10911Re: Bobetten (Hessenland) en Meeldre

  • wnabuurs
    May 1, 2005
      Wim,

      Ik kreeg ongeveer een jaar geleden van Jorma Huijts de tip dat
      Malden in het verleden wel degelijk ook Meelderen werd genoemd.

      Verder klopt je stelling mbt bisdom Roermond voor zover ik weet ook
      niet; de bisdomgrenzen hadden niets met de grenzen van de republiek
      te maken. Sterker nog, Roermond lag gewoon ook in de republiek. Als
      je in Nijmegen naar het gemeentearchief gaat zul je zien dat je daar
      als bron de huwelijksdispensaties van het bisdom Roermond uit de
      18de eeuw hebben, en als Nijmegen al binnen het bisdom Roermond viel
      dan Malden zeker ook.

      Ik zou Malden dus zeker niet uitsluiten.

      Willem Nabuurs

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "schrieksgenealogy"
      <schrieksjohnson@s...> wrote:
      > Ik denk niet dat Meeldre Malden bij Nijmegen is. Malden hoorde bij
      de
      > provincie Gelderland in de Republiek en lag daarom niet in het
      bisdom
      > Roermond. In dit geval betekent Hertogdom Gelre waarschijnlijk
      Opper-
      > Gelre dat deel van het oude hertogdom Gelre dat niet bij de
      Republiek
      > behoorde. Dat betekent dus dat de plaats in het Midden of Noorden
      van
      > de huidige Nederlandse provincie Limburg behoorde of in de regio
      > Goch/Kevelaer/Geldern in Duitsland.
      >
      > Verder heb ik jarenlang in Nijmegen gewoond en heb ik Malden nooit
      > uitgesproken gehoord in iets dat op Meeldre lijkt.
      >
      > Vriendelijke groeten,
      >
      > Wim Schrieks
    • Show all 8 messages in this topic