Re: [Friesland-genealogy] doopsgezinden, knijpe 1706

  • Geert Zoetendal
    Message 1 of 25 , Mar 1, 2002
      Mindert,

      Mogelijk is dit de domste vraag die een amateur genealoog kan stellen, maar:

      Wat is de URL van de site waar jij de gegevens weg haalt, dus die van de
      "webmaster van gens-data"?

      Wederom bedankt,

      Geert Zoetendal

      Message 2 of 25 , Mar 1, 2002
        I have been watching all the messages about this list but I have yet to see
        where the list is available. I don't know how to access the webmaster van
        gens-data. Would someone please send the URL of where this list is
        available. Thanks. Tony

      • M. de Vries
        Message 3 of 25 , Mar 2, 2002
          Genealogen,

          de lijst is nu te downloaden op www.vrieshome.nl/familiedevries/start.htm

          zie laatste bullet (in rode letters).
        • Liekele HELMUS
          Message 4 of 25 , Mar 2, 2002
            Bedankt voor de service! Grote klasse!
            Logische vraag is dan of er lijsten zijn van andere fryske doopsgezinde gemeenten
            die de moeite van het e-publiceren waard zijn.
            Liekele Lieuwes Helmus Rinske Deutekom/Nielsen
            Siriusstraat 52 (31) (0)35 6858675
            NL-1223 AP HILVERSUM gsm 06 28184122
            ICQ 60503294

            Message 5 of 25 , Mar 2, 2002
              Bedankt.

              Vraag: Is de URL van de webmaster van gens data : www.gensdata.nl?

              Alvast bedankt!

              Geert Zoetendal

              Message 6 of 25 , Mar 2, 2002
                reply aan Geert Soetendal:

                Je URL is niet correct (dit is namelijk de GENS-Data home-page,
                www.gensdata.nl)

                mail adres web master GENS-DATA: jr.poot@...

                N.B. hij kent niet de bron nog inhoud van de doopgezinden database.

                Ik hoor graag nog van iemand wat de inhoud precies betekend (met name de
                'opmerkingen' kolom).

                In ieder geval zijn de doopdata van de volwassen personen en hun partners
                erin opgenomen.

                opmerking Fedde Bakker:
                Ik had de lijst al als een bewerking op papier (45 blz.) door Wibbo
                Westerdijk (Werkgroep Oud-Heerenveen van de Vrienden Museum Willem van
                Haren).Wibbo heeft aan de lijst nog aanvullende gegevens uit andere bronnen
                toegevoegd. Allemaal gebeurd in de oude tijd,: met de hand geschreven, zo'n
                15 jaar geleden.

                De database is nu wel te downloaden van mijn website!
              • Bart de Vries
                Message 7 of 25 , Mar 3, 2002
                  Op internet gevonden :

                  Jaarboekje van het Genealogisch Werkverband van de Fryske Akademy te
                  Leeuwarden
                  1961 D.M. van der Woude
                  Lijst van gedoopten, enz , in de Waterlandse Doopsgezinde gemeente van
                  Heerenveen-Knijpe [ 1706-1778 ].

                  Dit is waarschijnlijk de "dooplijst van Mindert" , zal ik maar zeggen.

                  Er is op internet , oa via links op de site van het RA te Leeuwarden ,een
                  index van alle uitgaven van jaarboekjes op de site van deze Akademy te
                  vinden. Hierin staan zeer interessante studieresultaten en gegevens van het
                  Genealogisch Werkverband.
                  Deze jaarboekjes worden door de Fryske Akademy verkocht , hoe dit gaat staat
                  ook op internet.

                  Ook zijn op internet wel streekgebonden gegevens over de bevolking, religie
                  , bestuur , werkgelegenheid (ontginning veen gebieden) , cultuur in
                  Friesland te vinden.
                  Via Google zoeken met bv een gemeentenaam en er verschijnt een " waslijst
                  ", waar wat uit te halen is.

                  Ik ben tot nu toe nog niet achter gekomen of er meer dooplijsten bestaan als
                  voornoemde doopsgezinde lijst..

                  Gr.
                  Bart de Vries
                  *De Liemers* calling
                  Genealogie home.hccnet.nl/b.de.vries

                  Message 8 of 25 , Mar 3, 2002
                    Mindert,

                    zie onderaan !
                    Wat voor informatie staat er in onderstaande lijst? Dit is een kort stukje
                    uit een veel langere lijst die ik kreeg van de webmaster van Gens-data.

                    Voornaam Achternaam Jaar Opmerking
                    Jelle Aales 1706 Lidmaat 1706
                    Homme Aales 1737/02/0 Lidmaat
                    Homme Aalis 1737/02/01
                    Jelle Aalis 1737/02/01
                    Dijrck Aames 1706 Lidmaat 1706
                    Attje Aames 1706 Lidmaat 1706
                    Hendrik Abeles 1770/01/25
                    Sibbeltie Abes 1736/02/03
                    Sytske Abes 1736/02/03
                    N.N. Abes vrijster 1712/02/0 Lidmaat
                    Evert Adams 1772/01/2 Attestatie
                    Gerbrig Aeges 1710/01/10
                    Pytje Aeles 1706 Lidmaat 1706
                    Aerijen Aeryens 1743/01/31
                    Kneliske Aetes 1706 Lidmaat 1706
                    Tiebbe Aetes 1706 Lidmaat 1706
                    Tiebbe Aetes 1706 Lidmaat 1706
                    Joucke Ages 1706 Diaken
                    Boele Alberts 1738/01/24
                    Ids Alderts Doopsgezind leraar
                    Ids Alderts 1774/02/0 Contribuant
                    Hylkjen Ales 1729/01/21
                    Trijntje Ales 1729/01/21
                    Hylkjen Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                    Geertie Ales 1742/02/0 Lidmaat/doop
                    Hylkjen Ales 1729/01/21
                    Tryntje Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                    Geert Ales 1738/01/24
                    Geert Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                    Homme Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                    Jelle Ales 1749/02/2 Tax. v. armenstaat
                    Homme Ales 1774/02/0 Contribuant
                    Tryn Ales 1774/02/0 Contribuant
                    Aete Ames' vrouw 1713/01/20
                    Jan Anders 1776/01/26
                    Lidmaat lid van een kerk
                    Contibuant iemand die zijn aandeel / contributie
                    betaald
                    P- voor en P-achter namen van partner
                    Vermaner /leraar iemand die aan de volgelingen de
                    christelijkleer uitlegt/predikt [DG]
                    Attestatie bewijs / getuigschrift
                    Tax. van armenstaat , dit zegt mij niets

                    Bekend mag zijn dat mennoniten / doopsgezinden zich op volwassen leeftijd
                    lieten dopen .

                    Op deze dooplijst komen wel , voor ons , enige bekenden voor.