Re: de JONG/de VRIES: Rijksarchief vraag

  • Michel Dalstra
    Message 1 of 2 , Jul 11, 1999
      Beste Gerda,

      Wonende in Denemarken heb ik hetzelfde probleem als jij, dat we niet
      eventjes gauw het Ryksargyf kunnen binnenwippen. Het klinkt echter wel
      aannemelijk, dat Johannes Luitzens de Jong en Jan Luitzens de Jong ��n en
      dezelfde persoon zijn. Ik heb het volgende bod op zijn ouders: Luitzen Jans
      de Jong (doop: Drachten, 16 apr 1741, + Noorder Drachten voor 1811) en
      Geeske Jans Modderman (geb. Noorder Drachten rond 1751, + Noorder Drachten
      30 dec 1840). Zij zijn getrouwd te Rottevalle op 7 sep 1783. Haar ouders
      (Jan Johannes H�doff en Sijke Sjoerds) zijn voorouders van mij.

      Groeten,

      Michel Dalstra
    • Gerda
      Message 2 of 2 , Jul 11, 1999
        Zou iemand die in Leeuwarden bij het Rijksarchief komt en een beetje
        tijd over heeft de volgende huwelijksakten voor my willen bekijken?

        De vraag is: Wie waren de ouders van Johannes Luitsens de JONG, Jan
        Luitzens de JONG en Willem Hendriks de VRIES in de onderstaande akten?
        Er is een grote kans dat de namen van de ouders daar wel op
        verschijnen.

        Huwelijksakten:

        Jan Luitzens DE JONG gehuwd met Fokje Feykes DE VRIES dt 09-02-1828
        Archieflocatie: Friesland
        Toegangnr: 30-37
        Gemeente: Tietjerksteradeel
        Soort akte: Huwelijksakte
        Nummer 5

        Johannes Luitsens DE JONG gehuwd met Maaike (Mayke) Feikes DE VRIES dt
        09-02-1822
        Archieflocatie: Friesland
        Toegangnr: 30-37
        Gemeente: Tietjerksteradeel
        Soort akte: Huwelijksakte
        Nummer 6

        Willem Hendriks DE VRIES gehuwd met Trijntje Jelles van Netten
        26-01-1839
        Archieflocatie: Friesland
        Toegangnr: 30-44
        Inventaris nr: 2011
        Gemeente: Tietjerksteradeel
        Soort akte: Huwelijksakte
        Nummer 3

        Nota: Ik heb een vermoeden dat Johannes Luitsens later Jan Luitzens
        geworden is. Jan Luitzens en Fokje Feykes zijn mijn
        bet-overgrootouders, maar Jan is nergens te vinden in de Friese
        Familienamen 1811. Johannes, Mayke en Fokje kon ik wel vinden.
        Johannes: Noorderdrachten; Mayke en Fokje: Bergum.

        Bijvoorbaat dank

        Met vriendelijke groeten uit Zuid-Afrika

        Gerda