Re: [Friesland-genealogy] Die goeie ouwe tijd....

  • Hinke Woudt
    Message 1 of 6 , Mar 1, 2002
      Onbegrijpelijk in een Trouwregister: de bruidegom na de huwelijksdatum
      ongehuwd verdronken!

      Was de proclamatie, nog geen huwelijk.

      Ron Boef schreef:

      > Tja... zou dat van die bruidegom nu echt een ongeluk zijn geweest?
      > ;-)
      > Misschien kun je dat nog eens uitzoeken!

      Leuk:-))

      > Hantumeruitburen,

      > Wetzens

      Leuk dat je dit even doorgaf.

      Groetjes, Hinke.

    • annemarthsterringa
      Message 2 of 6 , Mar 1, 2002
        In mijn familie zit ook zo'n tragische geschiedenis:
        Op 10 augustus 1731 gingen in Leeuwarden Johannes de Bruin en
        Catharina Starringa in ondertrouw.
        Helaas daar bleef het bij, opmerking in trouwboek: bruidegom
        overleden.

        (In de Oud-Friese wetten werd zelfs speciaal voorzien in het geval
        dat de bruidegom tijdens de festiviteiten overleed:
        Als de bruid de begrafenis bijwoonde en daarna met haar schoonouders
        mee naar huis ging, kreeg ze alles waarop ze contractueel recht had.)

        Groet,
        Annemarth Sterringa

        --- In Friesland-genealogy@y..., Fred Schotsman <sf.schotsman@w...>

      • a.a. van deelen
        Message 3 of 6 , Mar 1, 2002
          L.S.,
          Dit doet mij een beetje denken aan het trouwen van mijn zusje met mijn toen a.s. zwager ook uit de Noordelijke provincies, hoewel ze koel leken, feestvieren dat kennen ze wel, ik had nog nimmer aan zo iets meegedaan, maar 's-morgens vroeg, wij waren als mannen goed doorgezakt, werden wij pas echte mannen, wij deden dingen die wij anders nooit gedaan zouden hebben. Een paar uur voor dat ze zouden trouwen, was het bijna niet doorgegaan, wegens een ongeluk van de bruidegom met getuigen in spé, maar dit is tegenwoordig.
          Het staat overigens niet op zich, want mijn nichtje wilde trouwen met een tropische verrassing uit Afrika. Het is een aardige kerel hij had echter nog nooit sneeuw gezien, dus de hele mannelijke bunch ging naar de kunstsneeuwbaan, tja veel sneeuw was er niet in mei. Wij hadden ook hier veel gedronken en uiteindelijk durfde ons aanstaande familielid voor het eerst op de latten en ging even later met een enorme snelheid naar beneden, een half uur later zaten wij met hem in het ziekenhuis, hij had fracturen op meerdere plaatsen. Hij was een echte man en wilde met alle geweld het trouwen laten doorgaan, met een injectie tegen de pijn, hebben wij hem tussen vier man gedragen, hij kon niet in een rolstoel hij had namelijk een soort gipsbroek en was ontzettend zwaar.
          Ik verteld dit slechts als inleiding om duidelijk te maken dat zulks min of meer van alle tijden is, ook vroeger gebeurde dit soort dingen. Nu meen ik mij te herinneren dat er een mogelijkheid was waardoor dit indertijd geregeld kon worden en wel voor dat de wetten van Napoleon van kracht werden. Als een man schriftelijk de verklaring van trouw had gedaan, was het huwelijk min of meer al gesloten. Dat had een praktische reden want indertijd was het gewoon dat een man eerst keek of de vrouw wel zwanger kon worden, voor dat ze trouwden. Echter zulks werd vaak zakelijk goed geregeld, schriftelijk tussen partijen en voor god definitief in de kerk. Het niet nakomen van zo een verklaring was een schending van overéénkomst. Het huwelijk ging door als er een kind opkomst was. Er zijn een paar bekende mannelijke personen die wegens het niet nakomen daarna processen aan de broek kregen. Ik meen dat wij thans nog een juridisch meelopertje daarvan hebben, het zgn. trouwen met de handschoen, dat was ook een zuiver contractueel huwelijk, zonder dat het geconsumeerd kon worden. In het geval van de betreffende partij waarvan hier sprake is waren blijkbaar de ouders al akkoord gegaan en de man ook en ik vermoed dat het meisje derhalve al zwanger was (dit veronderstel ik, want ik heb niets van een datum vernomen) , voor de kerk- en de weesmeesters (vaak dezelfde personen) was dit waarschijnlijk al voldoende om op basis daarvan te besluiten het huwelijk door te laten gaan omdat het volledige administratieve traject al was doorlopen terwijl de voltrekking slechts de afsluiting was, waarschijnlijk om het komende kind van een erfenis te voorzien. De moeder heeft wellicht uiteindelijk anders beslist, ik weet niet de doodsoorzaak van de baby, maar daaraan kun je soms vaststellen of dit misschien tengevolge van een zware postnatale depressie is geweest van de moeder, misschien wel het gevolg van het ongeluk met haar aanstaande. Wij doen het wat lacherig af met een grapje, maar ook toen waren moeders, moeders. Aansluitend wil ik zeggen, het was de Staatse kerk en een besluit van het bestuur was een besluit van de Staat. Uiteindelijk heeft Napoleon niet voor niks tot een scheiding van kerk en staat besloten.
          Harry van Deelen

          wrote:
          > Onbegrijpelijk in een Trouwregister: de bruidegom na de
          huwelijksdatum
          > ongehuwd verdronken!
          >
          > Groet
          > Fred Schotsman