Re: Baarda Tuinstra

  • hetteuilkema
    Message 1 of 5 , Apr 3, 2002
      Dag Gerrit Zweers,
      Bedankt voor uw melding. Ik ben zelf weer gaan twijfelen, of deze
      Sjucke Hettes * ca 1737 wel degene kan zijn die met Klaas Taekes
      Tuinstra trouwde. Het huwelijk was in mei 1784; zij zou dan al ca 47
      jaar zijn geweest en ze kreeg een zoon in dat jaar (of nog twee jaar
      later). Ik kan nog wel een paar variaties bedenken:
      a. Sjucke Hettes * ca 1737 is jong overleden en een later kind van
      Hette Folperts Baarda en Trijntje Jans werd weer Sjucke genoemd;
      b. Een broer of zus van Sjucke noemde (omstreeks 1760) een dochter
      naar haar tante Sjucke.
      c. De Sjucke Hettes die met Klaas Taekes trouwde was geen Baarda.
      Echter, in geen van de andere geslachten uit Menaldumadeel waarin
      Hettes voorkomen (Van Dijk, Larooi. Lichtmeer), komt de naam Sjucke
      (Sjoeke, Sjoukje) voor. Maar ja, alles kan, ik wacht wel af, want ik
      neem in beginsel geen speculaties op in mijn site www.hette.nl.
      Vriendelijke groet, Hette Uilkema. (hette@...)