Oosterbaan: Melle Gerryts x Riemke Foekes 1798

  • Liekele HELMUS
    Message 1 of 7 , Mar 30, 2002
      L.S.

      Op 4 mrt 1798 huwt onderstaand echtpaar, waarbij de aantekening dat Riemke
      Foekes is en niet Doedes. RAF zegt van niet maar ik van wel!!
      DTBL regio 3: noordoost Friesland

      Trouwregister Hervormde gemeente Reitsum-Genum-Lichtaard, 1798
      DTB nr: 242, 1733 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 4 maart 1798, Genum
      Man: Melle Gerryts, Raard
      Vrouw: Riemke Doedes, Genum

      Melle neemt in 1811 de familienaam Oosterbaan aan. Van Riemke Foekes kan ik (tot nu toe) niets betreffende
      Napoleon vinden:
      Aangenomen familienaam 1811 Oosterbaan, Melle Gerrits, Blija

      k. Gerrit 13, Sijke 11, Jantje 7, Foeke 5, Antje 1

      Mairie Blija, fol. 22v

      De overlijdensakte van Melle Gerrits geeft aan (met dank aan TT!) dat zijn ouders Gerrit (Gerard lijkt mij onwaarschijnlijk!)
      Melles en Sijke Gerbens waren en van zijn vrouw Riemke Foekes: Foeke Pieters en Jantje Jans.
      Hun huwelijken heb ik tot nu toe op de w/s van het RAF niet gevonden. Ook de Quotisatie van 1749 geeft welleswaar een
      Foeke Pieters maar uit Irnsum en is 'm dus hoogstwaarschijnlijk niet.
      Van de kinderen van Melle en Riemke huwt Gerrit met Elisabeth Welmoeds met nageslacht in de USA.

      Vragen: wat is de betekenis van de familienaam Oosterbaan;
      heeft iemand wel meer gegevens van de ouders van Melle en Riemke?

      Groetnis,

    • Cornelius Boekema
      Message 2 of 7 , Apr 1, 2002
        > Beste Liekele,

        'n Korte reactie op de gegevens betreffende de Oosterbaans.
        Tien dagen terug sprak ik nog met Gerrit Oosterbaan die in Morrisburg, Ontario woont. Hij en zijn vrouw - van wie ik de naam niet weet - zijn beide gepensioneerd.
        Ik geloof dat hij oorspronkelijk van Bolsward kwam. Is als in Ontario, Canada, sinds het begin van 1950. Volgens jouw gegevens, is hij zeker 'n afstammeling van
        Melle Gerryts.

        Cor Boekema

> [...]
        >
        > Vragen: wat is de betekenis van de familienaam Oosterbaan;
        > heeft iemand wel meer gegevens van de ouders van Melle en Riemke?

      • Liekele HELMUS
        Message 3 of 7 , Apr 1, 2002
          Dankje Cor,

          Hoe kom ik in contact met Gerrit Oosterbaan in Morrisburg, Ontario?
          Overigens ken ik deze w/s met vooral Oosterbaan's in Bolsward:
          http://www.homepages.hetnet.nl/~nicooosterbaan/

          Ik ben nog niet achter de betekenis gekomen van deze naam.
          Westerbaan en Zuiderbaan en zelfs Noorderbaan bestaan ook.

          Gr
          Liekele Lieuwes Helmus Rinske Deutekom/Nielsen
          Siriusstraat 52 (31) (0)35 6858675
          NL-1223 AP HILVERSUM gsm 06 28184122
          ICQ 60503294

> [...]

          > Vragen: wat is de betekenis van de familienaam Oosterbaan;
          > heeft iemand wel meer gegevens van de ouders van Melle en Riemke?

        • Anthony Hofstee
          Message 4 of 7 , Apr 2, 2002
            Try http://canada411.sympatico.ca , click on find a person and put in the
            name G. (or perhaps Gerrit) Oosterbaan, etc. Tony

          • Cornelius Boekema
            Message 5 of 7 , Apr 4, 2002
              Beste Liekele,

              Hier is het telefoonnummer van Gerrit Oosterbaan: (613) 543-3157.
              Ik had ook wel zijn huisadres willen geven, maar dat stond niet aangegeven.
              Als je hem al belt kun je natuurlijk zeggen dat ik je dit nummer hebt gegeven.

              M.vr.gr.

              Cor Boekema

            • Annemarth Sterringa
              Message 6 of 7 , Nov 1, 2008
                Hallo medespeurders,

                Melle Gerrits' ouders Gerrit Melles (ged. Blija 7 juni 1739) en Sijke
                Gerbens lieten in 1773 in Blija zoon Melle dopen, in 1775 zoon Gerben
                en in 1779 dochter Trijntje.

                Weet iemand waar en wannneer Gerrit en Sijke trouwden?
                Deze Sijke?

                Westdongeradeel, dopen, doopjaar 1743
                Dopeling: Seyke
                Gedoopt op 24 maart 1743 in Foudgum, Raard
                Dochter van Gerben Harmens en niet genoemde moeder
                *

                Met dank en vriendelijke groet,

                Annemarth Sterringa

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, " Liekele HELMUS"

                Message 7 of 7 , Nov 1, 2008
                  Oeps, Melle gedoopt in 1773, Gerben in 1779 en Trijntje in 1784.

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Annemarth Sterringa"