Re: [Meileserdve] Medeliu sodinimas ir globalinis atsilimas

  • Arturas Geniu
    Message 1 of 10 , Nov 13, 2007
      labas rytas,
      ačiū, Laimi, kad vėl prisiminei šią temą. Nesiremsiu moksliniais įrodymais, tik parašysiu iš savo asmeninės patirties. Akmuo, smėliukas, vanduo, žmonių naudojami asfaltai, betonai, metalinės, medinės dažytos konstrukcijos, automobilių salonai , šiltnamiai ir pan... yra pagrindiniai šilumos akumuliatoriai. Jeigu jie priima dieną energiją iš saulės, tai vakare, naktį ją vėl išspinduliuoja į aplinką, todėl šildo planetos orą. tuo tarpu medžiai ir kiti augaliukai energiją sunaudoja savo reikmėm ir vasaros metu tik aušina po savo lapais orą. Žiemą gal pliki kamiena ir šakelės truputį nutirpdo sniegutį, bet tik saulėtom dienom ( o kiek tokių dienų būną žiemą ? ) al tik link pavasario daugiau. Jei tundroje auga augalai, tai jau ne mūsų dėka, o pačios gamtos, reiškias, jai taip norisi. Manau, kad gamta stengiasi kuo daugiau medelių prisodinti, kad būtų vėsiau ir mažesnis temperatūrų svyravimas, nes visiems gyvūnėliams žymiai geriau jaustis, kai yra temperatūra + ir ji mažai svyruoja, o miškas idealiai sugeba sumažinti temperatūros svyravimus, sulaiko vėją ir žiemą šilčiau, o vasarą vėsiau. Prisiminkite kaip atrodė Lietuvos teritorija prieš 1000 metų, kol nesikišo žmonės. Juk čia augo neįžengiami miškai. Jei ne medžiai, tai mes jau seniai būtume kalbėję mongoliškai. Tik miškų ir pelkių dėka lietuviai buvo saugūs ir išliko. Taigis, agituodamas sodinti medelius, noriu tik gražinti Lietuvai žaliąjį rūbą. Tik medžiai gali išgelbėti planetą nuo iškepimo, joks kitas prietaisėlis neišvalys tiek oro nuo CO2 pertekliaus. Medžiai saugo dirvą nuo erozijos, vėsiną, valo orą, gamina deguonį, tręšia ir visus maitina, suteikia prieglobsti gyvunėliams ir žmonėms. Paskaičiuokite, kiek pagamina kasdien automobilių, kitų teršiančių aplinka priemonių ir kitokių prekių, kur ir gamybos metų teršiama aplinka, kasdien kertami medžiai apie 100 mtų senumo... O kiek pasodinama ? Koks daigelio ir suaugusio medžio lapų plotas ? Atsodinama tik 1:1 hektarais, o apie lapų (gamtos plaučių) plotą niekur sąmoningai neskelbiama. Kodėl sanatorijos, kurortai įrengiami miškuose o ne pievose ar stepėse ? Kodėl žemės kaina didesnė prie miško, o ne pliko lauko ? Manau, kad  medžių teikiamas grožis ir nauda yra neįkainuojama mums ir kuo jų bus daugiau, tuo mes geriau jausimės ir sveikesni gyvensime. Anastasijos pasiūlymas buvo, kad mieste, laisvoje žemėje, kas metrą pasodinti medelį. Nepergyvenk, Laimi, žolytėms vietos visada užteks... ant namų stogų, svarbiausia, kad mūsų bendramičių daugiau tik būtų... :)
      Jūsų  9 aukštų namas šiaurinėje pusėje sulaiko šilumą, o priešingoje, pietinėje pusėje net atidaryti langai ir balkonas, nepajėgia atvėsinti šilumos pertekliaus. Aš gyvenu pietinėje penkiaauščio pusėje, tai jaučiu, kad įstiklinto balkono siena akmeninė taip įkaista, kad rankos prilietus neįmanoma nulaikyti, o termometras apie 60 C net pasiekia, kaip saunoje, prakaitas žliaugia. Tai miške, po medžiu niekada neiškepsi, nors aplinkui bus virš 30 C vidurdienį. Kodėl Sacharos dykumoje galima smėlyje kiaušinį išvirti ir būti niekam nesinori, o ties pusiauju, kur pilna miškų, žymiai vėsiau ir pilna visokios gyvybės ?  Saulės spidulių visi kūnai gauna vienodai, bet įšyla visi skirtingai. Medžio lapas niekada neįkais taip kaip akmuo, kuris gavusią energiją sukaups ir paskui atiduos šildydamas orą, akivaizdus panaudojimas krosnių ar rusiškų pirčių. Medis nesukaups tiek daug energijos ir neišspiduliuos jos, jei nebus deginamas, bet lėtai pūdamas, išskirs tiek CO2, kiek jo vietoje augantis naujas augaliukas, galės sunaudoti savo reikmėm. Manau, kad dabar sustabdžius žmogaus išskiriamą šilumą ir taršą, gamta apsivalytų pati, užaugintų rikiamą kiekį medžių ir klimatas savaime atvėstų. Jei nuo 20 SP iki 50 SP būtų tik pliki akmenys, tai vasarą tos platumos taip įkaistų, kad nekompensuotų joks miškas kitur. Dabar gi tik pavasarį truputį patirpdo sniegutį, kad gyvūnėliams būtų lengviau keliauti šakomis... :)  Jei tokie mokslininkai toliau veisis, kuriems miškas kliudo, tai galės visi pratintis prie dujokaukių,  iš karto siūlau steigti  jas gaminančią įmonę, pelnas bus nerealus ir neprognozuojamas...:)
      sėkmės visiems sodinantiems ir prijaučiantiems...
      Art.

    • Zippy

        Message 3 of 10 , Nov 13, 2007
          :) pasiulysiu dar set medelius (is karto i vieta). Kokia liepa sunkiau islaukt - vis delto tik per keturis metus sudygsta, taciau daugeli medeliu galima taip set ir sejant labai daug problemu nesukuriama - t. y. nereikia pergyventi ar prigis, kaip ten jo saknys, ar patiks (nenores - nedygs :D) ir t. t.

          > Oho kaip sauniai pasakyta!
          > As irgi uz medeliu sodinima =)
          >
          > Dovile
        • Andrius Samalius
          Message 4 of 10 , Nov 14, 2007

            Ačiū Tau, Artūrai, už nuoširdų rūpestį. Tikrai daug galima rasti medelių, pasmerktų pražūti. Pusė mano pušelių irgi yra iš pakelės. Aš jas radau tarp jau nupjautų medelių kamienų. Jos dar buvo per mažos ir tą kartą dar nepakliuvo po piūklu, bet po metų ar dviejų jau būtų ir jos nupjautos. Net jei jie ir ne visi prigis, bet mes bent jau duosim jiems šansą.

            Sėkmės.

            Sent: Wednesday, November 14, 2007 11:29 AM
            Subject: Re: [Meileserdve] Medeliu sodinimas ir globalinis atsilimas: manau, kad Laimis neteisus

            labas,
            geri jūsų pasiūlymai, tik išsaugoti medelius mes galime savo sklypeliuose, o kokiam verslininkui ar valstybinio miško urėdui, kuriems rūpi pinigėliai, gana sudėtinga išaiškinti apie jų daromą žalą gamtai. Geriausia, kad mūsų bendraminčiai jungtųsi į kokią sąjungą ir reikalautų iš valdžios, kad mūsų sklypeliai ir gyvenvietės būtų saugomi kaip valstybiniai gamtos parkai ar rezervatai. Būtina visas gamtinės kilmės šiukšles ir atliekas surinkti iš visų ir kompostuoti. Labai griežtai rūšiuoti ir rinkti visas kitas perdirbimui skirtas atliekas. Visus nenaudojamus žemės lopinėlius užsodinti medeliais, nedidinant ariamos žemės kiekio. Medelių persodinimas, kai kur yra jų išgelbėjimas nuo mirties. Pvz. šalia kelių juos beveik kiekvienais metais nušienauja, kelių metrų juosta, ten būna grivelis ir jie lengviau ten sudygsta, esu daug tokių išgelbėjęs. Toliau - po elektros laidais- elektros priežiūros atstovai  juos iškerta, net miškininkai skatino mane gelbėti tokius, sakė kask kiek nori ir vešk į savo žemę... Kartais būna, kad užsisėja po dideliais medžiais ar ne vietoje kėkštas gilę pasodino, pvz. prie pat obels kamieno, daržo lysvėje, ar kitose, palankiose sudygimui vietose per tankiai vienas prie kito medeliai ar krūmeliai. jie grūmiasi tarpusavyje dėl išlikimo - išgyvena stipriausieni - natūrali gamtos atranka. Tokius irgi ne nuodėmė išretinti ir išgelbėti persodinant ten, kur jų trūksta ( čia kaip žmonės rūpinasi neįgaliaisiais, kurie patys nesugebėtų išgyventi ar apsirūpinti maisteliu). Toliau - iš melioracijos griovių - juos irgi anksčiau iškirsdavo. Būna ir berželių ant namo stogo ir panašių kitų situacijų - radau kaime šermukšnį išaugusi tarp senos kriaušės šakų - kamienų ( virš metro nuo žemės) ir  t.t... ar dar prisiminti ir pavardinti ? :)  Juk pagalvokite, kas tuos augaliukus kerta, jiems vienodai šviečia, o man jų visų gaila :( stengiuosi kuo daugiau tokių išsaugoti, pagal galimybes...
            Ir aplamai, man gyvenimas miške - tai pasaka..., nenorėčia nei ant plikų akmenų, nei kokioj stepėj sėdėti, teko porą metų Kazachstanę tarnauti kariuomenėje, tai vaizdzelį ne kokį susidariau.. . :)  patikėk manim, Laimi, ten gražu tik šiltuoju metų laiku, o žiemą, tai nors vilku kauk... :)
            Sėkmės visiems sodinantiems ir džiaukimės, kad gyvenam Lietuvoje... :)
            Art.

            2007-11-12, Laimis Zmuida <zmuida@gmail. com> rašė:

            Sveiki,

            kadangi medeli persodinant i kita vieta yra pazeidziamos jo saknys, paskui jam sunkiau sekasi augti nei naturaliai isdygusiems, be to matome, juos labiau apgriaužia žvėreliai ir peliukai, o kai kurie medeliai apskritai numiršta nuo persodinimo. .. Be to, sodininkai sodindami medelį dar nuperka ir pripila durpių. (Kas yra labai blogai). Prastai jiems sekasi. Taigi, galime daryti išvadą, kad nėra toks jau geras darbas tas medelių sodinimas.

            Eikime dabar prie geresnių darbelių sąrašėlio.
            1. Geriau yra mąstyti savo galva arba jausti širdimi ir intuicija. Na, esmė atlikti tokį veiksmą, kurio rezultatas bus sprendimas geresnis uz sodinima. Prieš ką nors darant visada vertinga pagalvoti ar apskritai verta tą veiksmą daryti. Paskui pamąstai ir padarai ką nors ekologiškesnio.
            2. Geriau yra aplinkosauga, nei sodinimas. Medelių juk štai kiek prisodinama, bet esmė yra tame, kad jie po kurio laiko yra iškertami. Taigi, reikėtų nukreipti savo jėgas ne į sodinimą, o į išsaugojimą. Medelių ir taip daug prisodina gamta, mums reikia tik išsaugoti.
            3. Reikia pratinti savo kūną prie natūralaus maisto. Hektare auga labai daug skirtingų žolių, uogų, vaisių, sėklų, kuriuos galima labai skaniai valgyti. Jei juos valgysime, tai sumažės mūsų daržų plotas. Ne taip kenksime žemei su savo žemdirbyste.
            4. Reikia įdiegti pas save sodybose trašų iš žmogaus panaudojimo sistemą. Nes žmogus tiek gero pridaro, o tai nepanudoja. Visi žvėreliai panaudoja, o žmogus išskirtinis - nepanaudoja. :)
            5. Galima surinkti šiukšles iš paupių.
            6. Galima važinėti dviračiu arba vaikščioti pėsčiomis.
            7. Galima kalbėtis su žmonėmis, kad jie ekologiškiau elgtųsi, nekirstų miško, pakviesti į šiukšlių rinkimo šventes.
            8. Galima grūdintis.

            Vai kiek darbelių geresnių yra už medelių sodinimą. :)

            Laimis Žmuida

            2007-11-11, Andrius Samalius <a.samalius@takas. lt > rašė:
            Labas rytas,

            Labai gerai, kad bandoma ziureti placiau... Bet tik labai truputi... Zmogaus
            intervencija i gamta prasidejo ne nuo musu... Kas buvo tame dirvonuojanciame
            lauke anksciau? Pries 100, 200, 1000 metu? Visai gali buti, kad buvo plynai
            iskirstas miskas, israuti, kelmai....

            Ir dar - butu labai gerai, kad kas nors siulytu geresniu darbeliu saraseli.
            KA REIKIA DARYTI SIANDIEN?

            Geru minciu,

            Message 5 of 10 , Nov 14, 2007
              labas,
              tep, jūs visiškai teisi, pasėti medeliai žymiai stipresni užauga. Aš tik siūlau sodinti ten, kur jiems patiems nepavyksta užsisėti jau daug metų, ar kuriant savo aplinką, norisis įvairesnių augaliukų, kurių šalia ar Lietuvoje savaime neauga, arba kuriuos tenka gelbėti nuo spec. tarnybų negailestingo sunaikinimo. Be to, man norėtųsi kuo greičiau užsiauginti aplinkui mišką, nes įsigyjau buvusią kolūkio ariamą žemę, o aplinkui miško arti nėra.
              Mūsų dienos kaip šventė,
              Kaip žydėjimas vyšnios,
              Tad skubėkim gyventi,
              Nes niekada nebegrįš jos...
              *** Tad skubėkime auginti savo miškelius ir sodus... :)
              Art.

            • irina gaizauskiene
              Message 6 of 10 , Nov 14, 2007
                sėjau rūtą, sėjau mėtą
                sėjau baobabą

                dygo rūta, dygo mėta
                dygo baobabas...

                bet atėjo krabas
                ir nuknabo baobabas:((

                :)))

                On Nov 14, 2007 2:15 PM, Arturas Geniu <uosiss@...> wrote:

> [...]
                > pergyventi ar prigis, kaip ten jo saknys, ar patiks (nenores - nedygs :D) ir

              • Arturas Geniu
                Message 7 of 10 , Nov 15, 2007
                  labas rytas,
                  manau, kad tai buvo bebras... :)

                  ***Atvėso orelis, iškrito sniegutis,
                  atėjo griaužt medžių mažas kiškutis...
                  Užaugo prie kelio gražuolė liepaitė,
                  jei jos neaprišiu - patvarkys ją stirnaitė... :)
                  Padėjo medelį sodinti man sėbras,
                  bet kaip jį apsaugot, jei ateitų čia bebras... ? :)

                  2007/11/14, irina gaizauskiene <masyte@...>:
                  sėjau rūtą, sėjau mėtą
                  sėjau baobabą

                  dygo rūta, dygo mėta