Re: [Friesland-genealogy] Genealogie van der Schaaf(f)

  • Jan Boonstra
    Message 1 of 10 , Apr 2 9:24 AM
      Beste Dick, ik las zojuist je berichtje en was verrast te lezen dat de
      familienamen Boonstra en Lautenbach ook bij jou voorkomen. Ik ben zelf pas
      sinds kort begonnen met stamboomonderzoek naar mijn familie Boonstra. Via de
      site van het Friese ryksargyf ben ik waarschijnlijk inmiddels terug gekomen
      tot 1745 met "mijn" tak van de Boonstra's. Een broer van mijn vader, Dirk,
      hij is overleden, was getrouwd met Tini Lautenbach en haar broer, Jaap,
      woont hier in Zaandam. Ik ken hem, en zijn vrouw Rinske, vrij goed. Ik vond
      het wel aardig je dit alvast te vertellen. Misschien wil je me weleens
      vertellen welke Boonstra's en Lautenbachs jij zoekt, of inmiddels hebt
      gevonden? Desgewenst wil ik je een volgende keer ook wel wat meer sturen van
      mijn voorvaderlijke Boonstra's. Van de Lautenbachs weet ik verder ook niet
      zoveel, behalve dan wat ik in dit berichtje vermeldde.
      Dag. Vriendelijke groeten van Jan Boonstra.
      Message 2 of 10 , Apr 2 10:25 AM
        Beste Dirk,

        Eindelijk kom ik dan toch eens een naam tegen die ook in mijn familie
        voorkomt, namelijk Efdée. Mijn moeder is een dochter van Jan Efdée.Ik ben
        alleen nog niet zover dat ik het al helemaal uitgezocht heb. Wel weet ik dat
        hij afstamt van Hidde Hendriks uit Sneek die in 1811 de familienaam Efdé
        aannam. Via de gegevens van het Ryksargyf op internet heb ik die lijn kunnen
        achterhalen. Maar veel meer bijzonderheden heb ik helaas nog niet. Ben dus
        erg benieuwd welke Efdée jij in je stamboom hebt.
        Vriendelijke groeten, Mirjam

        Message 3 of 10 , Apr 2 11:09 AM
          --- In Friesland-genealogy@y..., "Dirk van der schaaf"

          Hallo Dirk

          Ik heb in mijn stamboom Grietje v.d.Schaaf dochter van Rintje
          v.d.Schaaf en Janke v.d.Meulen.Zij trouwde 17 mei 1866 met Tjerk
          Dijkstra in Dantumadeel en ik heb ook nog Talsma's uit ijlst en
          hennaarderadeel e.o.
          vr.gr. Greet Dijkstra

        • Wolanda Dijkman Dulkes
          Message 4 of 10 , Apr 2 12:03 PM
            Hallo Dirk,

            Ik heb een Ytske (Jitske) van der Schaaf in mijn familie gegevens. Dochter van Alef Louws van der Schaaf en Jantje Douwes van Lingen. Gehuwd met Godert Vlink Joustra op 25-12-1856 in Sneek.
            Zij hadden 5 kinderen : Klaas, Klaas, Evert, Akke en Eva. Komt e.e.a. overeen met jouw gegevens?
            Verdere namen die ook bij mij voorkomen zijn : Boelens, Dijkstra, Drijfhout, Schuurmans, Sys(e)ling, van der Veer, van der Zee.
            groetjes, Wolanda

          • Dirk van der schaaf
            Message 5 of 10 , Apr 2 6:54 PM
              Beste Greet,
              bedankt voor je reactie, alleen dezevan der Schaaf familie is niet de
              familie waaruit ik stamt. V.w.b. de fam. Talsma, deze komen uit Warga.
              Lucas Pieters Talsma huwt te Tietjerksteradeel op 16-mei-1863 met Hylke Jans
              van der Schaaf.. Lucas Pieters is een zn van Pieter Pieters Talsma en Hittje
              Wytzes Boorsma (Boersma) en zij is een dr van Jan Ottes van der Schaaf en
              Lutske Dirks Anjewi(e)rden.
              vr.gr. Dirk
> [...]
              > bovengenoemde families. Evenzo heb ik voor diegene die informatie
              > zoeken over bovenstaande families ook het nodige.

            • onno11kor
              Message 6 of 10 , Apr 3 12:13 AM
                <d.vanderschaaf1@c...> wrote:
> [...]
                > Vriendelijke groeten,
                > Dirk van der Schaaf
                >
                > Ik heb een klein stukje van der Schaaf in mijn Statema file:

                Ynze Cornelis van der Schaaf trouwt Boukje Tjerks de Boer

                Zij krijgen een zoon Tjerk van der Schaaf, geb 24-09-1876 in Midlum
                en overleden 24-0101966 in Lisse. Hij trouwt op 02-07-1904 in
                Franekeradeel met Tietje Statema.

                Zij krijgen 4 kinderen: Sip, Ynze, Piet en Baukje.
              • Henk Kokje
                Message 7 of 10 , Apr 4 10:52 AM
                  Beste Dirk,
                  een van mijn voorvadren, Gerben Gerckes, schippersknecht in 1749, geboren ca.1716, overleden 1791 te Lemmer, produceerde samen met zijn vrouw Geertje Ruurds 7 kinderen:
                  1. Gerke Gerbens
                  2. Grietjes Gerbens, geb. 1/7/1742 te Nijehaske
                  3. Breght Gerbens, geb 2/5/1745 te Nijehaske
                  4. Froukje Gerbens, geb 1748
                  5. Ruurd Gerbens (Kokjen) ca 1750
                  6. Boukje Gerbens, gedoopt op 1-03-1750 te Nijehaske
                  7. Jabek Gerbens Kokjen

                  Wellicht dat een van de Gerbens ook bij jouw familie is aangesloten.
                  Groetjes
                  Henk Kokje

[...]

                  Yahoo! Groups Sponsor

                  of: http://go.to/frgen .

                • Metha Hoeksema
                  Message 8 of 10 , Apr 8 1:01 AM
                    Hallo Dirk,

                    Misschien kan jij me met het volgende helpen.
                    Weet jij misschien meer van Jan Noor van der Schaaf (zie hieronder) en zijn
                    vrouw ?

                    M.vr.gr.
                    Metha Hoeksema-Westra

                    I Jan Noor van der Schaaf, overl. Westernieland 2 juni 1833, zoon van NN en
                    NN, tr. Frouwke Jans Venema, geb. , doop , overl. , dochter van en
                    kinderen:
                    1. Grietje Jans van der Schaaf, volgt II.1

                    II.1 Grietje Jans van der Schaaf, geb. Westernieland 1 januari 1820, overl.
                    Eenrum 13 september 1874, dochter van Jan Noor van der Schaaf en Frouwke
                    Jans Venema, tr.(1) Winsum 3 oktober 1844, Jan Jans Beukema, geb.
                    Mensingeweer 30 september 1819, doop Mensingeweer 14 november 1819,
                    overl.
                    Eenrum 20 augustus 1845, zoon van Jan Jans Beukema en Hilje Folkers van
                    Maren, tr.(2) Jan Fokkens, geb. , doop , overl. , zoon van en

                    Message 9 of 10 , Apr 8 1:51 AM
                      Beste Metha,
                      helaas kan ik je niet helpen. De door jou genoemde Jan Noor van der Schaaf
                      komt in mijn familie niet voor. Gezien de plaats Westernieland komt die fam
                      vermoedelijk uit Groningen
                      Vriendelijke groeten,
                      Dirk van der Schaaf.