echter dat de van Amstel's niet uit Weert komen,
      maar gewoond hebben in Helmond, Gemert en Bakel. Zijn verklaring over het
      misverstand "Weert" lijkt logisch.
      Maar wat is nu juist??

      Je kunt er bijna gif op innemen dat Swane het verkeerd heeft. Met die
      ‘jongen’heb ik heel wat te stellen gehad toen ik het molenaarsgeslacht
      Hoefnagels uit zocht. De helft kon ik weggooien, want gewoon fout
      geinterpreteerd. Van Asten is bij mij altijd als uiterst concentieus
      overgekomen. Slechts een ding: ‘kijk asjeblieft ook zelf in die boeken, want
      dan weet je het (bijna) altijd zeker! Hetzelfde geldt overigens Van
      Schijndel.

      Vriendelijke groetjes,
      Jan-Willem