Pasvarstyti

  • Darius Slapakauskas
    Message 1 of 12 , Sep 14, 2009
      Mane neramina Lietuvos demografin� pad�tis. Mes ir toliau s�kmingai
      i�mir�tame, gimsta ma�iau nei mir�ta. Gimstamumo skatinimui priimtas
      �statymas, pagal kuri mamos vaiko prie�i�rai du metus gauna finansavim�,
      pavojuje. Planuojama suma�inti iki vieneri� met�. To prie�astis - l���
      tr�kumas sodros biud�ete.
      Naujos kartos auginimas yra vis� Lietuvos pilie�i� pareiga.Vieni juos gimdo
      ir augina, kiti r�pinasi mokymu ir finansavimu. Tie pilie�iai kurie neaugina
      vaik� turi prisid�ti finansi�kai prie j� i�laikymo. Bevaikiai vyrai ir
      moterys, vir� 25 met�, privalo mok�ti � sodr� dal� savo pajam� motin�,
      auginan�i� vaikus iki 2 met� i�laikymui.
      Tai gali sudaryti ma�� nuo�imti nuo atlyginimo, ta�iau tai sudatytu didel�
      paspirt� motin� finansavimui.
      Galb�t tai skatintu ir jaunimo nor� tuoktis ir susilaukti vaik�.
      Apsvarsom ir si�lom, gal tai atne� naud�.
      Pagarbiai,
      Darius �.

    • ardegu@lrs.lt
      Message 2 of 12 , Sep 14, 2009
        Gal geriau skirti dali konkrecia dali valstybes biudzeto (kaip islaidoms
        krasto ginybai) demografinei krizei spresti. Butu saziningiau tu atzvigiu
        kurie negali tureti vaiku del objektyviu priezasciu. Per mazai daroma del
        neefektyvaus biudzeto valdymo. Lengviausiai siulyti link pilieciu
        papildomo apmokestinimo. Tai pasaka be galo. Tuo keliu siandien ir einama.
        Pinigu visada bus permazai ir tuo pat metu pilnai uzteks jei juos
        skirstytu pagal ilgalaikius principus, o ne iki sekanciu rinkimu.
        pagarbiai,
        ar

        Sveiki,

        Message 3 of 12 , Sep 15, 2009
          Galėtumėme gilintis, kokios yra gražios šeimos ir kodėl? Kaip jos
          atsiranda? Kaip į jas atsiremti?

          Gyvenu pas Anušauskus. Gražus gyvenimas. Turi penkis vaikus. Visai
          linksma.

          Ogi būna, kad gimsta vaikai be mylimos aplinkos. Kaip visus įtraukti į
          šiltą, gražią visuomenę?

          Argi pinigai sprendžia iš esmės? Gal labiau burtis apie daugiavaikes
          šeimas? Ir tada savaime pinigų atsiras.

          Man kažkaip "demografinės padėties problema" neišsprendžiama iš aukšto,
          tarsi veistumėme žiurkes. Man netgi nebaisu jei lietuvių tauta išnyks
          su manimi. Anaiptol, man neramu, ar pats esu lietuvis, ar patys esam,
          ar mums tai rūpi?

          Ačiū Dariau, Arūnai, už laiškus. Kaip kas galvojam?

        • Tomas Lygutas
          Message 4 of 12 , Sep 15, 2009

            Turiu drauga, jis turi grazia seima, 4 vaikus. Daug vaiku tureti
            nelengva, reikia labai taupyti, paramos daugiau vaiku turincioms seimoms
            labai reikia.
            Bet kokios paramos joms reikia? Sitoj vietoj as pacituosiu savo drauga,
            nes jo mintis LABAI teisinga:

            * Tegul valstybe nubraukia dali mokesciu tevams uz kiekviena vaika. Kuo
            daugiau vaiku, tuo maziau mokesciu moki. Jei tikrai daug, tada gauni ir
            papildoma pasalpa.

            Ka tai pakeistu i geraja puse? Daugiau pagalvojus butu galima sugalvoti
            ir daugiau punktu nei pateikiu zemiau:

            * Zmones patys uzsidirbtu sau pasalpa, vaikai tai matytu ir labiau
            gerbtu tevus, nes jie juos islaiko, o ne is dangaus krentanti parama, uz
            dyka. Kai vaikai mato, kad kazkas gaunama uz dyka, jie nesimoko
            atsakingumo.
            * Valstybei netektu tiek daug perskirstyti mokesciu, pinigai liktu
            tiesiai pas tuos zmones, kuriems jie ir turi buti skirti, o ne keliautu
            per biudzeta.
            * Zmones, turintys aukstesnes pajamas, labiau issilavine butu daug
            labiau motyvuoti tureti daugiau vaiku, jie labiau pajustu mokesciu
            mazinimo nauda. Reikia skatinti tureti daug vaiku issilavinusius zmones,
            deja siuo metu paramos politika skatina tureti daug vaiku tik tas
            seimas, kuriose niekas nenori dirbti - toki pavyzdi matydami vaikai seka
            tuo paciu keliu.

            Tai tik grazi ideja kol kas, bet jei atsirastu koks nors politikas ar
            aktyvus zmogus, kuris tokias mintis suformuotu i istatymo pataisas ir
            pateiktu jas siulyti seime, manau butu didelis zingsnis.

            Tomas

          • Tomas Gerve
            Message 5 of 12 , Sep 15, 2009
              Sveiki!

              Labai idomi diskusija. Tik vienas niuansas, sia tema yra sunku diskutuoti nenuasmeninant zmogaus iki beveidzio statistinio vieneto.
              Neigiamas Lietuvos gyventoju gimstamumas yra viso labo tik isdava aibes socialiniu, ekonominiu ir netgi dvasiniu procesu, kurie is esmes yra negatyvus. Atsakykime patys sau i klausima, ar lietuvoje yra lengva. Ar istiesu sioje salyje kiekvienas galime jaustis pilnavertis visuomenes narys. Kada ir kiek turime zemintis pries virsenybe, ir kaip daznai skesciojama rankomis kai negalime nieko pakeisti.
              Sitie klausimai, kuriuos isvardinau tera visolabo labai nekonkreti beletristika. Taciau visi suvokiame, kad gyvename salyje kurioje vis dar egzistuoja stipri socialine diskriminacija, ir sekmingo gyvenimo garantas yra ne kas kita, kaip sugebejimas kazkam isiteikti arba apeiti taisykles. Visi sau galime pripazinti, kaip daznai mes patys nebandome kovoti su silpnybe lengviems pinigams. As manau, kad daugelis musu kurie gyvenima lituvoje yra linke vertinti kritiskai ir nemanantys, jog gali kazka pakeisti niekada nedegs noru paleisti savo vaikus i sali kurioje teisingumas tera tik nepatogi konvencija.
              Yra vienas sprendimo kelias, ir labai sunkus. Ismokime elgtis su kitais taip, kaip kad noretumeme kad elgtusi su mumis. Tada tikesime vieni kitais ir nebijosime cia gimti ir mirti.
              O dar vienas mokescio ivedimas idant neva pagerinti salies demografija yra ne kas kita, kaip dar viena nacionaline afera.

              Message 6 of 12 , Sep 15, 2009
                "Pinigu visada bus permazai ir tuo pat metu pilnai uzteks jei juos
                skirstytu pagal ilgalaikius principus, o ne iki sekanciu rinkimu."

                "Man ka�kaip "demografin�s pad�ties problema" nei�sprend�iama i� auk�to,
                tarsi veistum�me �iurkes. Man netgi nebaisu jei lietuvi� tauta i�nyks
                su manimi. Anaiptol, man neramu, ar pats esu lietuvis, ar patys esam,
                ar mums tai r�pi?"

[...]

                D�kingas u� kriti�kas mintis, tuom ir skiriam�s nuo bezd�ion�s, nes visada
                galim vienas kitam pad�ti, palaikyti, pakritikuoti ir rasti sprendim�
                naudinga visiems.
                �endien Lietuvoje turime daugiau skaldan�i� veiksni� nei vienijan�iu. Himnas
                lieka tolima abstrakcija, net ne siekiamyb�.
                Tai formuojamos vartotoji�kos visuomen�s rezultatas. Pinigas yra dievas, jam
                ir tarnaujam. Sukei�iamos vertyb�s, tai informacinio karo rezultatai.
                Susidaro �sp�dis, kad �mogus negali �takoti vykstan�i� procesu, kurie yra
                valdomi, valdomi subjektyviai, siekiant u�sibr��t� tiksl�. Mums visiems
                tylint toks valdymas toliau vyksta.
                Galima kreipti d�mesi � globalius, pasauliniu mastu vykstan�ius procesus,
                galima ir savo dar�e tvark� padaryti. Tvarking� �eiminink� ir kiti
                �eimininkai �vertins ir gerbs.
                Jei m�s� prot�viai b�tu elgesi pagal princip� "po manes nors ir tvanas"
                nelabai mes �ia diskutuotume. Esame skolingi u� savo gyvyb� ir skol� galime
                atiduoti tik prat�sdami ir padaugindami j�.
                Tod�l manau, kad prie �io proceso privalo prisid�ti visi visuomen�s nariai.
                Motinyst�s atostogos labai svarbios �eimai, ypa� vaiku�iui. Du metus motinai
                mokami pinigai leid�ia jai b�ti su vaiku neatiduodant jo � lop�el�, tai turi
                labai daug �takos tolimesniam jo vystimuisi.
                "Gender mainstreaming", "Gender loops" programos numato steigti masi�kai
                lop�elius vaikams nuo metuku, perimdami vaiku�i� aukl�jim� "valstybei"
                naudinga linkme, ruo�iant unifikuotus, toleranti�kus blogiui pilie�ius. Tai
                jokios paslaptys, spauda pla�iai apie tai ra��.
                Motinyst�s atostogoms reikalingos l��os. Jos surenkamos mokant sodros
                mokes�ius. Socialin� teisyb� reikalauja, kad neauginantys vaik� pilie�iai
                mok�tu didesnius mokes�ius, nei auginantys vaikus, kurie vaik� i�laikymui
                skiria dideles l��as.
                R�pestis valstyb�s pilie�iais ir sudaro t� saugumo jausm�.
                Keli� mokestis surenkamas � atskir� s�skait� ir panaudojamas i�skirtinai
                keliams pri�i�r�ti. Tas pats tur�tu b�ti ir su mokes�iu bevaikiams, jis
                renkamas � atskir� s�skait� ir naudojamas motinyst�s atostogoms apmok�ti iki
                vaikui sukaks dveji metai.
                Rinkimai artimausiu metu nenusimato, tod�l tai sunku b�t� pavadinti
                trumpalaikiu populistiniu �ingsniu, ar nacionaline afera. Nacionaline afera
                pavadin�iau turto mokes�io nebuvim�, nes tai pagrindinis mokestis
                �tvirtinantis socialin� teisyb�, ne PVM kur� moka visi, o turto, kurio daug
                turintys daug ir mok�tu, taip i�laikydami pasitik�jim� vieni kitais. �mon�s
                net d�iaugtis prad�tu tur�dami oligarchu Lietuvoje. Bet �ia atskiras
                klausimas, kita tema.
                Chaose tvarkos nebus, tvark� nustato konstitucija ir �statymai, j� vygdymas
                ir kontrol�, tai yra valdymas. Jei bent viena grandis stringa prasideda
                darnos griovimas. U� kiekvien� veiksm� yra atsakingas asmuo, jei n�ra -
                stringa.
                Kas gal�tu b�ti atsakingas u� Lietuvos ateit�? I�rinktieji ar renkantieji? O
                gal sistema pagal kuri� renkam�s?

                Taip, globaliai m�stan visi�kai nesvarbu ar lietuviai i�liks, ar �ydai
                i�liks, ar evenkai i�liks, �em� vistiek suksis, saul� �vies, i�like �ypsosis
                ir juoksis i� durni� sav� i�naikinusi� (gal i�naikint�?). Daug istorijoj
                toki� pavyzd�i�.

                Demografin� pad�tis - valstyb�s valdymo rezultatas. Gyvenimas nestovi
                vietoj, jo kokyb� arba kyla, arba smunka.

                Pagarbiai
                Darius �.

              • Tomasz Czepaitis
                Message 7 of 12 , Sep 16, 2009
                  Sveiki, Dariau

                  na, dauguma t� jaun� por� po to i�siskiria, ir vaikas gaunasi lyg ir "pulkop
                  s�nus" ar "dukra". Auginamas visos �alies. Gal tai ir romanti�kai atrodo,
                  gali gi ir taip vienas t�v� ar abu ��ti ar dingti, bet man ne itin patinka
                  aukl�jimo sistema. Tai �domesn� tema...

                  O kiek procent� tur�t� skirti pagal �statym� (esant� ar planuojam�?)
                  bevaikiai t�vai?

                  Tomas

                  Sincerely,
                  Tomas �epaitis

                • Justinas Jaronis
                  Message 8 of 12 , Sep 16, 2009
                    Gal aš per daug nusivylęs šia valstybe, bet nelabai įsivaizduoju Lietuvoje
                    teisingai veikiančios socialinės apsaugos sistemos. Netingintys
                    "kombinuot" žmonės gan lengvai spekuliuoja dirbtinai išaugintais
                    atlyginimais ir iš Sodros gauna didžiules išmokas, tuo tarpu
                    "mirtingiesiems" gyvenimas truputį kitoks: įstrigo pažįstamos (ne nėščios
                    :) pasakojimas iš pokalbio dėl darbo, kurio pabaigoje darbdavys užklausė
                    kandidatės: "Ar tik nebūsite nėščia?" lyg bijodamas nėštumo kaip mirtinos
                    ligos ir pavojaus įmonei.

                    Juokinga man asmeniškai.

                    Faktas kad pinigai esmės nesprendžia, bet yra būtina išgyvenimo sąlyga :-)

                    Be pinigų nėra socialinio saugumo, tačiau kaip mėnesį badavusiai būtybei,
                    taip ir Lietuviui per staigus absoliutaus saugumo atsiradimas gali
                    pakenkti: pažįstu vieną žmogų, užspaustą likimo pastangų dėl išgyvenimo,
                    kuris apsimetęs, jog jį Lietuvoje persekioja dėl įvairių priežasčių ,
                    metus laiko vokietijoje pagyvenęs iš soc. garantijų, atsidūrė
                    psichiatrinėje, ne dėl ko kito o kad niekuo nebereikėjo rūpintis.

                    Nemanau kad Lietuva turi šansų būti panaši į pavyzdžiui Norvegiją, kurios
                    piliečiui, susilaukusiam atžalos, bus užtikrintas finansinis stabilumas.

                    Neabejoju kad šansų sukurti gražias šeimas turi kur kas daugiau tie
                    asmenys/tos poros, kurių gyvenimo tiksluose ir pagrindinėse vertybės
                    figūruoja ta graži šeima, jos vizija. O pabandykite padaryti apklausą,
                    kiek 20-25 m. amžiaus žmonių norėtų tokio dalyko ? Vienam rūpi užkariauti
                    pasaulį, kitam užsidirbti milijoną, trečiam tapti naikintuvo pilotu,
                    ketvirtam pagert su vietine chebra. O jaunoms moterims nėštumas atrodo
                    kaip didžiausias siaubas ir gyvenimo sugadinimas. Kuris dėl nežinojimo ir
                    neatsakingumo toms pačioms moterims kartais ir pasireiškia :-) O tada jau
                    gražios šeimos vėlu norėt...

                    Nors pats mokiausi tikrai geroje krikščioniškoje mokykloje, nežinau dėl ko
                    tačiau nepamenu, kad ten paaugliams prieinama forma būtų pateikiama šeimos
                    kūrimo svarba, arba šeima kaip savirealizacijos forma.

                    Kaip tai įdiegti visuomenei, čia jau pedagogų klausimas :-)

                    Direktorius
                    Justinas Jaronis
                    UAB "Atviras kodas verslui"
                    Naugarduko g. 91, Vilnius
                    Mob. Tel.: (8-601) 36912
                    Tel.: (8-5) 2136604
                    Faks.: (8-5) 2334682
                    E-Mail: justinas.jaronis@...
                  • Tomasz Czepaitis
                    Message 9 of 12 , Sep 16, 2009
                      Ačiū, Justinai,

                      labai protingai ir išsamiai sąmprotauta.Ypač man patiko (cituoju):

[...]

                      šeima, aišku, yra viena gyvenimo aukščiausių viršūnių, jei ji gera, darni,
                      atlaidi kitems ir reikli sau - ta prasem, kiekvienas šeimos narys, jei iš
                      tikro galvoja apie kitus, pergyvena dėl jų.
                      Na, ir atvirkšiai, jei kas nors joje suyra - tai b;logiausia kas gali būti,
                      tikras pragaras.

                      Kas dėl aiškinimo, švietimo, mes, žmonės gal gerai nežinome, kas yra šeima.
                      Todėl ir bezdžionių nuvertinti nereikia:) , kažkiek teigimaos informacijos
                      apie šeima mes gauname kad ir iš Tarzano. Nuo gyvūnų šeimų, kurios, manding,
                      neturi tokių problemų, kaip mūsiškės, žmoniškos šeimos, iki Kristaus šeimos,
                      aukščiausio pavyzdžio, kuris irgi, beje, nestokoja konfliktų - prisiminkime
                      kad ir siaubingą frazę, tartą motinai, kai ji ieškojo dingusio sūnaus: "Kas
                      tau rūpi?" - "Ne tavo, suprask, reikalas..."

                      Galime remtis gal tik savo pavyzdžiu, nes gimstame dažniausiai šeimose...
                      Bet ir tai, pasiskaitę dvasinės literatūros, jau galime medituoti "Kas mus
                      pasiuntė būtent į tą šeimą", jau mąstyti save atskirai nuo jos...

                      dažniau dabar šnekama apie "skudurų sumetimą į krūvą", "bendrą gyvenimą"...
                      Sugyventiniai - skamba ne itin skaniai, bet ir to reikia mokyris -
                      sugyventi...

                      Lietuvoje be to labai užkeltas standartas, žmonės per daug sau prisižada,
                      prisvajoja, tai matosi iš to su kokiu trenksmu švenčiamos vestuvės. Taigi,
                      gal neklauso kai aiškina apie šeimos svarbą ir grožį, nes "per daug geras",
                      "per daug šventas" tai reikalas, dėl to jau sumeluotas...

                      T.

                      --
                      Sincerely,
                      Tomas Čepaitis

                    • Arunė
                      Message 10 of 12 , Sep 16, 2009
                        Labas, Tomai,

                        labai aiskios ir labai logiskos tavo draugo mintys. Mokesciu mazinimas
                        auginantiems vaikus skamba zymiai geriau negu "pasalpa". Sutinku su
                        visais argumentais. Bendrom jegom ieskokim to politiko ar aktyvaus zmogaus:)

                        Arune

                      • Viktoras
                        Message 11 of 12 , Sep 16, 2009
                          Sveiki!

                          Išmintingai šnekate apie šeimą, nesikartosiu.

                          Dėl finansinės paramos -- keblus dalykas: ir pašalpa skamba
                          savotiškai, ir mokesčių nuolaidos netenka prasmės, jei kažkuris iš
                          tėvų nedirba ar nutaria nedirbti, o atsidėti vaiko priežiūrai kol jis
                          pradės eiti į mokyklą ar net ir pirmoje klasėje (tada juk prireikia
                          papildomo laiko vaikui).

                          Aš manyčiau, kad vaikų auginimas yra svarbus ir sunkus darbas -- už
                          jį turėtų būti mokama ne žeminanti žmones pašalpa, o normalus
                          atlyginimas, valstybės nustatyto dydžio (nesusieto su iki tol iš
                          darbdavio gautu atlyginimu). Jei tas atlyginimas nebus prageriamas ir
                          vaikas nepaklius į globos namus (ar dar blogiau -- į kalėjimo tipo
                          nepilnamečių įstaigą), tėvams už tą darbą turėtų būti kaupiamos
                          (iš mokesčių) lėšos jų pensijai.

                          Nepretenduoju į galutinę tiesą, mano siūloma schema galėtų būti
                          vienas iš svarstytinų variantų.

                          Sėkmės visiems ir gerų šeimų bei šaunių vaikų!

                          Viktoras

                          ~~~~~~~~~~~~~

                          Message 12 of 12 , Sep 16, 2009
                            Pirmas �ingsnis sudaryti �staytimin� ir finansin� baz� s�kmingoms ir
                            vaikingoms �eimoms kurtis. Sekantis �ingsnis - to mokyti ir propaguoti. Tam
                            reikalingas ne televizijos formuojamas po�i�ris, tam reikalingos
                            bendra�mogi�kos vertyb�s, savigarba, atsakomyb�, pasidid�iavimas, k�rybinis
                            d�iaugsmas, noras gauti duodant.
                            Teisingas pasteb�jimas, kad bezd�ioni� �eimos tvirtesn�s, nes j� labai
                            ribotas egoizmas, �mogus, Dievo duot� siek� patirti malonum�, i�naudoja
                            �ymiai pla�iau. Jam ir turt� reikia, ir vald�ios, ir garb�s, ir �ini�, ir
                            instinktus patenkinti. Aukl�jimas prasideda ir baigiasi atsakomyb�s ugdymu.
                            Tam reikalingas valstybinis po�i�ris. Aukl�jimas pavyzd�iu, elito valdymas,
                            siektin� pavyzd�i� atsiradimas.
                            M�s� vaikai perima visuomen�j propaguojama gyvenimo model�.

                            Mokestis gal�tu sudaryti 2 nuo�im�ius atlyginimo. Auginantiems vaikus
                            gautusi ma�esni mokes�iai. Mortinyst�s atostogos trys metai, valstyb�
                            apmok�tu du metus, tre�ius pati �eima. Kas planuojama �endien - vieneri
                            metai, tai jau diskriminacija, valstybinio po�i�rio nebuvimas. Auginti
                            vaikus yra darbas, jis turi b�ti apmokamas, dalinai �eimos, dalinai
                            valstyb�s.
                            Pagarbiai
                            Darius �.