80-jarige oorlog

  • arthurverhalle
    Message 1 of 2 , Jan 17, 2007
      Hallo mede genealogen en overige speurneuzen,

      Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar een plausibele
      verklaring voor het specifiek voorkomen van 1 achternaam op 2 plaatsen
      die niet direct naast elkaar liggen.

      De achternaam Verhalle kwam aanvankelijk (ik ga gemakshalve even terug
      in de tijd naar plm 1600) voor in Zuid-West België en rondom
      Helmond/Eindhoven in Nederland. Over het algemeen wordt de achternaam
      verhalle benoemd als een toponiem. Noch in de nederlandse plaatsen
      Halle, noch in de duitse plaatsen Halle is enige link te vinden. Een
      goede verklaring voor de Belgische verhalle-tak is dat men uit de
      buurt van Halewijn kwam en dus "vers-halluin" wat al snel verhalle werd.

      Nu heb ik recentelijk wat informatie gevonden over de periode van de
      80-jarige oorlog. In die periode is er in wat wij nu kennen als belgië
      en specifiek in het zuid-westen daarvan nogal wat ellende geweest. Was
      het geen oorlog, dan wel een epidemie als gevolg van die oorlog. De
      ontvolking moet echt gigantisch zijn geweest.

      Mijn vermoeden is nu dat er in die tijd mensen gevlucht zijn voor die
      ellende, bijvoorbeeld van Tielt (belgië) naar Helmond. Waar ik naar
      zoek is bewijs hiervan. Zijn er onderzoeken naar die migraties geweest
      ? Staan die op papier ?

      Het zou een mooie koppeling in aardig wat stambomen kunnen opleveren.

      Arthur Verhalle
    • Michel Ball
      Message 2 of 2 , Jan 17, 2007
        Arthur, In Nederland maak je een kans bij het Meertensinstituut. Of er in
        België een intituut voor volkskunde is weet ik niet zo meteen. Even Googelen
        zou ik zeggen & groet, -Michel Ball

        Op 17-01-07 heeft arthurverhalle <arthurverhalle@...> het volgende
        geschreven: