      Bestand : C:\PG30\NL\DATA\STAM
      Datum : 04 07 2003
      Selectie : 'Personen in genealogie van Peter Adriaanszn van AMSTEL [8599]'
      Sortering : Per generatie

      I.1 Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert), meesterglasmaker
      te Helmond en Gemert, H. Geestmeester te Gemert (1568 1578), schepen te
      Gemert (1579), geboren circa 1520 te Weert
      Overleden na 1579 te Gemert
      (Bron: Garel de Grote site).
      Gehuwd (1) voor 1551 met Sophia van EIJNATTEN, geboren circa 1514 te Gemert
      Overleden na 1579 te Gemert
      Dochter van Hendrik van EYNATTEN Ridder van de Duitse Orde, Commandeur en
      Heer van Gemert en Maria Jan Evertsen van HANDEL (Mary van Haendel).
      Gehuwd (2) vr 1551 met Aeltken Hendrik MICKARTS
      Overleden vr 1551
      Uit het eerste huwelijk:
      1. Henrick Petri van AMSTEL (zie II.1 op blz. ).
      2. Adriaan van AMSTEL, schepen van Gemert
      Overleden 1603
      3. Wijnant van AMSTEL
      4. Maria van AMSTEL
      5. Jan van AMSTEL
      6. Tijbout van AMSTEL
      Uit het tweede huwelijk:
      7. Catelijn van AMSTEL

      II.1 Henrick Petri van AMSTEL, geboren circa 1555 te Gemert
      Overleden vr 1609 te Gemert
      Zoon van Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert) (zie I.1 op
      blz. ) en Sophia van EIJNATTEN.
      Gehuwd met Hillegonda (Hilleken)
      Uit dit huwelijk:
      1. Henricus Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ).

      III.1 Henricus Hendrick van AMSTEL, gelaesscrijver (1619), gelaesmaker
      (1633) en brouwer (1634), geboren ca 1585 te Gemert
      Overleden te Schijndel
      Zoon van Henrick Petri van AMSTEL (zie II.1 op blz. ) en Hillegonda
      (Hilleken).
      Gehuwd voor de kerk op 13 10 1613 te Gemert (rk) met Anna Petri van GRINSVEN
      (van Griensven), geboren ca 1590 te Schijndel
      Dochter van Petrus van GRINSVEN en Anna van HELMONT.
      Uit dit huwelijk:
      1. Henricus Henrici Henrici van AMSTEL
      Gedoopt (rk) op 19 02 1615 te Gemert (getuige(n): Gerardus Amstel, magister
      en pastoor te Geffen en Maria Guinandi Petri van Amstel, in hun plaats
      Petrus Henrici en Judith Herculis ab Eijnatten)
      2. Guilelmus Henrici Henrici van AMSTEL
      Gedoopt (rk) op 18 09 1616 te Gemert (getuige(n): Joannes Gerardis ab Aa en
      Maria uit Bommel, vrouw van Joannes Boshuis)
      3. Johannes (Jan) van AMSTEL, zeekaptein, geboren op 12 12 1618 te Gemert
      Gedoopt (rk) op 12 12 1618 te Gemert (getuige(n): Joannes Nicolai en Diver
      Beckers, uit Amsterdam, wed. van Jan Janssen van Helmont)
      Overleden op 29 09 1669 te Schijndel op 50 jarige leeftijd
      De grafzerk van Jan van amstel lag aanvankelijk in de kerkvloer van de St
      Servatius Kerk te Schijndel. Nu heeft hij een plekje gekregen in de zijmuur.
      De tekst, door Joost van de Vondel:
      Hier rust d'eer van d'Amstelheeren
      die de Turcken won en oook den Sweedt
      holp mewt kracht de Funen keeren
      en Gustavus zeemagt sleetl;
      Tromp de hand booodt twee paar dageb
      in den slag met Brittenland,
      Swaer gewondt maar noooit verslagen
      voor de eer van 't vaderlant
      Looft dien vroomen seebeschermer
      houwt sijn naam in eeuwig marmer.
      J. v.d. Vondel.
      Gehuwd met Anna Boxhorn
      4. Elizabetha Henricus Henrici van AMSTEL
      Gedoopt (rk) op 11 11 1625 te Sint Michielsgestel (getuige(n): Adamus
      Leonardi Strijbosch en Eustachius Nicolai Gerardi van Beerlicom)
      5. Joanna Henricus Henrici van AMSTEL
      Gedoopt (rk) op 19 04 1629 te Gemert (getuige(n): Joannes Gerardi van
      Schaijck en Agnes Wilhelmi van Grinsven)
      ( sub conditione, Nooddoop op 17 04 1629)
      6. Peter Hendriks van AMSTEL (zie IV.7 op blz. ).

      IV.7 Peter Hendriks van AMSTEL, geboren op 17 02 1632 te Gemert
      Gedoopt (rk) op 17 02 1632 te Gemert (getuige(n): Gerardus Michaelis
      Cremers, Hildegunda, wed van Henricus Petri van Amstel en Sophia Nicolai
      Petri van Grijnsven)
      Zoon van Henricus Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ) en Anna Petri van
      GRINSVEN (van Griensven).
      Gehuwd met Maria Peters van GRINSVEN
      Uit dit huwelijk:
      1. Jan Hendrick van AMSTEL, geboren ca 1590 te Gemert
      2. Anna van AMSTEL, geboren ca 1660
      Overleden op 07 01 1705 te Schijndel
      Gehuwd (1) voor 1684 met Christianus van GERWEN (Corstiaan Willems)
      Overleden voor 1685
      Gehuwd (2) 1685 met Anthonie Gielis VERHOEVEN
      Gedoopt (RK) op 19 02 1658 te Schijndel (getuige(n): Joannes Lamberti
      Simonis en Anna Petri Verhoeven)
      Overleden op 09 07 1721 te Schijndel op 63 jarige leeftijd
      Schepen te Schijndel (1708 1711), zoon van Michael VERHOEVEN en Joanna van
      der MEULEN. {Hij was eerder gehuwd ca 1681 te Schijndel met Joanna WILLEMS,
      overleden ca 1616 te Schijndel.}

      Hotmail: je gratis e-mail ! http://www.msn.be/hotmail
    • Show all 15 messages in this topic