afkorting pr: pat:

  • tymen_wierstra
    Message 1 of 1 , Feb 27, 2002
      Beste leden van de Firesland-genealogy lijst,

      Een tijdje geleden heb ik hier gevraagd of iemand de afkorting
      pr: pat: kende, die ik een paar keer aantrof bij de beschrijving van
      een doop. Daarop heb ik helaas geen reactie gekregen, maar via/via
      kwam ik toch achter een logisch lijkend antwoord, namelijk:
      pr: is de afkorting van pres: ofwel presentie
      pat: staat voor patre
      Samengevoegd betekent het dat de doop plaatsvond in aanwezigheid van
      de vader.

      Met dank aan een "Sneuper" op het Dokkumer Streekarchivariaat.

      Hiermee lijkt me de vraag afgesloten, en kan diegene die het antwoord
      niet wist maar het toch interesseert, er zijn voordeel mee doen.

      Met vriendelijke groeten,
      Tymen Wierstra