20576Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Inzien van digitale bronnen

  • Richard van Schaik
    Sep 11, 2013
      On 11-09-2013 23:22, Lucas van Heeren wrote:
      > Frans,
      >

      > Ik wilde aangeven dat de archieven wettelijk verplicht zijn om de basis gegevens gratis ter beschikking te stelen,
      >
      > Maar dat ze wel geld mogen vragen voor de extra’s, zoals scans

      Je kan je afvragen of via internet anders is dan in het archief zelf.
      Inzien is dan gratis (in het archief bedoel ik) maar je betaalt
      gebruikerskosten voor afdrukken e.d. dan is de ontsluiting via internet
      door sommige archieven best prijzig. Natuurlijk zijn zij niet verplicht
      dat soort extra's aan te bieden maar ik ga liever naar een archief dan
      ongeveer (zoals soms) 10 keer meer te betalen voor een print van een
      scan die zij gewoon op internet aanbieden. Dat opzoekingen aangevraagd
      meer kosten kan ik begrijpen maar als de scan er is dan verwacht ik
      vergelijkbare prijs aan lokaal in het archief zelf die print maken.

      Zijn nog meer overwegingen te maken maar hier wil ik het even bij laten.

      Groeten,
      Richard

      --
      Richard van Schaik