Re: Smellingerlânske (minniste) famyljes

  • Fred H. Boer
    Message 1 of 3 , Jul 10 3:32 PM
      Yntze van der Honing wrote:

      Hallo Yntze,

      ik ben net aangesloten tot deze groep, en het eerste wat ik zag was, was jouw
      vraag.
      Helaas kan ik daar geen antwoord op geven, hoewel het redelijk te volgen is.
      Het wordt al een stuk moeilijker gemaakt nu je alles in het Fries stelt.
      Begrijp me goed, ik wil geen discussie beginnen hoe mooi het Fries is, of dat
      een ieder die zich opgeeft voor deze groep maar Fries moet leren, ik denk dat
      het voor alle partijen beter is om zoveel mogelijk elkaars taal te spreken, en
      dat is in dit geval Nederlands.
      In mijn kwartierstaat komen vele Friese takken voor, ook uit het
      Smallingerlandse, dus is mijn interesse daar wel degelijk, maar in diezelfde
      kwartierstaat komen ook Noorse, Duitse, Tsjechische en Deense takken voor. Ik
      heb geenszins de bedoeling om al die talen te gaan beheersen, en het lijkt me
      ook zeker niet geslaagd om een taal in een taal te leren.

      Ik probeer in dit geval alleen aan te geven dat het in aller belang is om
      verstaanbaar te blijven,

      vriendelijke groeten uit groot Mokum,

      Mazzel en brochus,

      Fred H. Boer
    • Jan F. Boven
      Message 2 of 3 , Jul 11 12:34 AM
        Yntze van der Honing schreef:

        > From: Yntze van der Honing <yntze@...>
        >
        > Smellingerl�nske (minniste) famyljes:

        Voor de wat minder friestaligen onder ons: kan het ook gewoon in het
        nederlands?

        --
        groeten van/greetings from: Jan F. Boven
        homepage: http://users.bart.nl/~jfboven
        Message 3 of 3 , Jul 11 2:32 PM
          Fred H. Boer wrote:

          > ik ben net aangesloten tot deze groep,

          - dat is ook met mij het geval -

          > In mijn kwartierstaat komen vele Friese takken voor

          ---

          Zijn daar misschien de namen TRIP, LOOTSMA, HENNINK, ZEIJLSTRA,
          v.d..SCHEER. STAPERT OF PLANTENGA bij ? Zo ja, neem dan eens contact op
          met mij.

          Groeten,

          Foeke Trip

          (oer-friese naam, maar geboren in Amersfoort en jarenlang een echte
          Mokummer geweest).