Baarda Tuinstra

  • hetteuilkema
    Message 1 of 5 , Mar 30, 2002
      Sjoukje Hettes trouwde op 9 mei 1784 in Menaldum met Klaas Taekes
      (Tuinstra). Weet iemand of deze Sjoukje de dochter was van Hette
      Folperts Baarda en Trijntje Jans, getrouwd 22 april 1731 in Marssum?
      hette@...
    • John Dorenbosch
      Message 2 of 5 , Mar 30, 2002
        Volgens "De Nederlandse Leeuw" een genealogische publicatie, uit gegeven in
        Februarie 1930, is Sjucke een dochter van Hette Folperts Baarda en
        Trijntje Jans. De geboorte datum is gegeven als ongeveer 1737, en zij is nog
        in leven in 1778 in Menaldum, friesland

        Jan Dorenbosch
        St. George, Utah

> [...]
        > (Tuinstra). Weet iemand of deze Sjoukje de dochter was van Hette
        > Folperts Baarda en Trijntje Jans, getrouwd 22 april 1731 in Marssum?

      • hetteuilkema
        Message 3 of 5 , Mar 30, 2002
          Thanks, but was she Klaas Taekes husband?
          Hette.

          --- In Friesland-genealogy@y..., "John Dorenbosch" <dutch@r...>

          http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/

          > juli 1999 geposte berichten staat op

          http://docs.yahoo.com/info/terms/

        • Gerrit Zweers
          Message 4 of 5 , Apr 2, 2002
            At 21:58 30-3-02 +0000, you wrote:
> [...]
            >(Tuinstra). Weet iemand of deze Sjoukje de dochter was van Hette
            >Folperts Baarda en Trijntje Jans, getrouwd 22 april 1731 in Marssum?
            Ik heb geen geboorteacte gezien, maar het is wel waarschijnlijk en dan is
            zij genoemd naar haar grootmoeder Sjucke Franssen. Haar vader Hette
            Folperts Baarda was nl. een zoon van Folpert Hettes Baarda en Sjucke
            Franssen. Zij is dan een zuster van Folpert Hettes Baarda, geb. Marssum
            27-11-1735, overl. Menaldum 23 -8-1809.
            Gerrit Zweers
          • hetteuilkema
            Message 5 of 5 , Apr 3, 2002
              Dag Gerrit Zweers,
              Bedankt voor uw melding. Ik ben zelf weer gaan twijfelen, of deze
              Sjucke Hettes * ca 1737 wel degene kan zijn die met Klaas Taekes
              Tuinstra trouwde. Het huwelijk was in mei 1784; zij zou dan al ca 47
              jaar zijn geweest en ze kreeg een zoon in dat jaar (of nog twee jaar
              later). Ik kan nog wel een paar variaties bedenken:
              a. Sjucke Hettes * ca 1737 is jong overleden en een later kind van
              Hette Folperts Baarda en Trijntje Jans werd weer Sjucke genoemd;
              b. Een broer of zus van Sjucke noemde (omstreeks 1760) een dochter
              naar haar tante Sjucke.
              c. De Sjucke Hettes die met Klaas Taekes trouwde was geen Baarda.
              Echter, in geen van de andere geslachten uit Menaldumadeel waarin
              Hettes voorkomen (Van Dijk, Larooi. Lichtmeer), komt de naam Sjucke
              (Sjoeke, Sjoukje) voor. Maar ja, alles kan, ik wacht wel af, want ik
              neem in beginsel geen speculaties op in mijn site www.hette.nl.
              Vriendelijke groet, Hette Uilkema. (hette@...)