Deelstra

  • Jolanda Deelstra
    Message 1 of 7 , Mar 1, 2002
      Hallo, mijn naam is Jolanda van Dijk-Deelstra,

      Ik doe stamboomonderzoek naar:

      Rinse Deelstra, geboren 21-07-1877 te Grijpskerk. Hij was getrouwd op 11-02-1899 te Dantumadeel met
      Geertje Conradi, geboren 21-03-1878 te Dantumadeel. Zij beroep was schipper.

      Wie kan mij meer vertellen over zijn leven of wie zijn ouders waren?

      Verder onderzoek ik ook de volgende namen:
      - Borsten (Rotterdam)
      - Greven (Bellingwolde)
      - Hulsebos (Bellingwolde)
      - Conradi (Friesland, Amsterdam)
      - Pomp (Midwolda)
      - Tuitjer (Midwolda)

      Alvast bedank voor je reactie.

    • r.varkevisser
      Message 2 of 7 , Mar 1, 2002
        Jolanda,

        wat dacht je van
        Hendrik Johannes Deelstra en Oetziena Roelfs de Graaf,
        zij gaven twee kinderen in Dantumadeel aan( www.ryksargyf.org ), en gezien de
        kinderen van Rinse en Geertje (ik heb even op je msn-pagina gekeken),
        waaronder Hendrik, Roelf, Oetsina en Johannes lijkt me het te verwachten dat
        zij de ouders van Rinse zijn.
        Het bekijken van de akte zal uitsluitsel moeten geven (Grijpskerk is
        Groningen, of bij het CBG in Den Haag), maar ga er maar vanuit dat zij het
        zijn.

        Roelof

      • Hans Zijlstra
        Message 3 of 7 , Mar 2, 2002
          Jolanda,

          Als Deelstra is deze website met het handschrift van
          ruurd jans Deelstra over o.a. Tiendaagse Veldtocht
          wellicht de moeite waard:
          http://www.robertvandermeer.nl/Genealogy/handschrift_rj_deelstra.html

          Groet, Hans Zijlstra
          --- "r.varkevisser" <r.varkevisser@...> wrote:
> [...]
          > met daarin alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten
          > staat op
          >
          > Om uw abonnement te be�indigen stuurt u een (leeg)

          Yahoo! Sports - sign up for Fantasy Baseball
          http://sports.yahoo.com
        • roelof varkevisser
          Message 4 of 7 , Mar 2, 2002
            Hans, Jolanda,

            Dat tiendaagse veldtocht verhaal is heel mooi, daar zal ik niets aan af
            doen, maar het is de vraag of Jolanda ook daadwerkelijk uit deze
            Deelstra-familie voortkomt. In Friesland waren meerdere Deelstra-families
            die niet verwant waren. Zo ben ik zelf afstammeling van een Grouwster
            Deelstra-familie(voornamelijk boeren), maar daar waren in ieder geval twee.
            Ruurd Jans komt uit die tweede familie. Verder was er in ieder geval nog
            eentje rond Ferwerd en nu dus ook een schippersfamilie rond de
            fries-groningse grens, maar misschien zijn er nog wel meer.

            Met vriendelijke groet,
            Roelof

            Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
            voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
            Wonseradeel: de Boer, Roedema
            Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
            Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
            Katwijk-Scheveningen: Stamreeks Varkevisser
            http://www.varkevisser.org/varkevisser
            Hoekse Waard: Goud
            Zeeland: Enters

            > Als Deelstra is deze website met het handschrift van
            > ruurd jans Deelstra over o.a. Tiendaagse Veldtocht
            > wellicht de moeite waard:
            > http://www.robertvandermeer.nl/Genealogy/handschrift_rj_deelstra.html
          • Tjitte en Petra Kooy
            Message 5 of 7 , Mar 3, 2002
              Hallo Jolanda,

              Ik heb de volgende Conradi in mijn bestand sluiten deze ergens aan? Deze
              komen vooral uit Leeuwarden en Noord Holland.

              Conradi, Albertina
              Conradi, Albertus
              Conradi, Albertus
              Conradi, Anna_Bredero
              Conradi, Antje~Sjoukes
              Conradi, Cornelis_Petrus
              Conradi, Egbert~Johannes
              Conradi, Engelbertus_Matthias
              Conradi, Geertruida
              Conradi, Hillegonda
              Conradi, Jacob_Matthys_Simons
              Conradi, Johanna
              Conradi, Johannes
              Conradi, Johannes_Feijo
              Conradi, Johannes_Feijo
              Conradi, Johannis_Feijo
              Conradi, Johannis_Feijo
              Conradi, Maria_Johanna
              Conradi, Meinouda_Sara
              Conradi, Petrus
              Conradi, Petrus

              Met vriendelijke groeten,
              Tjitte Kooy.

[...]

            • Andrew Alan Gary Westra
              Message 6 of 7 , Mar 6, 2002
                Hello Jolanda,

                I am sorry to write this in english, but it will save me time. Also,
                for some reason I cannot seem to post on the group, so I have copied
                this to Andrys Stienstra.

                I was very interested to see your message posted in the Frisian
                genealogy group. You see, I am also interested in this family, as I
                am a descendant of Johannes Hendriks Deelstra (one of my great
                grandfathers, my mother is a Deelstra). This was a schipper's family
                that originally came from Zevenhuisen/Leek in Groningen. Luckily,
                many of their records appear in the Burgerlijke Stand for
                Dantumadeel. The family is also listed in the Volkstelling for
                Zwaagwesteinde. Here is some of the information that I can share
                with you:

                HENDRIK JOHANNES DEELSTRA, was the son of JOHANNES JENNES DEELSTRA
                AND HILTJE HENDRIKS BOS. He was born 11 Sep 1828 in Zevenhuizen,
                Leek, Groningen and died on 25 Apr 1898 in Zwaagwesteinde,
                Dantumadeel, Fryslan. He MARRIED OETCINA DE GRAAF, daughter of ROEL
                DE GRAAF and MARTJE HUMMEL. She was born 6 jun 1835 in Leek and died
                19 sep 1907 in Zwaagwesteinde. He was a schipper. According to the
                Volkstelling for the 1880's, this family moved from Leek to
                Zwaagwesteinde on 12 jul, 1882. I believe (but am not 100% sure)
                that they are both buried in Zwaagwesteinde. Children of Hendrik
                Johannes Deelstra and Oetcina de Graaf were:

                1. HILTJE HENDRIKS, b. circa 1858 in Zevenhuizen, Leek, Groningen.
                2. ROELF HENDRIKS, b. 26 Oct 1860 in Zwaagwesteinde.
                3. JOHANNES HENDRIKS, b. 14 Jan 1863 in Zwaagwesteinde.
                4. MARTJE HENDRIKS, b. 6 Oct 1865 in Kollumerzwaag, Kollumerland
                c.a., Fryslan.
                5. JENNE HENDRIKS; b. circa 1868 in Onstwedde, Veendam, Groningen;
                d. 8 Jul 1889 in Zwaagwesteinde.
                6. ROELFKE HENDRIKS, b. 20 Dec 1870 in Zwaagwesteinde.
                7. ROELOF HENDRIKS, b. circa 1874 in Foxholstebosch,
                Hoogezand-Sappemeer, Groningen
                8. RINSE HENDRIKS, b. circa 1878 in Gaarkeuken, Zuidhorn, Groningen.

                I have some info on the marriages and grandchildren for this family.
                This is what I have found regarding your great grandfather:

                RINSE HENDRIKS DEELSTRA married GEERTJE CONRADI, daughter of PIETER
                CONRADI and GRIETJE DIRKS KLOPMA, on 11 Feb 1899 in Dantumadeel,
                Fryslan. PIETER CONRADI was an onderwijzer in Zwaagwesteinde. As
                far as I know, Rinse was a schipper. At the time of his marriage, he
                lived in Zwaagwesteinde. The birth certificate for his son, PIETER
                RINSES (b. 22 Apr, 1902 in Zwaagwesteinde) indicates that his
                residence was Leek (Leek, Groningen).

                Unless otherwise indicated, all of the information that I have
                included in this message has been checked against primary source
                material, and is accurate to the best of my knowledge. If you would
                like to know more about some of the other Deelstra's let me know. I
                would be very happy to cooperate and share this with you.

                Also, interesting for us is: http://home.wxs.nl/~hummel/genealogiehummel.htm.

                Regards,

                Alan
                --
                Alan Westra
                Manager

                607 / 255-9869 Phone
                607 / 255-9048 FAX

              • Jolanda Deelstra
                Message 7 of 7 , Mar 7, 2002
                  Dear Allen Westra,

                  Thank you for your respons. Who is your mother? I am collecting all people
                  with the name Deelstra.
                  Not only my family. I may have already here name in my archive.
                  Here is my family:

                  Rinse Deelstra (born 21-07-1877 Grijpskerk) is my one of my great
                  grandfathers.
                  married on 11-02-1899 in Dantumadeel Geertje Conradi (born 21-03-1878
                  Dantumadeel)
                  Their children:
                  - Pieter Deelstra, born 22-04-1902, Dantumadeel
                  - Oetsina Deelstra, born 12-01-1908, Amsterdam
                  - Egbertus Deelstra, born 15-09-1909, Amsterdam
                  - Johannes Deelstra, born 31-03-1911
                  - Dirk Deelstra, born 04-02-1913 Sneek
                  - Hendrik Deelstra, born 14-05-1900 Leeuwarden (my great grandfather)
                  - Roelf Deelstra, born 06-12-1904 Leeuwarden
                  - Grietje Deelstra, born 23-01-1906 Groningen
                  - Gerlof Deelstra, born 01-11-1915
                  - Janke Deelstra, born 28-08-1917.

                  Hendrik Deelstra (born 14-05-1900 Leeuwarden.
                  His Children:
                  - Renze Deelstra, born 14-05-1924, Amsterdam and died 22-07-1924 Amsterdam
                  - Renze Deelstra (my grandfather)
                  - Cornelis Deelstra
                  - Pieternella Deelstra, born 19-07-1929, Amsterdam and died ?
                  - Geertje Deelstra
                  - Hendrik Deelstra
                  - Elisabeth Deelstra
                  - Simon Deelstra

                  Renze Deelstra (my grandfather)
                  His Children:
                  - Hendrik Deelstra (my father)
                  - Cornelis Deelstra
                  - Renze Deelstra
                  - Johannes Deelstra

                  Hendrik Deelstra (my father)
                  - Francisca Jolanda Deelstra (that's me)
                  - Renze Eduard Deelstra
                  - Iwan Jose Deelstra
                  - Anouschska Rianne Deelstra
                  - Tristan Rowan Deelstra