Re: [Friesland-genealogy] Elgersma

  • Onno Elgersma
    Message 1 of 14 , Feb 1 6:58 AM
      Hinke,

      Dank voor het toezenden van de Elgersma gegevens.
      In eerste instantie dacht ik: "Die heb ik allemaal wel." Toch heb ik voor
      alle zekerheid in mijn bestand even gekeken of jouw Trijntje Elgersma
      *21-05-1882 voorkomt. Ik vond vele Trijntjes maar niet een met deze
      geboortedatum. We had ik er een in de buurt met *7-10-1881, dochter van
      Minne en Hendrikje. Na checken op de website van het Ryksargyf bleek dat de
      datum in mijn bestand fout en die van jou goed was. Zo zie je maar weer! Ik
      wil nu dus ook graag jouw andere gegevens over Elgersma's hebben, als het
      niet teveel moeite is.
      Wat de Barradeelster Elgersma's betreft, de overlijdensdatum van Wouter had
      ik niet. Ik heb tot nu toe aangenomen dat Wouter en Jacob broers waren, maar
      het bewijs is dun: ze hebben allebei een zoon Gerlof en dat is bij Jacob
      niet eens de oudste zoon. Mocht ik deze eindjes aan elkaar kunnen knopen,
      dan zal ik het je laten weten.
      Groeten,

      Onno Elgersma

      Message 2 of 14 , Feb 1 7:04 AM
        Hallo Onno,
        Het spijt mij maar ik heb geen idea, er zijn wel Sybesma's die
        emigreerden maar of deze familie ook ging weet ik niet.
        Groeten
        Rinske van Brederode-van der Veen

        Message: 9
        Date: Thu, 31 Jan 2002 22:14:12 +0100
        From: "Onno Elgersma" <o.elgersma@...>
        Subject: Re: Re: Elgersma

        Rinske,
        Hartelijk dank.
        Veel mensen uit die familie zijn geemigreerd. Weet jij of dat ook geldt
        voor
        het echtpaar Wopke en Jantje?
        Groeten,
        Onno Elgersma
        Message 3 of 14 , Feb 1 1:09 PM
          Onno,

          Hier de Elgersma's uit mijn bestand.

          I Ulbe Wybrens X Dieuke Reijners
          kind: Wybren Ulbes Elgersma, * rond 1754 Hantum, volgt II

          II Wybren Ulbes Elgersma, * rond 1754 Hantum, gardenier, arbeider, + 07-02-1828 Hantumhuizen
          X Klaaske Hessels
          kind:Ulbe Wybrens Elgersma, * 23-11-1793 Hantumhuizen, volgt III

          III Ulbe Wybrens Elgersma, * 23-11-1793 Hantumhuizen, boerenknecht, voerman, + 18-03-1875 Paessens
          X 13-04-1822 Oostdongeradeel
          Antje Minnes Boelens, * 25-09-1801 Paessens, + 27-12-1886 Paessens, dr.v. Minne Jans Boelens, gardenier en Klaaske Johannes Hannema
          kind: Minne Ulbes Elgersma, * in 1835 Paessens, volgt IV

          IV Minne Ulbes Elgersma, * in 1835 Paessens, winkelier, voerman, + 12-11-1896 Paessens
          X (1) Dieuwke Klazes Dijkstra
          X (2) 11-06-1875 Oostdongeradeel
          Hendrikje Jacobs van der Jas, * 02-10-1846 Holwerd, dr.v. Jacob Hendriks van der Jas, gardenier, arbeider en Trijntje Sybrens Krop. (Hendrikje was weduwe van Foeke Jacobs de Vires)
          kind: Trijntje Elgersma, * 21-05-1882 Paessens, volgt V

          V Trijntje Elgersma, 21-05-1882 Paessens, + 17-01-1922 Dokkum
          X 04-06-1904 Oostdongeradeel
          Albert van Boerum, * 09-09-1878 Dokkum, los werkman, pakhuisknecht, + 25-03-1972 Doukkum, zn.v. Martinus van Boerum, schipper, arbeider, olieslagersknecht en Janke Jonkhoff (ook Jonkhof)

          Gerlof Jacobs Elgersma, kooltjer
          X 15-05-1830 Barradeel (van site Ryksargyf, akte nog niet gezien)
          Izaakje Anes Miedema
          kind: Rinske Gerlofs Elgersma, * rond 1831 Tzummarum
          X 20-05-1854 Barradeel
          Gotse Harmens Herrema, * rond 1827 Tzummarum, arbeider, gardenier, zn.v. Harmen Gerrits Herrema, arbeider en Pietje Gotses Wassenaar. Gotse was weduwnaar van Reino Martens Westra.

          Wouter Gerlofs Elgersma, kooltjer, + 24-05-1799 Minnertsga
          X Antje Taekeles Wiersma
          kind: Gerlof Wouters Elgersma, * rond 1792 Minnertsga, kooltjer, schipper, voerman, + 01-03-1868 Minnertsga
          X 12-02-1815 Barradeel
          Jetske Jans Schaaf, * rond 1792 Wijnaldum, dienstmeid, winkelierster, + 21-05-1873 Minnertsga, dr.v. Jan Kornelis Schaaf, timmerman en Klaaske Jacobs Steinfort
          kind van Gerlof en Jetske:
          Klaaske Gerlofs Elgersma, * 18-12-1817 Minnertsga, + 01-02-1884 Minnertsga
          X 21-05-1842 Barradeel
          Wijbe Annes van der Ploeg, * rond 1819 Holwerd, landbouwer, zn.v. Anne Wijbes van der Ploeg, landbouwer en Nienke Pieters Douma, boerin, rentenierse.

          Mocht je fouten tegenkomen dan hoor ik dat wel.

          Message 4 of 14 , Feb 2 4:04 AM
            Hinke,

            Hartelijk dank voor de Elgersma-gegevens. Ik heb er hier en daar wat gaten
            mee kunnen opvullen. Waar er verschil was tussen jouw en mijn gegevens bleek
            jij bij controle op de website van het Ryksargyf meestal gelijk te hebben.
            De vrouw van Ulbe Wybrens is bij mij Dieuwke Regnerus Elgersma. Regnerus
            wordt echter evenmin als Reijner door Ulbe en Dieuwke vernoemd.
            Groeten,

            Onno Elgersma

            Message 5 of 14 , Feb 2 8:28 AM
              Hinke,

              IV Minne Ulbes Elgersma, * in 1835 Paessens, winkelier, voerman, +
              12-11-1896 Paessens
              X (1) Dieuwke Klazes Dijkstra
              X (2) 11-06-1875 Oostdongeradeel

              Minne is geboren 9 juni 1835.
              Het eerste huwelijk vond plaats 18 mei 1861 in Oostdongeradeel.

              Groetjes, Sytske
            • Sytske Barkhuis
              Message 6 of 14 , Feb 2 8:31 AM
                Hinke,

                Nog een aanvulling:

                II Wybren Ulbes Elgersma, * rond 1754 Hantum, gardenier, arbeider, +
                07-02-1828 Hantumhuizen
                X Klaaske Hessels

                Claaske Hessels (Keegstra), gedoopt 14 januari 1761 in Wierum, dochter van
                Hessel Renses en Antje Klazes.
                Claaske trouwt 20 mei 1784 in Hantumhuizen met Wybren Ulbes (Elgersma),
                geboren c 1755 te Wierum, gardenier, arbeider.
                Wybren Ulbes, Hantumhuizen, neemt in 1811 in Ternaard de familienaam
                Elgersma aan; voor zichzelf en voor zijn kinderen: Antje (26), Nijkerk,
                Hessel (24), Wierum, Dieuwke (20), Paesens, Ulbe (18), Ternaard, Yde (14),
                Rinze (10), Klaas (7).
                Klaaske Hessels is overleden 21 april 1847 in Oostdongeradeel; Wybren is
                overleden op 74-jarige leeftijd 7 februari 1828 in Westdongeradeel.

                Groetjes, Sytske
              • Onno Elgersma
                Message 7 of 14 , Feb 2 8:52 AM
                  Sytske,