Genealogie Elske Kuiphof of Kuijphoff

  • H. Kuiphof
    Message 1 of 2 , Aug 7, 1999
      Geachte genealogen in Friesland.
      Ca 10 jaar ben ik bezig met het opzetten van de genealogie van Kuiphof. De eerste jaren heel rustig aan [i.v.m. zeer drukke baan] en nu heb ik wat meer tijd. Alle Kuiphoffen zijn familie en de naam Kuiphof is aangegeven te Marrum in 1812. De Kuiphoffen hebben ook lange tijd gewoond in Ferwerderadeel . Ik ben daar ook geboren.
      In het Gemeente-archief te Leeuwarden vond ik het huwelijk van Elske Kuijphoff te Leeuwarden met Maurits Meijer, soldaat onder Colonel Jacob v. Roussel.
      Het huwelijk is aangegeven op 8 maart 1634 en het echtpaar is getrouwd op 23 maart 1634.
      Elske lijkt uit de lucht te zijn gevallen en na het huwelijk weer opgevaren. Met ander woorden ik heb helemaal niets meer van haar kunnen vinden. Toch moet zij ouders hebben gehad en is zij vermoedelijk gerelateerd aan de naamgever Harmen kuiphof. ik ben al vele jaren op zoek. Er is in 1656 ook een Maurits Meyer gehuwd uit het Sticht Minnen, met Grietje Hartoogs Dit is mogelijk een 2e huwelijk van "mijn" Maurits maar ook dat is niet zeker.
      Wie was Elske Kuijphoff ?
      wie was Maurits Meyer
      waar was het Sticht Minnen ?
      Wie kan mij helpen om hiermee verder te komen ???? Het is mij een leuke attentie waard. Bij voorbaat heel hartelijk dank
      Hartelijke groeten ,
      Henk Kuiphof, Heemstede. henk.kuiphof@...
    • Meindert van Dijk
      Message 2 of 2 , Aug 8, 1999
        Hallo Henk,

        Helaas kan ik je vragen m.b.t. Elske e.a. niet beantwoorden.
        Omdat ik zelf ook actief ben geweest in Marrum heb ik even voor je nagekeken
        of ik je evt. wat te bieden heb. Het is wel niet veel, maar wellicht heb je
        er wat aan.

        Vr.gr. Meindert van Dijk

        Parenteel van Renske Thijssen KUIPHOF

        I.2 Renske Thijssen KUIPHOF, zonder beroep.

        Gehuwd op 21-05-1870 te Ferwerderadeel met Dirk Takes DIJKSTRA, arbeider,
        geboren ca. 1842.

        Uit dit huwelijk:

        1. Mentje DIJKSTRA (zie II.2).

        II.2 Mentje DIJKSTRA, zonder beroep, geboren op 20-02-1873 om 03.00 uur
        te Nijkerk, overleden op 23-01-1942 om 11.00 uur te Marrum op 68-jarige
        leeftijd, begraven te Marrum.

        Gehuwd op 27-jarige leeftijd op 19-05-1900 te Ferwerderadeel met Johannes
        van DIJK, 29 jaar oud, arbeider, geboren op 01-05-1871, overleden op
        11-10-1953 op 82-jarige leeftijd, begraven te Marrum.

        Uit dit huwelijk:

        1. Renske van DIJK, geboren op 20-02-1901 om 22.00 uur te Marrum,
        overleden op 25-02-1979 op 78-jarige leeftijd, begraven te Marrum.

        2. Meindert van DIJK, geboren op 17-08-1903, overleden op 30-06-1987 op
        83-jarige leeftijd, begraven te Marrum.