Re: [Friesland-genealogy] privacy op Internet

  • roelof varkevisser
    Message 1 of 6 , Feb 26, 2002
      Lotgenoten,

      In mijn genealogie Varkevisser heb ik voor zover mij bekend wel geboortedata
      van levenden staan. Het geheel is wel in pdf-formaat, wat het benaderen voor
      ongeinteresseerden minder makkelijk maakt. De reactie's tot nu toe zijn
      slechts positief. Een deel van deze gegevens komen uit de krant
      (geboorte-advertentie's, dat lijkt me vrije nieuwsgaring), een ander deel
      werden mij door desbetreffenden zelf afgestaan, na bestudering van wat ik
      toendertijd al had. Waarbij ze dus konden vermoedden dat ook hun gegevens
      zouden worden 'gepubliceerd'.
      Als er zich echter mensen tot mij zouden wenden met de vraag hun gegevens
      niet te tonen, zal ik die zo snel als mogelijk van het web verwijderen.
      Wat is privacy in deze wereld van computers en gegevensbestanden.
      We hebben het hier over een geboortedatum en -plaats, niet over iemands
      levens-stijl, kerkelijke gezindte, huidskleur, inkomen, of sofi-nr en
      belastingaangifte.
      Zoals een aantal mensen al aangaven, worden deze
      geboorte/huw/overlijdens-gegevens wel naar 'belanghebbenden/-stellenden' in
      private email-berichten doorgegeven, waarmee je de gegevens in principe ook
      vrijgeeft, want wat doet die ermee ??
      Mezelf tegenkomen in een ander zijn genealogie vind ik persoonlijk niet
      storend. Wel een substantieel deel van mijn kwartierstaten 'gejat' terug te
      vinden bij een mij totaal vreemde.

      Met vriendelijke groet,
      Roelof (* 12-nov-1953 te Dordrecht, voor de kenners dus een echte
      schapekop)

      Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
      voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
      Wonseradeel: de Boer, Roedema
      Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
      Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
      Katwijk-Scheveningen: Stamreeks Varkevisser
      http://www.varkevisser.org/varkevisser
      Hoekse Waard: Goud
      Zeeland: Enters