10916Re: Bobetten (Hessenland) en Meeldre

  • schrieksgenealogy
    May 1 3:46 PM
      Ik heb nog eens verder gezocht en je hebt gelijk dat de bisschop van
      Roermond wel degelijk nog steeds invloed had in plaatsen binnen de
      Republiek. Het Rijk van Nijmegen (inclusief Malden) hoorde voor zover
      ik heb kunnen vinden tot 1558 tot het bisdom Keulen en daarna totdat
      dat bisdom opgeheven werd bij het bisdom Utrecht.

      Vriendelijke groeten,

      Wim Schrieks

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Willem Nabuurs"
      <willemnabuurs@x> wrote:
      > Wim,
      >
      > Je hebt gelijk mbt Roermond, ik was even vergeten dat dat in 1713
      overging
      > in Oostenrijkse handen overging.
      >
      > Mbt het tot missiegebied verklaren van de republiek geloof ik je
      ook. Maar
      > er is wel een maar. Het Land van Cuijk (wel degelijk staats gebied)
      viel,
      > als ik de verschillende geschiedenisboeken die ik over de plaatsen
      in dit
      > gebied in mijn boekenkast heb staan mag geloven, van 1648 tot de
      opheffing
      > van het bisdom Roermond in 1801 gewoon onder de bisschop van
      Roermond. In de
> [...]
      ik niet
      > te zeggen, maar ik zou het op voorhand zeker niet uitsluiten.
      >
      > En, om terug te komen op de oorspronkelijke aanleiding van deze
      > mailwisseling, nog steeds zou ik zeker niet uitsluiten dat Meeldere
      en
      > Malden niet hetzelfde zouden kunnen zijn; een van mijn voorouders
      wordt in
      > de RK doopboeken van Wanroij van rond 1750 aangeduid als afkomstig
      uit
      > Meelderen en ik heb hele sterke aanwijzigingen dat het in dit geval

      Meeldre

      > Beste Willem,
      >
      > Ik wil niet al te betweterig klinken, maar je stelling dat Roermond
      > in de 18de eeuw bij de Republiek behoorde is fout. Het
      Opperkwartier
> [...]
      > Republiek was door Rome tot missiegebied verklaard, alle bisdommen
      > die ooit in het gebied van de Republiek hadden gelegen waren
      > opgeheven en de katholieken onder een vicaris geplaats. Dat gold
      ook
      > voor die parochies in de Republiek die tot bisdommen buiten de
      > Republiek hadden behoord, bijvoorbeeld Westelijk Staats (=Noord)
      > Brabant (vroeger bisdom Antwerpen) en Staats (tegenwoordig Zeeuws-)
      > Vlaanderen (vroeger bisdom Gent).
      >
      > Misschien heeft Nijmegen in de zestiende eeuw bij het bisdom
      Roermond
      > behoord (ik heb niet zo snel de bisdomindeling van de 16e eeuw
      kunnen
      > vinden), misschien horen de huwelijksdispensaties in het archief
      van
      > Nijmegen bij personen die uit niet tot de Republiek behorende
      > plaatsen in de buurt van Nijmegen kwamen (bijvoorbeeld Megen,
      > Ravenstein, Land van Cuijk, Mook, Kleef). Katholieke huwelijk
      > afgesloten in de Republiek waren verder in de Republiek niet
      > rechstgeldig, vandaar dat veel katholieken ook in de Gereformeerde
      > kerk trouwden. (katholieke huweijken buiten de Republiek afgesloten
> [...]
      Als

      Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "schrieksgenealogy"
      > bij
      Noorden