klaas gatzes

  • van 't Zet
    Message 1 of 8 , Jan 30, 2002
      hallo allemaal
      Van wie is mijn Klaas Gatzes een zoon.

      Klaas Gatzes, gehuwd met Antje Douwes( de Boer), neemt in 1811 de naam Visser aan,
      hij is dan boer te Dedgum.
      kinderen Douwe, Janke, Froukjen en Trijntje

      1. Klaas Gatzes geboren 1773 doop 11 april 1773 Witmarsum
      zoon van Gatze Klaazes en Janke Tjepkes
      deze Gatze Klazes neemt in 1811 de naam Bijlsma aan.
      kinderen Klaas 39, Sybrig37, Trijntje 34, Tjitske 30, Tjepken 20 en Sjoukjen 19

      2. Klaas Gatzes geboren 6 mei 1774 doop 5 juni 1774 Hieslum
      zoon van Gatze Wijbes en Wijbrig Klazes.
      (heb ik niets van gevonden)

      Als ik de namen van de kinderen van Klaas bekijk, zou ik zeggen
      het moet wel een zoon van Gatze Klazes en Janke Tjepkes zijn,
      maar deze mensen noemden zich Bijlsma.

      Kan het zijn dat de volwassenen zelf een naam kozen??
      Wie helpt mee de puzzel op te lossen?
      Carla van `t Zet

    • Erik Oosterwal
      Message 2 of 8 , Jan 30, 2002
        van 't Zet wrote:

        > Als ik de namen van de kinderen van Klaas bekijk, zou ik zeggen
        > het moet wel een zoon van Gatze Klazes en Janke Tjepkes zijn,
        > maar deze mensen noemden zich Bijlsma.
        >
        > Kan het zijn dat de volwassenen zelf een naam kozen??

        Ik heb in mijn bestand en Klaas Simons Tilsma uit Schraard, maar de
        enege Symon (Simon) in Schraard heete Symon Klazes v.d. Zee. Er zijn
        nog twee meer mannen uit Schraard die heete Lolke Simons Meer en Joure
        Simons Postma. Ik geloof dat de drie broeders zijn en dat Symon Klazes
        hun vader was.

        --
        +----------------------------------------------------------+ EADGBE
        +----------------------------------------------------------+ E7#9
      • roelof varkevisser
        Message 3 of 8 , Jan 30, 2002
          Carla,

          <knip>
          Kan het zijn dat de volwassenen zelf een naam kozen??
          Wie helpt mee de puzzel op te lossen?
          <knip>

          Dat was dan absoluut in strijd met de regels en daarom lijkt het me ook niet
          waarschijnlijk.

          Roelof
        • Oktagon
          Message 4 of 8 , Jan 30, 2002
            Ze zullen welevroagd hoe ze heetten!
            **************************88

            of: http://go.to/frgen .

            Message 5 of 8 , Jan 30, 2002
              Achthoek,

              Heeft uw antwoord wellicht een diepere betekenis die mij op dit moment ontgaat? Of is het meer een kwestie van "niet gehinderd door enige kennis"?

              Carla, Roelof,

              Het was vast mogelijk die regels te ontduiken. Dat is van alle tijden. En ik kan me voorstellen dat onmin in de familie één en ander in de hand kon werken. Ik heb onder mijn voorouders twee broers die elk een heel andere achternaam lieten registreren. De controle op naleving van de regels was ook toen, of misschien zelfs juist toen, vast niet eenvoudig!

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.
[...]

              Yahoo! Groups Sponsor

              of: http://go.to/frgen .

            • roelof varkevisser
              Message 6 of 8 , Jan 30, 2002
                In principe bepaalde de familie-oudste de naam van de kinderen en de evt.
                kleinkinderen. Dat zal uiteraard in familie-overleg van te voren besproken
                zijn.
                In de 1811-aangiften zie je ook regelmatig kindskinderen genoemd. Daar ook
                die bij de (volgens mij niet waarschijnlijke) grootvader ontbreken wordt het
                alleen maar nog onwaarschijnlijker.
                Dedgum en Witmarsum ligt zo'n 10 km uit elkaar, dus om te veronderstellen
                dat er geen contact tussen beide geweest zo zijn is niet aannemelijk.

                Message 7 of 8 , Jan 30, 2002
                  Nynke,

                  Uiteraard was het mogelijk de regels te omzeilen. Naamwijzigingen gebeurden
                  tot 1850 aan toe, daarna werd de controle pas scherper. Maar zowel Klaas als
                  Gatse waren toendertijd redelijk algemene namen, en lijkt het me dus
                  waarschijnlijker dat op basis van deze gegevens er sprake is van twee
                  verschillende Klazen.

                  Roelof

                  Message 8 of 8 , Jan 31, 2002
                    Nachtbrakers Roelof en Nynke,

                    Dank voor je reactie, Ik slaap `s nachts, maar jullie internetten
                    Nu ben ik er zeker van dat Wybrig en Gatze de ouders waren van Klaas.
                    Mijn gedegen Tjerk van `t Zet , 1904-1991 heeft het dus wel goed uitgezocht.
                    Toch blijf ik het vreemd vinden dat geen van de 4 kinderen van Klaas,
                    Wybrig of Gatze heet, maar Janke, Froukje, Trijntje en Douwe
                    Ik zal echt naar Leeuwarden moeten om verder met Wybrig en Gatze te komen.
                    Nogmaals bedankt
                    Carla van`t Zet

                    http://docs.yahoo.com/info/terms/