20755Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Petitie voor ee n betere toegankelijkheid van bevolkingsgegev ens in België !

  • Gerard willem charles Lemmens
    Aug 2, 2014
      Dag Mathieu,

      Ik zal zeker die petitie willen tekenen - dus laat mij svp weten wanneer het zover is. Ik begrijp de Nederlanders ergens niet - ze hebben bale van de Duitsers maar ze hebben wel diezelfde prive wet van de Duitsers al overgenomen - godzijdank hebben we dat nog niet in Engeland !!

      Groetjes,

      Gerard Lemmens
      East Sussex

      On Saturday, 2 August 2014, 15:18, "'Mathieu Kunnen' mathieu.kunnen@... [Noord-Brabant_Genealogy]" <Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com> wrote:

      Dag Esther,

      Bij wet van 5 januari 2014 is de raadpleging van BEVOLKINGSREGISTERS verstrengd. Gegevens kunnen pas geraadpleegd worden als ze ouder zijn dan 120 (!) jaar.
      Voor de akten van de BURGERLIJKE STAND geldt een termijn van 100 jaar voor ALLE akten, dus zowel geboorte-, huwelijks- als overlijdensakten.

      Dit is zeker niet zo in alle landen! Ik neem aan dat je de wettelijke bepalingen in Nederland kent, namelijk 100, 75 en 50 jaar voor respectievelijk geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten.

      We plaatsten de oproep om de petitie te tekenen ook op enkele Nederlandse Yahoogroups omdat we bij ondervinding weten dat veel Nederlanders met hun opzoekingen terecht komen in Belgenland en dan op die muur botsen... Je zult niet willen weten hoeveel vragende e-mails ik krijg van Nederlandse genealogen voor hulp bij hun opzoekingen in België en hoeveel ik er dan moet teleurstellen omwille van die té strenge beperkingen!!

      Het staat natuurlijk iedereen vrij om de petitie al dan niet te tekenen, maar samen kunnen we er wel misschien iets aan doen !

      Genealogische groeten van een vermoeide genealogische helper,

      Mathieu Kunnen, Kinrooi

      Sent: Saturday, August 02, 2014 4:05 PM
      Subject: Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Petitie voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgegevens in België !

      Mathieu, voor ik een petitie teken, wil ik graag correcte gegevens hebben.
      "De moeilijke toegang tot bevolkingsgegevens is een pijnpunt voor de vele genealogen en heemkundigen in België. Persoonsgegevens zijn tot minstens 100 jaar na het overlijden van een persoon zeer moeilijk (of helemaal niet) raadpleegbaar."

      100 jaar na het overlijden van een persoon???? Moet dat niet zijn "100 jaar na de geboorte van een persoon"??
      Ik heb net even gauw op Familysearch gekeken, want ik weet dus helemaal niets over de burgerlijke stand in Belgie, maar vond al heel gauw geboortes in de stad Antwerpen gedateerd 1906. Vrij toegankelijk.
      Huwelijken gaan ook tot 1906, en zo ook overlijdens.

      Maar misschien kun je vertellen wat de Belgische wet precies zegt over het openbaar maken van burgerlijke stand gegevens? Of een link naar een website waar dit is uitgelegd?

      Overigens, als het inderdaad "100 jaar na de geboorte van een persoon" is, zal ik nog niet de petitie tekenen, want dit is niets anders dan in andere plaatsen en landen.
      Esther

      On 02/08/2014 3:39 AM, 'Mathieu Kunnen' mathieu.kunnen@... [Noord-Brabant_Genealogy] wrote:

      Teken de petitie voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgegevens in België

[...]

      Familiekunde Vlaanderen dringt als belangenbehartiger voor genealogen sterk aan op een versoepeling van deze raadplegingstermijnen en een betere toegang tot bevolkingsgegevens voor genealogisch en historisch onderzoek. Familiekunde Vlaanderen wil de beleidsmakers sensibiliseren omtrent deze problematiek.

      Wil u de vraag voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgegevens in België mee ondersteunen ? Dat kan via onderstaande link !

    • Show all 7 messages in this topic