Re: [Friesland-genealogy] Genealogie van der Schaaf(f)

  • Wolanda Dijkman Dulkes
    Message 1 of 10 , Apr 2, 2002
      Hallo Dirk,

      Ik heb een Ytske (Jitske) van der Schaaf in mijn familie gegevens. Dochter van Alef Louws van der Schaaf en Jantje Douwes van Lingen. Gehuwd met Godert Vlink Joustra op 25-12-1856 in Sneek.
      Zij hadden 5 kinderen : Klaas, Klaas, Evert, Akke en Eva. Komt e.e.a. overeen met jouw gegevens?
      Verdere namen die ook bij mij voorkomen zijn : Boelens, Dijkstra, Drijfhout, Schuurmans, Sys(e)ling, van der Veer, van der Zee.
      groetjes, Wolanda

      Ik wil mij even voorstellen. Ik ben Dirk van der Schaaf en woonachtig in Zwijndrecht, prov. Zuid-Holland.
      Al zeer lange tijd houd ik mij bezig met het verzamelen van gegevens betreffende de familie VAN DER SCHAAF(F). De oorsprong van deze familie begint vermoedelijk in 1670 in de gemeente Kollum met de mij nu bekende stamvader ALEF TJEERDS. Voorts komen zij voor in Tjietjerksteradeel en Sneek.
      Andere famlienamen die zoal in mijn stamboom voorkomen zijn o.a.:
      AARDEMA, ABBEMA, ANJEWI(E)RDEN, ASMA, ASMAN, ATSMA, BAUKES, BOELENS, de BOER, BOERSMA, BOONSTRA, BOORSMA, BOOY, BONSES, DIRKS, DIJKSTRA, DOUMA, DRIJFHOUT, EFDèE, FEIKES, GERBENS, GRIEPSMA, HAAN, HYLLES, HIEMSTRA, JANS,JONG, JONGSMA, KALVERVOET, KUNST, LAUTENBACH, van LINGEN, LOUWS, van der MEER, MEGEZEN, MEIJER, MERKUUR, van der MEULEN, MINK, MUGGENBEET,, MULLENER, MUTS, NIJMEIJER,OETS, OTTES,
      PEBESMA, PYKSTRA, PRAAMSTRA, PRIKKEL,PUTTO, RAS, REITSMA, RIENKS, REYENGA, REYI(E)NGA, de RUITER, SCHRAM, SCHUURMANS, SIBMA, SIBSMA, SPEELMAN, STORM, SYBESMA, SYSLING, TALSMA, TENSTRA. TEYEMA, TINGA,TJEERDS, van der VEEN, VEENEMA, VEENNEMA, van der VEER, VENEMA, de VRIES, van der WAL,WELVAART, van der WIELEN, WYBENGA, ZAAGSTRA, van der ZEE.
      Dit is nog maar een klein gedeelte. Ik heb nog zeer veel gegevens die geinventariseerd moeten worden.
      Ik heb in de loop van de tijd al heel wat bij elkaar "gesneupt". Ik kan echter nog heel veel informatie gebruiken, speciaal over bovengenoemde families. Evenzo heb ik voor diegene die informatie zoeken over bovenstaande families ook het nodige.
      Vriendelijke groeten,
      Dirk van der Schaaf

    • Dirk van der schaaf
      Message 2 of 10 , Apr 2, 2002
        Beste Greet,
        bedankt voor je reactie, alleen dezevan der Schaaf familie is niet de
        familie waaruit ik stamt. V.w.b. de fam. Talsma, deze komen uit Warga.
        Lucas Pieters Talsma huwt te Tietjerksteradeel op 16-mei-1863 met Hylke Jans
        van der Schaaf.. Lucas Pieters is een zn van Pieter Pieters Talsma en Hittje
        Wytzes Boorsma (Boersma) en zij is een dr van Jan Ottes van der Schaaf en
        Lutske Dirks Anjewi(e)rden.
        vr.gr. Dirk
        Message 3 of 10 , Apr 3, 2002
          <d.vanderschaaf1@c...> wrote:
> [...]
          > Vriendelijke groeten,
          > Dirk van der Schaaf
          >
          > Ik heb een klein stukje van der Schaaf in mijn Statema file:

          Ynze Cornelis van der Schaaf trouwt Boukje Tjerks de Boer

          Zij krijgen een zoon Tjerk van der Schaaf, geb 24-09-1876 in Midlum
          en overleden 24-0101966 in Lisse. Hij trouwt op 02-07-1904 in
          Franekeradeel met Tietje Statema.

          Zij krijgen 4 kinderen: Sip, Ynze, Piet en Baukje.
        • Henk Kokje
          Message 4 of 10 , Apr 4, 2002
            Beste Dirk,
            een van mijn voorvadren, Gerben Gerckes, schippersknecht in 1749, geboren ca.1716, overleden 1791 te Lemmer, produceerde samen met zijn vrouw Geertje Ruurds 7 kinderen:
            1. Gerke Gerbens
            2. Grietjes Gerbens, geb. 1/7/1742 te Nijehaske
            3. Breght Gerbens, geb 2/5/1745 te Nijehaske
            4. Froukje Gerbens, geb 1748
            5. Ruurd Gerbens (Kokjen) ca 1750
            6. Boukje Gerbens, gedoopt op 1-03-1750 te Nijehaske
            7. Jabek Gerbens Kokjen

            Wellicht dat een van de Gerbens ook bij jouw familie is aangesloten.
            Groetjes
            Henk Kokje

[...]

            Yahoo! Groups Sponsor

            of: http://go.to/frgen .

          • Metha Hoeksema
            Message 5 of 10 , Apr 8, 2002
              Hallo Dirk,

              Misschien kan jij me met het volgende helpen.
              Weet jij misschien meer van Jan Noor van der Schaaf (zie hieronder) en zijn
              vrouw ?

              M.vr.gr.
              Metha Hoeksema-Westra

              I Jan Noor van der Schaaf, overl. Westernieland 2 juni 1833, zoon van NN en
              NN, tr. Frouwke Jans Venema, geb. , doop , overl. , dochter van en
              kinderen:
              1. Grietje Jans van der Schaaf, volgt II.1

              II.1 Grietje Jans van der Schaaf, geb. Westernieland 1 januari 1820, overl.
              Eenrum 13 september 1874, dochter van Jan Noor van der Schaaf en Frouwke
              Jans Venema, tr.(1) Winsum 3 oktober 1844, Jan Jans Beukema, geb.
              Mensingeweer 30 september 1819, doop Mensingeweer 14 november 1819,
              overl.
              Eenrum 20 augustus 1845, zoon van Jan Jans Beukema en Hilje Folkers van
              Maren, tr.(2) Jan Fokkens, geb. , doop , overl. , zoon van en

              Message 6 of 10 , Apr 8, 2002
                Beste Metha,
                helaas kan ik je niet helpen. De door jou genoemde Jan Noor van der Schaaf
                komt in mijn familie niet voor. Gezien de plaats Westernieland komt die fam
                vermoedelijk uit Groningen
                Vriendelijke groeten,
                Dirk van der Schaaf.