Re: [Minciu_sodas_LT] kaip pavadint? talpinys?

  • Edvardas Kostkevicius
    Message 1 of 6 , Oct 1, 2004

      Na ir kas kad jūs pakeisite vienoje vietoje žodį failas į "dėžutė",
      "talpykla", ar
      dar į kokį kitą negalvoju, kad vartotojui tai palengvins darbą kompiuteriu,
      nes
      išvertus žodį Operacinėje sistemoje nereiškia, kad kitos programos taps
      lietuviškomis
      Įdiegus kokią papildomą programą, kuri dažniausiai būna anglų kalba ten
      rodys žodį
      "File" tada vartotojui bus pakankamai painu, patyręs vartotojas susigaudys,
      tačiau
      mažiau patyrusiam tai gali sukelti problemų. Todėl esu skeptiškas tokiems
      vertiniams, kurie
      yra neaiškūs vartotojui, kompiuteryje vartojami terminai turi būti tikslūs
      ir aiškus pirmiausia
      vartotojui, o tautiškumo problema neturėtų būti pirmoje vietoje. Pvz.:
      vertiniai
      "scanner"-"skaitlys", "monitor"- "vaizduoklis" jau yra tapę žodžiais
      "invalidais", kurie neįaugo
      į kalbą, o siauram vartotojų ratui tai kodėl ne, galima susikurti savo
      žodyną ir puikiausiai
      pavadinti "Minčių sodo Langai", arba "Minčių sodo Linuks" išleiskite tokias
      ir pažiūrėkite kiek jos
      būs populiarios.
      Aš galvoju, kad verčiant programinę įrangą pirmiausia reikia pagalvoti apie
      vartotoją, jir paklasuti
      savęs ar jam tai bus priimtina ir patogu. Jei atsakymas TAIP tada galima
      drąsiai pakeisti terminą
      nauju, jei NE tada geriau palikti esamą.
      Tokia mano mintis apie programinės įrangos vertimus.

      Edvardas Kostkevičius
      edvaradas@...

      Message 2 of 6 , Oct 1, 2004
        Palaikau zemiau teikta komentara - manau, kad tautiskumas ir darbas kompiuteriu neturetu tureti nieko bendro... Na nors jau neturetu kenkti ir gaisinti darbo laika, kai reikia bandyti suprasti, ka koks nors naujadaras reiskia..

        Esu daug dirbusi su skandinavais. Jie - mazos tautos, bet nepergyvena kad didele dalis ju kalbos zodziu vartojama neverciant is anglu kalbos. Geriausiai zinau danu kalbos vartojimo specifika - kai, man kalbant daniskai ir bandant rasti trukstama daniska zodi, jie man paprasciausiai pasiulydavo naudoti angliska - paprastai vos ne tarptautini visiems suprantama zodi (pvz. "tenderis" vietoje "konkurso"),- ir kalbeti toliau...

        Svarbiausia, kad ismoktume ir suprastume, zodziu kilme - nesvarbi..

> [...]

        Laiškas į minciu_sodas_lt@yahoogroups.com tampa visuomenės nuosavybė, tai yra, visuomenės labui atsisakome autorinių teisių, nebent tame laiške pabrėžtinai jų neaatsisakome. http://www.primarilypublicdomain.org/letter/ Kviečiame dalintis mūsų laiškais, prašome pripažinti mūsų autorius.

      • Viktoras Dagys
        Message 3 of 6 , Oct 1, 2004
          2004 m. rugsėjo 30 d. 18:57 Andrius Kulikauskas rašė:

          > Skaitau knygą lietuvių kalba: Linux sistemos administravimas.
          >
          > Ten naudoja žodį failas. Kada tik pamatau tokį bergždžią
          > svetimžodį man vis niežti jį pakeisti.
          >
          > Man tiktų žodis talpinys. <...> O gal kas siūlo kitaip?

          Mielas Andriau,

          Puikiai Tave suprantu (ir labai taikliai įvardijai tą reiškinį).
          Svetimžodžiai, ko gero, sunkiau išvengiami, kai reikia pavadinti
          kokią naują socialinę ar filosofinę sąvoką. Tačiau kasdieninėje
          kalboje tokių barškalų tikrai turėtų būti kur kas mažiau.

          „File“ atitikmenų istorijai jau per 15 metų. Bene JAV lietuvių
          užneštas siūlymas lietuviškai tą kompiuterinį informacijos
          rinkinį vadinti „byla“ tuomet labai nepatiko kai kuriems
          kalbininkams. Būta ir visokių kitų siūlymų, kaip tą „filę“
          vadinti -- tai yra aprašę keli autoriai (ir „Gimtojoje kalboje“,
          ir kažkur internete). Visi jie rašančiajai visuomenei tiko dar
          mažiau, negu „byla“.

          Šią vasarą Informatikos ir informacinių technologijų terminų
          komisija svarstė šį terminą ir pasiekė netikėtą sutarimą: „bylos“
          šalininkai pažadėjo atsisakyti šio žodžio, kai tik rimčiausiame
          „failo“ šaltinyje -- „Microsoft Office“ vertime -- bus imtas
          vartoti kitas lietuviškas šio termino atitikmuo -- „rinkmena“.

          Kadangi daugelis „bylos“ propaguotojų lokalizuoja atvirąsias bei
          kitas „judrias“ programas, kurių naujos versijos nuolatos rodomos
          visuomenei, terminą „rinkmena“ jau galima rasti kelių programų
          lietuviškose atmainose. Kaip žinome, „Microsoft“ programų naujos
          versijos pasirodo vis rečiau, tad sunkiau pasakyti, kada išvysime
          „Wordą“ su meniu „Rinkmenos“.

          O siūlymai visus naujus daiktus ir reiškinius vadinti angliškai
          tikrai liūdina ir rodo, kaip mes energingai norime išeiti --
          arba, kaip Romualdas Ozolas sako -- išsivietinti -- iš savo
          gimtosios kalbos...

          Jei kalba ir darbas mums neturės nieko bendro, tai greitai
          lietuvių kalba bus vartojama tik buityje, o paskui išnyks ir iš
          ten (išskyrus vieną kitą užsispyrėlį, kuris dar kankins savo
          vaikus, liepdamas šeimoje kalbėti tėvų kalba).

          Nepainiokime mandagaus elgesio su svečiais ir bendravimo su savo
          šalies piliečiais. Jei užsienietis, pramokęs lietuvių, šneka su
          manim lietuviškai ir neranda reikiamo žodžio, aš jam irgi
          pasiūlysiu tą žodį pasakyti, tarkim, angliškai ir, jei matysiu,
          kad jis iš tiesų nori geriau mokėti lietuviškai, mandagiai
          pasakysiu, kaip tai vadinasi lietuviškai.

          Su geriausiais linkėjimais --
          retai čia rašantis Viktoras

          --
          Lietuviškos spaudos atgavimo šimtmečio proga
          paraginkime kolegas ir draugus rašyti lietuviškais rašmenimis:
          Message 4 of 6 , Oct 4, 2004
            Terminijos komisija atrodo sustojo ir paliko file liet. terminą - rinkmena.

            B.Tamulynas