Popckien Liommes

  • fedde bakker
    Message 1 of 10 , Feb 24, 2002
      Mindert,
      In "Sittie Sybes en zijn nageslacht" van Ale Veenstra (in bibliotheek CBG) is sprake van Popck Douwes die trouwt met Liomme Wygers, dochter van Wyger Sydses en Gats Lyommes.
      Misschien biedt het nog een aanknopingspunt. Ik heb overigens de indruk dat in de vrij kleine doopsgezinde clan huwelijken van neven en nichten meer regel dan uitzondering waren, zodat de kluwen onontwarbaar zal blijken te zijn.
      Fedde Bakker

    • M. de Vries
      Message 2 of 10 , Feb 24, 2002
        Beste Fedde,

        Dat lijkt erop. Ik zal zodra ik kan het boek van Veenstra erop naslaan......

        Dank.

        Ik twijfel over de mate van doopsgezindheid in de familie.

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Appy de Vries
        Message 3 of 10 , Feb 25, 2002
          Hallo Fedde;
          Jij mailt;
          Popk Douwes geh; met Lomme Wiegers dochter van
          Wieger Sytzes en Gats Lommes,
          Ik denk dat Lomme een zoon is van deze ouders, en dat GATS ;
          Saakje moet zijn? Saakje haar ouders ;Liomme Jouckes en Duttje Jelmers.
          Het is inderdaad allemaal fam; [geld].! en geloof.
          p.s. Kom jij ook uit Langezwaag ?
          Groetjes Appy de Vries de Groot hikke en tein? in Luksterhoek [Luxwoude].

          Message 4 of 10 , Feb 25, 2002
            LS !

            Inderdaad geeft het problemen om de juiste familie-relaties binnen DG in
            vroegere tijden te onderkennen.
            Vroeger werd in zeer gesloten religieuze kring gehuwd.
            Ook nu nog.trouwens
            Zeer aktueel is Salt Lake city , Olympische winterspelen , bekend om de
            streng religieuze inwoners en hun gewoontes.
            Van Joucke Liommes , mogelijke zoon van Liomme Wygers en Popck Douwes , is
            bekend dat deze DG was .[ zie verder ].
            Mensen DG werden meestal gedoopt als zij volwassen waren.

            Door mij wordt bijzonder op prijs gesteld kennis te nemen van de inhoud van
            het hierna beschreven boek ter zake van genoemde personen.

            Want de gegevens , waarover ik thans beschik , zijn de volgende :
            Popck Douwes , dochter van Douwe Sytses trouwde met Liomme Wygers , zoon van
            Wyger [N?].
            Waarschijnlijk hun zoon Joucke Liommes , ged ca 1645 DG , + 04-05-1710
            Leraar DG gemeente Knijpe -Heerenveen.
            OPS X14-247 , 18-5-1710 / Acte dd 4-5-1710 bevat het testament van Joucke
            Liommes .
            Op 1-1-1706 lid DG gemeente Knijpe.
            Voorganger Heerenveen Joucke Liommes (W) ca 1700-1707.

            Zo mogelijk , wat is de inhoud van de akte van het testament precies ,
            afkomstig van gemeente Opsterland ?

            Mannetje en vrouwtje ? dochter van .... , zoon van ........... net omgekeerd
            !

            Met belangstelling zie ik bericht tegemoet !

            Gr.
            Bart de Vries
            *De Liemers* calling
            Genealogie home.hccnet.nl/b.de.vries

            Message 5 of 10 , Feb 25, 2002
              L.s.,

              Hierbij attached een scan van de eerst twee blz van het boek van A. Veenstra
              Syttie Sybes en zijn nageslacht.

              Ik heb nog meer in mijn bezit, evt. per post?

              MIndert

            • M. de Vries
              Message 6 of 10 , Feb 25, 2002
                L.s.,

                Hierbij attached een scan van de derde blz van het boek van A. Veenstra,
                Syttie Sybes en zijn nageslacht.

                Interessante kost over huwelijk en erfenis van jouke helmichs.

                Midert
              • fedde bakker
                Message 7 of 10 , Feb 25, 2002
                  Hallo Mindert,
                  Jij schreef:
[...]

                  Attachments kunnen niet aan Friesland-genealogy mails gekoppeld worden. Ik
                  heb een volledige kopie van Veenstra's boek.
                  Groeten Fedde
                • fedde bakker
                  Message 8 of 10 , Feb 26, 2002
> [...]
                    > p.s. Kom jij ook uit Langezwaag ?
                    > Groetjes Appy de Vries de Groot hikke en tein? in Luksterhoek [Luxwoude].

                    Hikke in Zestienroeden, tein in Amsterdam.
                    Foarteam: Bakker (Knijpe), Bijker (Langezwaag), Bilijam (Knijpe), Van der
                    Velde (Rottevalle)
                    Groeten Fedde

                  • Bart de Vries
                    Message 9 of 10 , Feb 26, 2002
                      Appy en Mindert.

                      Via google nog wat nagetrokken over de Veenstra familienaam.
                      Daarbij kwam ik tegen de site http://home.planet.nl/~gelde456/stamboom/
                      met 'Family tree of Philip van Gelderen'.
                      Toen ik de index hiervan onder ogen kreeg ,had ik gelijk een aantal
                      familienamen van onze familie te pakken.

                      Indien niet bekend hiermee , wellicht zit hierin ook nog nuttige info voor
                      jullie.

                      Message 10 of 10 , Feb 27, 2002
                        Beste Bart,

                        Ik kan geen overeenkomstige namen vinden op de website die je
                        noemde..........