Re: [Friesland-genealogy] -ing

  • Anna van Gelderen
    Message 1 of 1 , Apr 5, 2002
      Hinke, ik heb het weer even opgezocht. De uitgang -ing komt al heel lang voor in Oud-Germaanse bronnen (dus niet alleen in het Fries) en betekent oorspronkelijk "zoon/dochter van". Later wordt het ook wel uitgebreid naar "van de stam van" (voor de liefhebbers: in het Angel-saksische gedicht Beowulf, dat zich afspeelt in het Skandinavië van vóór de Vikingen zijn hier een paar mooie voorbeelden van te vinden).
      In de loop van de middeleeuwen wordt -ing (= -ink, -inck, -inghe, -enck, Duits -ung) steeds ruimer geïnterpreteerd. Het kan dan ook "afkomstig van" betekenen. Voorbeelden hiervan zijn o.a. achternamen die bestaan uit boerderijnamen met het achtervoegsel -ing. In het noorden echter wordt -ing nog lang als een patronym gebruikt. Mijn bron haalt 2 voorbeelden hiervan uit het 18de-eeuwse Westerwolde (Oost-Groningen).
      De uitgang -inga is typisch Fries: het is -ing met de -a van de tweede naamval meervoud.
      Groetnis,
      Anna