Re: [Friesland-genealogy]

  • j.j. geestman
    Message 1 of 1 , Feb 1, 2002
      Geachte medespeurders,

      Ik ben (nog steeds)bezig met de familienaam Weening. Nu kwam ik het volgende
      tegen:

      Overlijdensakte Achtkarspelen, 1893
      Aangiftedatum 18 juli 1893, akte nr. 125
      Aukje Weening, overleden 18 juli 1893, oud 26 jaar, ongehuwd

      Echter, ik kan van haar geen geboorte datum vinden. Wie kan mij helpen?

      Vriendelijke groet
      Hielke Weening

      <knip>

      Dag Hielke,

      Om een familiegeschiedenis uit te pluizen moet je toch echt zo nu en dan een
      archief bezoeken om de diverse akten in te zien.
      Dan lezen we in de overlijdensakte van Roelf Weening het volgende:
      'Roelf Weening, oud zes jaren (foutje!), geboren en wonende te Surhuizum,
      zoon van Eerde Willems Weening, overleden en Eelkje Roelfs Postmus,
      overleden op 12 febr. 1883 te Surhuizum'.
      Ook die 6 jaar klopt niet, want na enig speurwerk vinden we:
      'Roelf, zoon van (......), geboren 15 dec. 1879 te Surhuizum.'
      Vervolgens:
      'Aukje Weening, oud 26 jaar, geboren en wonende te Harkema Opeinde,
      ongehuwde dochter van Anne Weening en Berber Tuinstra, overleden 18 juli
      1893 te Harkema Opeinde'
      Geboorte niet te vinden? Klopt.
      Aukje werd geboren 13 febr. 1867 te HO als Aukje Tuinstra, dv de ongehuwde
      Berber Tuinstra.
      Erkend en gewettigd bij de voltrekking van huwelijk van haar ouders Anne
      Eerdes Weening en Berber Baukes Tuinstra.

      Succes verder,
      Hans Geestman.