Re: [Friesland-genealogy] Joustra

  • Wolanda Dijkman Dulkes
    Message 1 of 7 , Feb 5, 2002
      Hallo,

      Ook ik heb een aantal Joustra's, maar dan uit Sneek.

      Hendrik Martens Joustra geboren 30-12-1790 in Sneek, gestorven 18-08-1826 in Sneek. zv Marten Joustra en Styntjen Hendriks Coster.
      Gehuwd met Jeltje Boeyes Groenhout op 24-10-1819 in Sneek, geboren 16-11-1790 in Sneek en gestorven 11-01-1862.
      Zij hadden 6 kinderen.

      Klaas Jans Joustra geboren 11-10-1802 Sneek, gestorven 23-06-1880 Sneek. zv Jan Jansen Joustra en Pietje Klases de Wit.
      Gehuwd met Akke Goderts Vlink op 24-05-1829 Sneek, geboren 20-02-1804 Sneek, gestorven 14-01-1848 Sneek.
      Zij hadden 9 kinderen.
      Mocht iemand over deze gezinnen meer info willen, laat het dan even weten.

      Wolanda Hornstra

      Groepsgenoten,
      Joustra is een veelvoorkomende achternaam in Friesland. Van een RK tak
      Joustra uit Joure (die later overigens in mannelijke lijn is uitgestorven)
      heb ik meer gegevens. Hierin o.a. Albertus (Alt) Jochems Joustra, gedoopt 6
      dec 1746 Joure, z.v. Jochem Jochems en Janke Alts, overleden 13 jan 1825
      Joure in huis nr. 2. Hij was winkelier te Joure.

      Wie meer wil weten, moet maar even contact opnemen.

      Met vriendelijke groet,

      Marianne Hoogma e-mail: hoogma@...

      <knip>

    • Bert Westra
      Message 2 of 7 , Feb 5, 2002
        Hallo Wolanda,
        Aangezien ik de broer van Klaas Jans Joustra in mijn familie heb (Jan Jans)
        heb ik zeker belangstelling. Heb je misschien ook verder voorouders?
        Met vr. gr., Bert Westra

        mailto: a.westra1@...
      • Wolanda Dijkman Dulkes
        Message 3 of 7 , Feb 7, 2002
          Hallo Bert,
          Helaas voorouders heb ik niet maar ik zal je apart per mail de bijlage sturen van het gezin van Klaas Jans Joustra.
          groet,
          Wolanda
          Subject: Re: [Friesland-genealogy] Joustra

        • nancy
          Message 4 of 7 , Feb 20, 2013
            Ik ben op zoek naar de geboorte datum en plaats van Pieter (Douwes) Joustra. Zou geboren zijn in Jouswier en overleden op 05-06-1820 te Niawier. Volgens mijn gegevens was hij ongehuwd en bij overlijden 32 jaar.
            Zijn ouders waren Jacobs Douwes en Lu(i)tske Hayes.
            groeten
            nienke zwart n.zwart@...
          • Godwin Zwanenburg
            Message 5 of 7 , Feb 20, 2013
              Ik neem aan dat de vader Douwe Jacobs was ipv Jacobs Douwes.

              Groeten,

              Godwin

              Godwin Zwanenburg
              Uthof 24
              9202 HM Drachten
              The Netherlands
            • klaaspera
              Message 6 of 7 , Feb 20, 2013
                Hallo Nienke,

                Is dit de doop van Pieter misschien?

                Geboren op 23 april 1788 in Niawier
                Gedoopt op 27 april 1788 in Niawier
                Dopeling: Pytter
                Vader: Douwe Jacobs
                Moeder: Suurtske Pytters

                Gestandaardiseerde namen:
                Dopeling: PIETER of PIETJE
                Vader: DOUWE JAKOBS
                Moeder: ..... PIETERS
                ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

                Bron:
                Herv. gem. Metslawier en Niawier, doop 1724-1810
                Inventarisnr. : DTB 539

                De naam van de moeder wordt hier enigszins anders gespeld, maar volgens mij zijn de genealogen het daar ook niet over eens. Ik kwam haar naam tegen als Lu(i)tske (Pieters) HAYES en Lu(i)tske Pytters. Zie daarvoor de volgende websites:

                http://zwina.deds.nl/tekst/PIET1.htm

                http://www.sijtsma-genealogie.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=35&Itemid=55&lang=nl

                Met vriendelijke groeten,

                Klaas Pera

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "nancy" <nancy_kienes@...> wrote:

> [...]
                > Zijn ouders waren Jacobs Douwes en Lu(i)tske Hayes.

              • Godwin Zwanenburg
                Message 7 of 7 , Feb 20, 2013
                  Op basis van de gegevens hier gegeven en het feit dat in 1843 een
                  Jacob Douwes Joustra overlijd denk ik dat dit het huwelijk van zijn
                  ouders is:

                  Oostdongeradeel, huwelijken 1787
                  Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 mei 1787 in Niawier
                  Bruidegom: Douwe Jacobs afkomstig van Niawier
                  Bruid: Luutske Pytters afkomstig van Niawier
                  Gestandaardiseerde namen:
                  Bruidegom: DOUWE JAKOBS
                  Bruid: LUTSKE PIETERS
                  Bron:
                  Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                  Trouwregister Hervormde gemeente Metslawier Niawier 1724-1810
                  Inventarisnr.: DTB 539

                  Doop van Pieter:

                  Oostdongeradeel, dopen, geboortejaar 1788, doopjaar 1788
[...]

                  en dit de doop van zijn broer Jacob:

                  Oostdongeradeel, dopen, geboortejaar 1794, doopjaar 1794
                  Geboren op 2 augustus 1794 in Oosternijkerk
                  Gedoopt op 24 augustus 1794 in Oosternijkerk
                  Dopeling: Jakob
                  Vader: Douwe Jakobs
                  Moeder: Lutske Pieters
                  Gestandaardiseerde namen:
                  Dopeling: JAKOB of JAKOBJE
                  Vader: DOUWE JAKOBS
                  Moeder: LUTSKE PIETERS
                  Bron:
                  Herv. gem. Oosternijkerk, doop 1745-1811
                  Inventarisnr. : DTB 541

                  Het patroniem van zijn moeder zou dus geen Hayes zijn maar Pieters.

                  Overlijden van Douwe Jacobs:
                  Overlijdensakte Oostdongeradeel, 1819
                  Aangiftedatum 9 september 1819, blad nr. 13
                  Overleden: Douwe Jakobs Joustra, op 8 september 1819, 62 jaar, man
                  Gehuwd

                  Groeten,

                  Godwin

                  Godwin Zwanenburg