Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

10919Re: Bobetten (Hessenland) en Meeldre

Expand Messages
  • schrieksgenealogy
    May 2, 2005
      Dat zal dan wel kloppen.

      Groetjes,

      Wim

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Willem Nabuurs"
      <willemnabuurs@x> wrote:
      > Wim,
      >
      > Om in je woorden te spreken: ook ik wil niet betweterig overkomen,
      maar ik
      > heb hier het boekje "Geldern-Atlas. Karten und Texte zur Geschichte
      eines
      > Territoriums" (2003) en daarin staat een kaartje van de
      bisdomindeling van
      > het zuidoosten van Nederland zoals die er uitzag vanaf 1559, en
      daarin valt
      > te zien dat het huidige Rijk van Nijmegen en Land van Maas en Waal,
      evenals
      > het Land van Cuijk en het Overkwartier van Gelre, onder het bisdom
      Roermond
      > vielen.
      >
      > Malden viel dus, als ik die kaart mag geloven, in 1559 onder het
      bisdom
      > Roermond.
      >
      > Groeten, Willem
      >
      > -----Oorspronkelijk bericht-----
      > Van: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com
      > [mailto:Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com] Namens
      schrieksgenealogy
      > Verzonden: maandag 2 mei 2005 0:46
      > Aan: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com
      > Onderwerp: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Bobetten (Hessenland) en
      Meeldre
      >
      > Ik heb nog eens verder gezocht en je hebt gelijk dat de bisschop
      van
      > Roermond wel degelijk nog steeds invloed had in plaatsen binnen de
      > Republiek. Het Rijk van Nijmegen (inclusief Malden) hoorde voor
      zover
      > ik heb kunnen vinden tot 1558 tot het bisdom Keulen en daarna
      totdat
      > dat bisdom opgeheven werd bij het bisdom Utrecht.
      >
      > Vriendelijke groeten,
      >
      > Wim Schrieks
      >
      >
      > --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Willem Nabuurs"
      > <willemnabuurs@x> wrote:
      > > Wim,
      > >
      > > Je hebt gelijk mbt Roermond, ik was even vergeten dat dat in 1713
      > overging
      > > in Oostenrijkse handen overging.
      > >
      > > Mbt het tot missiegebied verklaren van de republiek geloof ik je
      > ook. Maar
      > > er is wel een maar. Het Land van Cuijk (wel degelijk staats
      gebied)
      > viel,
      > > als ik de verschillende geschiedenisboeken die ik over de
      plaatsen
      > in dit
      > > gebied in mijn boekenkast heb staan mag geloven, van 1648 tot de
      > opheffing
      > > van het bisdom Roermond in 1801 gewoon onder de bisschop van
      > Roermond. In de
      > > doopboeken van plaatsen als Mill of Wanroij kom je dan ook
      geregeld
      > bijv.
      > > huwelijksdispensaties tegen die afgegeven zijn door de bisschop
      van
      > > Roermond. Dus formeel mag dat gebied staats geweest zijn,
      officieus
      > waren er
      > > nog altijd katholieke pastoors die onder het gezag van de
      bisschop
      > van
      > > Roermond vielen. En de bisschop van Roermond bemoeide zich ook
      met
      > de
      > > oprichting van nieuwe parochies; zo keurde hij in 1796 een
      verzoek
      > van de
      > > inwoners van het gehucht Sint Hubert tot afsplitsing van de
      > parochie van
      > > Mill en oprichting van een eigen parochie goed.
      > >
      > > Of voor de parochies in het rijk van Nijmegen ook gold dat zij
      > formeel of
      > > informeel onder het gezag van de bisschop van Roermond vielen
      durf
      > ik niet
      > > te zeggen, maar ik zou het op voorhand zeker niet uitsluiten.
      > >
      > > En, om terug te komen op de oorspronkelijke aanleiding van deze
      > > mailwisseling, nog steeds zou ik zeker niet uitsluiten dat
      Meeldere
      > en
      > > Malden niet hetzelfde zouden kunnen zijn; een van mijn voorouders
      > wordt in
      > > de RK doopboeken van Wanroij van rond 1750 aangeduid als
      afkomstig
      > uit
      > > Meelderen en ik heb hele sterke aanwijzigingen dat het in dit
      geval
      > wel
      > > degelijk om Malden gaat.
      > >
      > > Willem Nabuurs
      > >
      > >
      > >
      > > -----Oorspronkelijk bericht-----
      > > Van: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com
      > > [mailto:Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com] Namens
      > schrieksgenealogy
      > > Verzonden: zondag 1 mei 2005 19:47
      > > Aan: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com
      > > Onderwerp: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Bobetten (Hessenland) en
      > Meeldre
      > >
      > > Beste Willem,
      > >
      > > Ik wil niet al te betweterig klinken, maar je stelling dat
      Roermond
      > > in de 18de eeuw bij de Republiek behoorde is fout. Het
      > Opperkwartier
      > > van Gelre waar Roermond toe behoorde is bij de Vrede van Muenster
      > bij
      > > de Spaanse Nederlanden ingedeeld. In 1713 na de Spaanse
      > > successieoorlog is Spaans Opper Gelre opgedeeld tussen
      Oostenrijk,
      > de
      > > Republiek en Pruisen. Het grootste deel ging naar Pruisen,
      plaatsen
      > > als Goch, Geldern en Kevelaer (tegenwoordig allemaal in
      Duitsland).
      > > Venlo en omgeving gingen naar de Republiek en Roermond en
      omgeving
      > > werd bij de Oostenrijkse (Zuidelijke) Nederlanden gevoegd.
      > >
      > > Ook je stelling dat bisdomgrenzen en staatsgrenzen niets met
      elkaar
      > > te maken hadden ging voor de 18de eeuw niet helemaal meer op. De
      > > Republiek was door Rome tot missiegebied verklaard, alle
      bisdommen
      > > die ooit in het gebied van de Republiek hadden gelegen waren
      > > opgeheven en de katholieken onder een vicaris geplaats. Dat gold
      > ook
      > > voor die parochies in de Republiek die tot bisdommen buiten de
      > > Republiek hadden behoord, bijvoorbeeld Westelijk Staats (=Noord)
      > > Brabant (vroeger bisdom Antwerpen) en Staats (tegenwoordig Zeeuws-
      )
      > > Vlaanderen (vroeger bisdom Gent).
      > >
      > > Misschien heeft Nijmegen in de zestiende eeuw bij het bisdom
      > Roermond
      > > behoord (ik heb niet zo snel de bisdomindeling van de 16e eeuw
      > kunnen
      > > vinden), misschien horen de huwelijksdispensaties in het archief
      > van
      > > Nijmegen bij personen die uit niet tot de Republiek behorende
      > > plaatsen in de buurt van Nijmegen kwamen (bijvoorbeeld Megen,
      > > Ravenstein, Land van Cuijk, Mook, Kleef). Katholieke huwelijk
      > > afgesloten in de Republiek waren verder in de Republiek niet
      > > rechstgeldig, vandaar dat veel katholieken ook in de
      Gereformeerde
      > > kerk trouwden. (katholieke huweijken buiten de Republiek
      afgesloten
      > > waren in de praktijk wel rechtsgeldig).
      > >
      > > Vriendelijke groeten,
      > >
      > > Wim Schrieks
      > >
      > >
      > >
      > >
      > > --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "wnabuurs"
      > > <willemnabuurs@x> wrote:
      > > > Wim,
      > > >
      > > > Ik kreeg ongeveer een jaar geleden van Jorma Huijts de tip dat
      > > > Malden in het verleden wel degelijk ook Meelderen werd genoemd.
      > > >
      > > > Verder klopt je stelling mbt bisdom Roermond voor zover ik weet
      > ook
      > > > niet; de bisdomgrenzen hadden niets met de grenzen van de
      > republiek
      > > > te maken. Sterker nog, Roermond lag gewoon ook in de republiek.
      > Als
      > > > je in Nijmegen naar het gemeentearchief gaat zul je zien dat je
      > > daar
      > > > als bron de huwelijksdispensaties van het bisdom Roermond uit
      de
      > > > 18de eeuw hebben, en als Nijmegen al binnen het bisdom Roermond
      > > viel
      > > > dan Malden zeker ook.
      > > >
      > > > Ik zou Malden dus zeker niet uitsluiten.
      > > >
      > > > Willem Nabuurs
      > > >
      > > > --- In Noord-
      > Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "schrieksgenealogy"
      > > > <schrieksjohnson@s...> wrote:
      > > > > Ik denk niet dat Meeldre Malden bij Nijmegen is. Malden
      hoorde
      > > bij
      > > > de
      > > > > provincie Gelderland in de Republiek en lag daarom niet in
      het
      > > > bisdom
      > > > > Roermond. In dit geval betekent Hertogdom Gelre
      waarschijnlijk
      > > > Opper-
      > > > > Gelre dat deel van het oude hertogdom Gelre dat niet bij de
      > > > Republiek
      > > > > behoorde. Dat betekent dus dat de plaats in het Midden of
      > Noorden
      > > > van
      > > > > de huidige Nederlandse provincie Limburg behoorde of in de
      > regio
      > > > > Goch/Kevelaer/Geldern in Duitsland.
      > > > >
      > > > > Verder heb ik jarenlang in Nijmegen gewoond en heb ik Malden
      > > nooit
      > > > > uitgesproken gehoord in iets dat op Meeldre lijkt.
      > > > >
      > > > > Vriendelijke groeten,
      > > > >
      > > > > Wim Schrieks
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > > Yahoo! Groups Links
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      > Yahoo! Groups Links
    • Show all 8 messages in this topic