ten cate/kate

  • van 't Zet
    Message 1 of 1 , Feb 27 1:41 PM
      Gotse,
      Het volgende gevonden in het ryksargyf:
      Jacob Theunis ten Kate
      zoon van Theunis Jacobs ten Kate en Akke Ates
      geboren omstreeks 1747 en overleden 21 september 1817 te Ylst 70 jaar
      weduwnaar
      Trijntje Theunis ten Kate geboren omstreeks 1745 overleden 30 augustus 1814
      Ylst 69 jaar
      waarschijnlijk is Theunis Jacobs hertrouwd met Rinkje Wytses want:
      Pieter ten Kate geboren omstreeks 1751 overleden 3 november 1824 te Ylst
      73 jaar,
      zoon van bovengenoemde ouders.

      Jacob Theunis ten Kate en Rinkje Beerstra ( Rigtje?)
      zoon Theunis geboren ongeveer 1783 en overleden 6 januari 1854 oud 71 jaar
      weduwnaar Ylst
      dochter Akke, zie naamaanneming 1811
      Akke geboren omstreeks 1872 en overleden 25 juli 1858 te Norg, later
      aangegeven in Ylst

      Theunis Jacobs en Klaaske Rinses
      Rigtje Theunis ten Kate geboren 1814 en overleden 9 november 1876 te Ylst 62
      jaar oud
      Jacob geboren 10-10-1811 Ylst
      Stijntje ten Kate geboren 02-02-1817 Ylst

      Stijntje Theunis is gehuwd met Murk Lykles Postma
      en hadden 9 kinderen.
      dit is wat ik kon vinden via het Ryksargyf, ten Cate en ten Kate werd door
      elkaar gebruikt
      Carla van `t Zet

      Ik heb in mijn stamboom een Stijntje Theunis ten Cate,moeder van Eelke
      Murks
      Postma, geboren te Folsgare op 25 april 1861. Deze Eelke was getrouwd met
      Grietje Willems Stienstra, een zus van mijn grootvader. Trouwdatum is 14
      maart 1903. Trouwplaats is Wijmbritseradeel.
      Van Stijntje is mij verder niets bekend. Was zij familie van deze ten
      Cate's? en is zij misschien de bekende dichteres?
      Wie kan mij meer over haar vertellen?
      Alvast bedankt.
      Gotse Stienstra
      Drachtster Compagnie