Hans Sipkes x Gaetske Johannes 1663

  • h.m.nijenhuis@hetnet.nl
    Message 1 of 12 , Apr 4, 2002
      Appy, omdat ik de indruk heb dat je het hieronder genoemde boek niet in bezit hebt, een paar korte notities:

      Enkele gegevens van Yntze van der Honing (o.m. gebaseerd op akten in het Rjuchterlik Argyf fan Skoatterl�n), zoals gepubliceerd in �De Nijenhuzen fan Skoatterl�n� door W.J. Nijenhuis:

      Sipcke Rieuwertssoan, yn 1580 neamd as tjerkf�d fan Brongergea/Mildam, boer yn Brongergea. Berne om 1530, 1540 hinne, ferstoarn foar 1600.
      Syn soan Ryuwrdt Sipkes, berne om 1570 hinne, wie troud mei Bauck Samme dochter. Dy moast beppe sizze tsjin Jell Jeyps dochter en pake tsjin Tiaerdt Tiaerts (�t dit laach sprute ek de Van Heloma�s fan �Huize Voormeer� by it Fean).
      Bern fan Ryuwrdt Sipkes wiene Jan, Yntze, Tiaerdt en Sipcke.
      Sipcke Rieuwertssoan, bern om 1600 hinne, troud mei Tiets Hanses. Syn bern wiene Hans -, Waeb- en Anne Sipckes.
      Hans Sipkes, berne yn Brongergea likern�ch 1630, troud op 29 april 1663 mei Gaetske Johannes.
      Seis bern: Rieuwert Hanses; Tjeets Hanses, troud mei Wybe Claases; Wybe Hanses, ferstoarn om 1764 hinne; Samme Hanses, berne 1666, troud mei Martjes Wijtses; Ludts Hanses, troud mei Dirk Jans; Anne Hanses, ferstoarn foar 1728, troud mei Geeske Jochems � Hans Annes, boer yn Mildam, wie in soan -.

      Voor meer info kun je een direct mailtje naar me sturen.

      Groet,
      Henske
    • Appy de Vries
      Message 2 of 12 , Apr 4, 2002
        Henske;
        Deze mensen heb ik jou allemaal gemaild!
        bezit niet het boek maar heb het wel doorgespit en
        deze info daar uitgehaald.
        Waar het mij omgaat zijn de vraagtekens![zie mijn mailtjes]
        hopende op antwoorden, verder veel groetjes uit Heerenveen.
        Appy.

        Appy, omdat ik de indruk heb dat je het hieronder genoemde boek niet in
        bezit hebt, een paar korte notities:

        Enkele gegevens van Yntze van der Honing (o.m. gebaseerd op akten in het
        Rjuchterlik Argyf fan Skoatterlân), zoals gepubliceerd in "De Nijenhuzen fan
        Skoatterlân" door W.J. Nijenhuis:

        Sipcke Rieuwertssoan, yn 1580 neamd as tjerkfâd fan Brongergea/Mildam, boer
        yn Brongergea. Berne om 1530, 1540 hinne, ferstoarn foar 1600.
        Syn soan Ryuwrdt Sipkes, berne om 1570 hinne, wie troud mei Bauck Samme
        dochter. Dy moast beppe sizze tsjin Jell Jeyps dochter en pake tsjin Tiaerdt
        Tiaerts (út dit laach sprute ek de Van Heloma's fan "Huize Voormeer" by it
        Fean).
        Bern fan Ryuwrdt Sipkes wiene Jan, Yntze, Tiaerdt en Sipcke.
        Sipcke Rieuwertssoan, bern om 1600 hinne, troud mei Tiets Hanses. Syn bern
        wiene Hans -, Waeb- en Anne Sipckes.
        Hans Sipkes, berne yn Brongergea likernôch 1630, troud op 29 april 1663 mei

        of: http://go.to/frgen .

      • h.m.nijenhuis@hetnet.nl
        Message 3 of 12 , Apr 4, 2002
          Dag Appy,

          Je hebt helemaal gelijk wat de namen betreft, maar ik was niet precies op de hoogte wat je nu wel en niet voor info hebt. Waarschijnlijk weet ik niet veel meer dan jij.
          Bovendien zit ik met een klein ongemak: ik heb geen printer thuis. Dit betekent dat ik alle interessante mail doorstuur naar mijn werk om te printen, en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest jouw mailtje met alle vraagtekens daar op te halen.
          Je hoort nog van me!

          Groetjes,

          Genealogy yn Frysl�n: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
          of: http://go.to/frgen .

          Message 4 of 12 , Apr 6, 2002
            Henske;
            In 1811 neemt een zoon van Samme;
            Geert de naam van Roeden aan alzo voor;
            Wiebe en Tjeerd Geerts, de rest worden Nijenhuizen.
            dit ook uit het boek [de Nijenhuizen].
            was dit jou bekend??
            Groetnis Appy.

            Message 5 of 12 , Apr 6, 2002
              Appy,

              Was me wel bekend ja, ze woonden op Zestienroeden onder Tjalbert (heb zelf het boek, dus...), maar omdat je al eerder over Van Roeden schreef, en Yntze daar ook iets over te zeggen had, bedacht ik dat ik jou geen extra gegevens meer kon leveren. Hoe is het eigenlijk afgelopen met de nakomelingen van Geert Sammes?

              Groetnis (h�, ik kan al ��n woord Fries schrijven...),
              Henske

              Message 6 of 12 , Apr 7, 2002
                Is er misschien iemand op de hoogte van evt kinderen van de zoon van Hans
                Sipkes en Gaetske Johannes: Anne Hanses?

                Het onderzoek naar mijn Bosma-voorouders loopt nl, (muur)vast bij Johannes
                Annes, geb ca 1699 te Brongerga (of directe omgeving). Nu bestaat al een
                tijdje het vermoeden (o.a. van Yntze van der Honing) dat deze Anne Hanses
                en Geeske Jochums de ouders zouden kunnen zijn.

                Gezien de jaartallen, de vernoemingen, de plaats en het feit dat beide
                mennonieten zijn zou het allemaal kunnen kloppen, alleen het bewijs
                ontbreekt nog.

                Met vriendelijke groeten,

                Tiemen Bosma

              • jos.koster
                Message 7 of 12 , Aug 19, 2011
                  Beste Henske en Appy,

                  Ik lees deze oude discussie over Hans Sipkes.

                  Ik heb in mijn bestand drie maal de naam Sipcke Rieuwertszn. Eén maal als vader van Riuwerdt Sipkes. Deze trouwt met Bauck Sammes(De Nijenhuis-tak). Een zoon van hun heet ook weer Sipcke Riuwerdts.
                  Van deze laaste zijn drie kinderen bekend: Hans, Anne en Waeb.

                  De derde Sipcke in mijn bestand is getrouwd met Pier Tiedgers en is de vader van Ded Sipckes (waaruit de Meines-tak onstaat)
                  De moeder van Pier Tiedger heet Waeb Anderdr.

                  Gezien het feit dat de naam Waeb bij beide Sipckes voorkomt, en ook de geschatte geboortedata overeenkomen, is het mogelijk dat deze twee Sipckes dezelfde zijn?

                  Als vader van de laatse Sicke heb ik Rieuwert Tiedgers staan, geboren in ca 1505.

                  groet,

                  Jos Koster

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, <h.m.nijenhuis@...> wrote:

> [...]
                  >
                  > Voor meer info kun je een direct mailtje naar me sturen.

                • Jaap
                  Message 8 of 12 , Aug 22, 2011
                    Ik heb in mijn bestand 2 personen, waarvan ik de herkomst niet weet.
                    Het betreft Aaltje Deelstra met de volgende opmerking: "Aaltje woont op
                    de plek waar haar pake en beppe hun huisje en brandstofhandel hadden,
                    alleen is het oude huisje afgebroken en is er een nieuw huis neergezet"
                    en bij Demeter staat: "Skutsje Heerenveen?".
                    Komen deze personen in iemands bestanden voor of is er iemand die mij op
                    weg kan helpen om de herkomst van deze 2 personen te vinden.

                    Vriendelijk gegroet,
                    Jaap

                    --
                    Altijd geïnteresseerd in de families Balk, Schutte, Deelstra, Aalmoes,
                    Almoes en aanverwanten.
                    Message 9 of 12 , Aug 23, 2011
                      Jaap,

                      Even googlen levert meerdere Aaltje’s op:
                      In mijn stamboom heb ik ook nog wel een maar die is van 1980.

                      Jan van Oosten

                      Disclaimer
                      If you recieve the message in error, notify the sender and delete this
                      message;
                      As jo dit berjocht by fersin krigen hawwe, warskôgje dan de stjoerder en
                      smyt dit berjicht fuort.

                      Per 1 januari 2010 is mijn adres door de gemeente veranderd (hernummering)
                      in It Skûtsje 23 (was Skûtsje 1) 9001 HH Grou

                      _____

                      Message 10 of 12 , Aug 23, 2011
                        Jaap,

                        Is dat alle informatie die je over deze Aaltje Deelstra hebt? Of heb je nog
                        een geboortejaar o.i.d.?

                        Een verband tussen Demeter (een godin uit de Griekse mythologie) en Skutsje
                        Heerenveen lijkt niet zo voor de hand te liggen. Tenzij het de naam van het
                        skutsje was.

                        Ik zou in verband met skutsjes eerder aan de Friese familienaam Meeter
                        denken.

                        Met vriendelijke groet

                        Nynke van den Hooven

                        _____

[...]

                      • Sijbout Sjoerd Jaasma
                        Message 11 of 12 , Aug 23, 2011
                          Jaap,

                          Demeter staat niet in verband met Heerenveen. De naam van het skûtsje van Heerenveen is ‘Gerben van Manen.’ Dit is de naam van één van de oprichters van de SKS.
                          Een Meeter is nooit schipper geweest op het skûtsje.
                          Wat wel mogelijk is dat er ooit een skûtsje geweest is met de naam Demeter wat in Heerenveen lag.
                          Je zou bij het scheepvaartmuseum in Sneek eens navraag kunnen doen.

                          Sijbout Jaasma

                          Message 12 of 12 , Aug 24, 2011
                            Demeeter had ik foutief geschreven. Ik heb het vermoeden dat ze beiden
                            nog leven en dat ik ze in een krant ben tegengekomen. Bedankt voor de
                            reacties.