Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

10912Re: Bobetten (Hessenland) en Meeldre

Expand Messages
  • schrieksgenealogy
    May 1, 2005
    • 0 Attachment
      Beste Willem,

      Ik wil niet al te betweterig klinken, maar je stelling dat Roermond
      in de 18de eeuw bij de Republiek behoorde is fout. Het Opperkwartier
      van Gelre waar Roermond toe behoorde is bij de Vrede van Muenster bij
      de Spaanse Nederlanden ingedeeld. In 1713 na de Spaanse
      successieoorlog is Spaans Opper Gelre opgedeeld tussen Oostenrijk, de
      Republiek en Pruisen. Het grootste deel ging naar Pruisen, plaatsen
      als Goch, Geldern en Kevelaer (tegenwoordig allemaal in Duitsland).
      Venlo en omgeving gingen naar de Republiek en Roermond en omgeving
      werd bij de Oostenrijkse (Zuidelijke) Nederlanden gevoegd.

      Ook je stelling dat bisdomgrenzen en staatsgrenzen niets met elkaar
      te maken hadden ging voor de 18de eeuw niet helemaal meer op. De
      Republiek was door Rome tot missiegebied verklaard, alle bisdommen
      die ooit in het gebied van de Republiek hadden gelegen waren
      opgeheven en de katholieken onder een vicaris geplaats. Dat gold ook
      voor die parochies in de Republiek die tot bisdommen buiten de
      Republiek hadden behoord, bijvoorbeeld Westelijk Staats (=Noord)
      Brabant (vroeger bisdom Antwerpen) en Staats (tegenwoordig Zeeuws-)
      Vlaanderen (vroeger bisdom Gent).

      Misschien heeft Nijmegen in de zestiende eeuw bij het bisdom Roermond
      behoord (ik heb niet zo snel de bisdomindeling van de 16e eeuw kunnen
      vinden), misschien horen de huwelijksdispensaties in het archief van
      Nijmegen bij personen die uit niet tot de Republiek behorende
      plaatsen in de buurt van Nijmegen kwamen (bijvoorbeeld Megen,
      Ravenstein, Land van Cuijk, Mook, Kleef). Katholieke huwelijk
      afgesloten in de Republiek waren verder in de Republiek niet
      rechstgeldig, vandaar dat veel katholieken ook in de Gereformeerde
      kerk trouwden. (katholieke huweijken buiten de Republiek afgesloten
      waren in de praktijk wel rechtsgeldig).

      Vriendelijke groeten,

      Wim Schrieks




      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "wnabuurs"
      <willemnabuurs@x> wrote:
      > Wim,
      >
      > Ik kreeg ongeveer een jaar geleden van Jorma Huijts de tip dat
      > Malden in het verleden wel degelijk ook Meelderen werd genoemd.
      >
      > Verder klopt je stelling mbt bisdom Roermond voor zover ik weet ook
      > niet; de bisdomgrenzen hadden niets met de grenzen van de republiek
      > te maken. Sterker nog, Roermond lag gewoon ook in de republiek. Als
      > je in Nijmegen naar het gemeentearchief gaat zul je zien dat je
      daar
      > als bron de huwelijksdispensaties van het bisdom Roermond uit de
      > 18de eeuw hebben, en als Nijmegen al binnen het bisdom Roermond
      viel
      > dan Malden zeker ook.
      >
      > Ik zou Malden dus zeker niet uitsluiten.
      >
      > Willem Nabuurs
      >
      > --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "schrieksgenealogy"
      > <schrieksjohnson@s...> wrote:
      > > Ik denk niet dat Meeldre Malden bij Nijmegen is. Malden hoorde
      bij
      > de
      > > provincie Gelderland in de Republiek en lag daarom niet in het
      > bisdom
      > > Roermond. In dit geval betekent Hertogdom Gelre waarschijnlijk
      > Opper-
      > > Gelre dat deel van het oude hertogdom Gelre dat niet bij de
      > Republiek
      > > behoorde. Dat betekent dus dat de plaats in het Midden of Noorden
      > van
      > > de huidige Nederlandse provincie Limburg behoorde of in de regio
      > > Goch/Kevelaer/Geldern in Duitsland.
      > >
      > > Verder heb ik jarenlang in Nijmegen gewoond en heb ik Malden
      nooit
      > > uitgesproken gehoord in iets dat op Meeldre lijkt.
      > >
      > > Vriendelijke groeten,
      > >
      > > Wim Schrieks
    • Show all 8 messages in this topic