Bangma

  • Onno Korver
    Message 1 of 14 , Mar 1, 2002
      Naar aanleiding van de recente discussie over de Bangma's heb ik de
      naamsaannemingen Bangma (Ryksargyf) vergeleken met de Bangma genealogie op
      de site van Linda Praamsma.

      Ik vind 11 maal de naamsaanneming Bangma waarvan 10 in de gemeente
      Wonseradeel. Je zou verwachten dat deze mensen elkaar allemaal kennen en
      voor een deel familie zijn. Een paar familierelaties heb ik kunnen
      natrekken, nl:

      In de lijn Douwe Oedses, Obbe Douwes, Oeds Obbes komen we bij Obbe Oedses
      (nr 6 in Linda's file), die 5 zonen heeft:
      - een van hen, Oeds Obbes, staat in het naamsaannemingsregister met de
      aantekening "had de naam al"
      - de andere 4 zijn kennelijk overleden voor 1811 en konden niet meer meedoen
      aan de naamsaanneming
      - van 2 van hen (Claas Obbes en Sikke Obbes) vinden we zoons terug bij de
      naamsaanneming:
      Lieuwe Clases (Tjerkwerd fol 25) en
      Obbe Clases (Witmarsum fol 9)
      Jan Sikkes (Arum fol 42) NB de leeftijd van zijn kinderen zoals hier
      vermeld klopt niet met de
      gegevens op de site van Linda Praamsma

      In de lijn Douwe Oedses, Johannes Douwes, Douwe Johannes, Claas Douwes komen
      we bij Douwe Clases (nr 16 in Linda's file), die vermeld wordt bij de
      naamsaanneming in Witmarsum, fol 3. Ook hier kloppen de gegevens over de
      kinderen niet met die op Linda's site.

      Bovengenoemde Lieuwe Clases (nr 17 in Linda's file) heeft een dochter
      Lijsbeth Lieuwes, die trouwt met Meindert Barteles, die zelf de naam Bangma
      aanneemt (Makkum fol 29). Een huwelijk van 2 Bangma's dus. Het zou mij erg
      interesseren om te weten of ze ook familie zijn. Ik kom daar niet achter
      omdat ik geen verdere gegevens heb over de vader van Meindert behalve dat
      hij Bartele Johannes heet en in Pingjum (Wonseradeel!) woont.

      Kan iemand helpen?

      Onno Korver
      Vijverweg 46
      3062 JP Rotterdam
      The Netherlands
      Tel (31) 10 2141891
      e-mail: o.korver@...
    • roelof varkevisser
      Message 2 of 14 , Mar 1, 2002
        Onno,

        Dat de leeftijden bij naamsaangifte niet deugen is een vrij normaal
        verschijnsel, checken van geboorte-/doopdata leverde mij vele malen
        afwijkingen op.
        Niet alleen bij de 1811-aangiften ging dat regelmatig fout, ook de
        leeftijden die worden vermeld in overlijdens-akten zijn regelmatig niet
        juist.
        Van mijzelf uitgaande: ik moet regelmatig rekenen als men om mijn leeftijd
        vraagt. En ik weet dat ik daar zeker niet alleen in sta.
        Als dit in vroeger jaren ook zo was, was het vermelden van de leeftijd veel
        moeilijker, daar velen niet behoorlijk konden rekenen en schrijven.
        Even over de naams-aanname van Meindert Barteles. Het was voor minder
        'adelijke' mensen niet afwijkend de naam aan te nemen van zijn meer
        'adelijke' vrouw. De naam Bangma werd al ver voor 1811 gevoerd, maar
        kennelijk niet door zijn familie.
        bijgaand zijn kwartierstaatje

        1 Meindert Barteles, geboren 6-9-1779, gedoopt 26-9-1779 te Pingjum
        2 Bartle Johannes, gedoopt 19-1-1739 te Zurich
        getrouwd op 24-5-1767 te Pingjum met
        3 Antje Meinderts Hiddama, gedoopt 18-9-1740 te Longerhouw
        4 Johannes Broers, geboren ca. 1715
        samen met
        5 Hykke Bartles, geboren ca. 1715
        6 Meindert Watses Hiddema, gedoopt 13-1-1695 te Longerhouw
        getrouwd op 28-10-1736 te Longerhouw/Schettens met
        7 Gertje Pijtters Donia, geboren ca. 1700
        12 Watse Piers, gedoopt 2-2-1664 te Longerhouw
        getrouwd op 14-8-1687 te Longerhouw met
        13 Renske Meinerts, geboren ca. 1668 te Longerhouw
        24 Pier Watzes, geboren ca. 1634, gedoopt 12-3-1652 te Schettens
        getrouwd op 23-1-1659 te Schettens met
        25 Bauck Ates, geboren ca. 1635
        26 Meinert Piers, geboren ca. 1640
        getrouwd op 25-10-1668 te Parrega met
        27 Foockel Tialks, gedoopt 2-8-1646 te Hieslum
        54 Tjalke Jans, geboren ca. 1615
        getrouwd op 3-5-1635 te Hieslum met
        55 Ibel Piers, geboren ca. 1615

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Sid Looyenga
        Message 3 of 14 , Mar 1, 2002
          I have a couple Bangma's in my family. Fedtje Bangma was a ggggg-grandmother but I don't have any information on them. Can anyone fill me in on some dates or
          earlier generations.

          Fedtje Eeltjes Bangma born abt 1765, died ??
          married on 29 December 1789 in Schettens, Fr.
          to Hessel Sijmons Baarda born abt 1764 in Schettens

          Fedtje Eeltjes Bangma was the daughter of:
          Eeltje Okkes Bangma and Akke Simens Ypma

          Sid Looyenga
          Acton, Ontario, Canada
          shl@...
        • roelof varkevisser
          Message 4 of 14 , Mar 1, 2002
            Sid,

            Eeltje Okkes Bangma and Akke Simens Ypma
            married may 8, 1763 in Tjerkwerd, he was from Tjerkwerd and she from Nijland

            I have a Symen Symens with a Trijntje Hessels, in Schettens, but no marriage
            of the couple is to be found in Wonseradeel and no Hessel as one of the
            children (neither a Symen) The kids starting with a Pytter in 1765 and the
            last one (the # 8) is Lysbert 1778. One of them (and that fits with your
            Hessel) is listed as Antje Symons BAARDA. Perhaps Symen and Trijntje married
            somewhere out-side of Wonseradeel, and the first kids where born also
            somewhere else (not Schettens)

            Roelof

            Message 5 of 14 , Sep 25, 2002
              My wife Ruth Sieswerda Riley's grandmother was Afke "Eva" Haitsma. Her
              sister Lieuwkje married Lieuwe S. Bangma in Clifton, New Jersey 0n 19
              October 1907. She was born in Friesland on 22 April 1882 and died in
              Clifton, NJ on 9 December 1965. Her husband was born in Friesland on 10
              November 1881 and died on 24 February 1957 in Clifton, NJ .They had seven
              children Tietje, Bouke, Jan, Sieds, Sietske and Lois Arleen. Do you or any
              have information on Lieuwe's family?

              Henry Riley
              hriley@...

              Message 6 of 14 , Sep 26, 2002
                Dear Henry,

                You can find a lot of information about the ancestors of Lieuwe Bangma on
                Linda Praamsma's website http://www.praamsma.org/

                According to my data Lieuwkje and Lieuwe didn't marry in Clifton, but in
                Workum on 19-10-1907. As Haitsmas are related to Elgersmas I have some data
                about Haitsmas. If you are interested. let me know and I'll send it to you.

                Groeten,

                Onno Elgersma

> [...]
                > November 1881 and died on 24 February 1957 in Clifton, NJ .They had seven
                > children Tietje, Bouke, Jan, Sieds, Sietske and Lois Arleen. Do you or

              • Linda Praamsma
                Message 7 of 14 , Jan 8, 2005
                  Hi everyone,

                  After a long absence, I am finally back. I have updated my web-site
                  with more information about the Bangma's. I have also included a
                  small family tree of the descendents of Pier Alberts Bangma. This is
                  a seperate tree, which I have not been able to connect to the other
                  Bangma tree. Any information about these Bangma's would be greatly
                  appreciated. I have also included the overlijdens book of
                  Bergschenhoek 1714 - 1809.

                  Linda Praamsma
                  linda@...
                • Linda Praamsma
                  Message 8 of 14 , Jan 8, 2005
                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Linda Praamsma"

                    Sorry. I forgot the address. It's www.praamsma.org

                    Linda

                    linda@p...> wrote:

> [...]
                    greatly
                    > appreciated. I have also included the overlijdens book of

                  • Annemarth Sterringa
                    Message 9 of 14 , Jan 11, 2005
                      Hi Linda,
                      Ik ga gauw verder kijken; Bergschenhoek heel fraai, reuze bedankt
                      voor deze service:-)
                      Leuk om weer van je te horen!

                      Groetjes,
                      Annemarth