      Bestand : C:\PG30\NL\DATA\STAM
      Datum : 03 07 2003
      Selectie : 'Personen in genealogie van Peter Adriaanszn van AMSTEL [8599]'
      Sortering : Per generatie

      I.1 Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert, Glasmakers)
      Overleden vr 1581
      Gehuwd (1) vr 1551 met Aelken Hendrik MICKARTS
      Overleden vr 1551
      Gehuwd (2) op 12 12 1551 met Sophia van EIJNATTEN
      Overleden na 12 1559 te Gemert
      Dochter van Hendrik van EYNATTEN Ridder van de Duitse Orde, Commandeur en
      Heer van Gemert en Maria Jan Evertsen van HANDEL (Mary van Haendel).
      Uit het eerste huwelijk:
      1. Catelijn van AMSTEL
      Uit het tweede huwelijk:
      2. Henrick van AMSTEL (zie II.2 op blz. ).
      3. Adriaan van AMSTEL, schepen van Gemert
      Overleden 1603
      4. Wijnant van AMSTEL
      5. Maria van AMSTEL
      6. Jan van AMSTEL
      7. Tijbout van AMSTEL

      II.2 Henrick van AMSTEL
      Overleden vr 1607
      Zoon van Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert, Glasmakers)
      (zie I.1 op blz. ) en Sophia van EIJNATTEN.
      Gehuwd met Hillegonda
      Uit dit huwelijk:
      1. Jan Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ).

      III.1 Jan Hendrick van AMSTEL, glazenmaker, brouwer, geboren ca 1590 te
      Gemert
      Overleden te Schijndel
      Zoon van Henrick van AMSTEL (zie II.2 op blz. ) en Hillegonda.
      Gehuwd met Anna van GRINSVEN (van Griensven), geboren ca 1590 te Schijndel
      Dochter van Petrus van GRINSVEN en Anna van HELMONT.
      Uit dit huwelijk:
      1. Johan (Jan) van AMSTEL, zeekaptein, geboren op 12 12 1618 te Gemert
      Overleden op 29 09 1669 te Schijndel op 50 jarige leeftijd
      De grafzerk van Jan van amstel lag aanvankelijk in de kerkvloer van de St
      Servatius Kerk te Schijndel. Nu heeft hij een plekje gekregen in de zijmuur.
      De tekst, door Joost van de Vondel:
      Hier rust d'eer van d'Amstelheeren
      die de Turcken won en oook den Sweedt
      holp mewt kracht de Funen keeren
      en Gustavus zeemagt sleetl;
      Tromp de hand booodt twee paar dageb
      in den slag met Brittenland,
      Swaer gewondt maar noooit verslagen
      voor de eer van 't vaderlant
      Looft dien vroomen seebeschermer
      houwt sijn naam in eeuwig marmer.
      J. v.d. Vondel.
      Gehuwd met Anna Boxhorn
      2. Peter van AMSTEL (zie IV.3 op blz. ).

      IV.3 Peter van AMSTEL, geboren op 17 02 1632 te Gemert
      Zoon van Jan Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ) en Anna van GRINSVEN
      (van Griensven).
      Gehuwd met Maria van GRINSVEN
      Uit dit huwelijk:
      1. Jan Hendrick van AMSTEL, geboren ca 1590 te Gemert
      2. Anna van AMSTEL, geboren ca 1660
      Overleden op 07 01 1705 te Schijndel
      Gehuwd (1) voor 1684 met Christianus van GERWEN (Corstiaan Willems)
      Overleden voor 1685
      Gehuwd (2) 1685 met Anthonie Gielis VERHOEVEN
      Gedoopt (RK) op 19 02 1658 te Schijndel (getuige(n): Joannes Lamberti
      Simonis en Anna Petri Verhoeven)
      Overleden op 09 07 1721 te Schijndel op 63 jarige leeftijd
      Schepen te Schijndel (1708 1711), zoon van Michael VERHOEVEN en Joanna van
      der MEULEN. {Hij was eerder gehuwd ca 1681 te Schijndel met Joanna WILLEMS,
      gecremeerd ca 1616 te Schijndel.}

      >From: "Henk Laarhoven" <henk.laarhoven@...>
      >To: "Noord-Brabant Genealogie" <Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com>
      >Subject: Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Amstel (Helmond)
      >Date: Thu, 3 Jul 2003 21:48:31 +0200
      >
      >Hallo Hans,
      >
      >Hartelijk dank voor je uitgebreide uiteenzetting.
      >Het een en ander is nu duidelijk!
      >
      >Inmiddels heb ik nog wat literatuur gevonden betreffende van Amstel in
      >Taxandria en de Brabantse Leeuw.
      >Er schijnt enige strijd geweest te zijn over de afkomst van Jan van Amstel
      >(zeekapitein).
> [...]

      Ontvang je Hotmail & Messenger berichten op je mobiele telefoon met Hotmail
      SMS http://www.msn.be/gsm/smsservices
    • Show all 15 messages in this topic