Re: [Friesland-genealogy] Baarda Tuinstra

  • Gerrit Zweers
    Message 1 of 5 , Apr 2, 2002
      At 21:58 30-3-02 +0000, you wrote:
      >Sjoukje Hettes trouwde op 9 mei 1784 in Menaldum met Klaas Taekes
      >(Tuinstra). Weet iemand of deze Sjoukje de dochter was van Hette
      >Folperts Baarda en Trijntje Jans, getrouwd 22 april 1731 in Marssum?
      >hette@...
      Ik heb geen geboorteacte gezien, maar het is wel waarschijnlijk en dan is
      zij genoemd naar haar grootmoeder Sjucke Franssen. Haar vader Hette
      Folperts Baarda was nl. een zoon van Folpert Hettes Baarda en Sjucke
      Franssen. Zij is dan een zuster van Folpert Hettes Baarda, geb. Marssum
      27-11-1735, overl. Menaldum 23 -8-1809.
      Gerrit Zweers
    • hetteuilkema
      Message 2 of 5 , Apr 3, 2002
        Dag Gerrit Zweers,
        Bedankt voor uw melding. Ik ben zelf weer gaan twijfelen, of deze
        Sjucke Hettes * ca 1737 wel degene kan zijn die met Klaas Taekes
        Tuinstra trouwde. Het huwelijk was in mei 1784; zij zou dan al ca 47
        jaar zijn geweest en ze kreeg een zoon in dat jaar (of nog twee jaar
        later). Ik kan nog wel een paar variaties bedenken:
        a. Sjucke Hettes * ca 1737 is jong overleden en een later kind van
        Hette Folperts Baarda en Trijntje Jans werd weer Sjucke genoemd;
        b. Een broer of zus van Sjucke noemde (omstreeks 1760) een dochter
        naar haar tante Sjucke.
        c. De Sjucke Hettes die met Klaas Taekes trouwde was geen Baarda.
        Echter, in geen van de andere geslachten uit Menaldumadeel waarin
        Hettes voorkomen (Van Dijk, Larooi. Lichtmeer), komt de naam Sjucke
        (Sjoeke, Sjoukje) voor. Maar ja, alles kan, ik wacht wel af, want ik
        neem in beginsel geen speculaties op in mijn site www.hette.nl.
        Vriendelijke groet, Hette Uilkema. (hette@...)