RE: [Friesland-genealogy] doopsgezinden, knijpe 1706

  • Anthony Hofstee
    Message 1 of 25 , Mar 1, 2002
      I have been watching all the messages about this list but I have yet to see
      where the list is available. I don't know how to access the webmaster van
      gens-data. Would someone please send the URL of where this list is
      available. Thanks. Tony

    • M. de Vries
      Message 2 of 25 , Mar 2, 2002
        Genealogen,

        de lijst is nu te downloaden op www.vrieshome.nl/familiedevries/start.htm

        zie laatste bullet (in rode letters).
      • Liekele HELMUS
        Message 3 of 25 , Mar 2, 2002
          Bedankt voor de service! Grote klasse!
          Logische vraag is dan of er lijsten zijn van andere fryske doopsgezinde gemeenten
          die de moeite van het e-publiceren waard zijn.
          Liekele Lieuwes Helmus Rinske Deutekom/Nielsen
          Siriusstraat 52 (31) (0)35 6858675
          NL-1223 AP HILVERSUM gsm 06 28184122
          ICQ 60503294

          Message 4 of 25 , Mar 2, 2002
            Bedankt.

            Vraag: Is de URL van de webmaster van gens data : www.gensdata.nl?

            Alvast bedankt!

            Geert Zoetendal

            Message 5 of 25 , Mar 2, 2002
              reply aan Geert Soetendal:

              Je URL is niet correct (dit is namelijk de GENS-Data home-page,
              www.gensdata.nl)

              mail adres web master GENS-DATA: jr.poot@...

              N.B. hij kent niet de bron nog inhoud van de doopgezinden database.

              Ik hoor graag nog van iemand wat de inhoud precies betekend (met name de
              'opmerkingen' kolom).

              In ieder geval zijn de doopdata van de volwassen personen en hun partners
              erin opgenomen.

              opmerking Fedde Bakker:
              Ik had de lijst al als een bewerking op papier (45 blz.) door Wibbo
              Westerdijk (Werkgroep Oud-Heerenveen van de Vrienden Museum Willem van
              Haren).Wibbo heeft aan de lijst nog aanvullende gegevens uit andere bronnen
              toegevoegd. Allemaal gebeurd in de oude tijd,: met de hand geschreven, zo'n
              15 jaar geleden.

              De database is nu wel te downloaden van mijn website!
            • Bart de Vries
              Message 6 of 25 , Mar 3, 2002
                Op internet gevonden :

                Jaarboekje van het Genealogisch Werkverband van de Fryske Akademy te
                Leeuwarden
                1961 D.M. van der Woude
                Lijst van gedoopten, enz , in de Waterlandse Doopsgezinde gemeente van
                Heerenveen-Knijpe [ 1706-1778 ].

                Dit is waarschijnlijk de "dooplijst van Mindert" , zal ik maar zeggen.

                Er is op internet , oa via links op de site van het RA te Leeuwarden ,een
                index van alle uitgaven van jaarboekjes op de site van deze Akademy te
                vinden. Hierin staan zeer interessante studieresultaten en gegevens van het
                Genealogisch Werkverband.
                Deze jaarboekjes worden door de Fryske Akademy verkocht , hoe dit gaat staat
                ook op internet.

                Ook zijn op internet wel streekgebonden gegevens over de bevolking, religie
                , bestuur , werkgelegenheid (ontginning veen gebieden) , cultuur in
                Friesland te vinden.
                Via Google zoeken met bv een gemeentenaam en er verschijnt een " waslijst
                ", waar wat uit te halen is.

                Ik ben tot nu toe nog niet achter gekomen of er meer dooplijsten bestaan als
                voornoemde doopsgezinde lijst..

                Gr.
                Bart de Vries
                *De Liemers* calling
                Genealogie home.hccnet.nl/b.de.vries

                Message 7 of 25 , Mar 3, 2002
                  Mindert,

                  zie onderaan !
                  Wat voor informatie staat er in onderstaande lijst? Dit is een kort stukje
                  uit een veel langere lijst die ik kreeg van de webmaster van Gens-data.

                  Voornaam Achternaam Jaar Opmerking
                  Jelle Aales 1706 Lidmaat 1706
                  Homme Aales 1737/02/0 Lidmaat
                  Homme Aalis 1737/02/01
                  Jelle Aalis 1737/02/01
                  Dijrck Aames 1706 Lidmaat 1706
                  Attje Aames 1706 Lidmaat 1706
                  Hendrik Abeles 1770/01/25
                  Sibbeltie Abes 1736/02/03
                  Sytske Abes 1736/02/03
                  N.N. Abes vrijster 1712/02/0 Lidmaat
                  Evert Adams 1772/01/2 Attestatie
                  Gerbrig Aeges 1710/01/10
                  Pytje Aeles 1706 Lidmaat 1706
                  Aerijen Aeryens 1743/01/31
                  Kneliske Aetes 1706 Lidmaat 1706
                  Tiebbe Aetes 1706 Lidmaat 1706
                  Tiebbe Aetes 1706 Lidmaat 1706
                  Joucke Ages 1706 Diaken
                  Boele Alberts 1738/01/24
                  Ids Alderts Doopsgezind leraar
                  Ids Alderts 1774/02/0 Contribuant
                  Hylkjen Ales 1729/01/21
                  Trijntje Ales 1729/01/21
                  Hylkjen Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                  Geertie Ales 1742/02/0 Lidmaat/doop
                  Hylkjen Ales 1729/01/21
                  Tryntje Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                  Geert Ales 1738/01/24
                  Geert Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                  Homme Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                  Jelle Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                  Homme Ales 1774/02/0 Contribuant
                  Tryn Ales 1774/02/0 Contribuant
                  Aete Ames' vrouw 1713/01/20
                  Jan Anders 1776/01/26
                  Lidmaat lid van een kerk
                  Contibuant iemand die zijn aandeel / contributie
                  betaald
                  P- voor en P-achter namen van partner
                  Vermaner /leraar iemand die aan de volgelingen de
                  christelijkleer uitlegt/predikt [DG]
                  Attestatie bewijs / getuigschrift
                  Tax. van armenstaat , dit zegt mij niets

                  Bekend mag zijn dat mennoniten / doopsgezinden zich op volwassen leeftijd
                  lieten dopen .

                  Op deze dooplijst komen wel , voor ons , enige bekenden voor.