Geysen/Geizen/Geisen en Steeneveld

  • Marianne Hoogma
    Message 1 of 1 , Dec 30, 2001
      Wie heeft er meer informatie over de volgende kwartierstaat-voorouders en
      hun naaste familieleden?
      Of wie wil voor mij zoeken naar de dopen van deze kwartierstaat-vooruders?
      Pytter Jilles is gezien zijn RK gezindte misschien gedoopt te Dokkum, want
      in Rinsumageest was geen RK statie, voor zover mij bekend.

      Ik zoek graag iets in ruil terug in het Utrechts Archief.

      Aan allen in deze nieuwsgroep: een gezond, gelukkig en vindingrijk 2002.

      Met vriendelijke groet,
      Marianne Hoogma
      (e-mail: hoogma@...)

      Pytter Jilles (Gilles) van Geysen
      Birth Date: Circa 1758
      Birth Place: Rinsumageest
      Death Date: 14 Nov 1829
      Death Place: Wirdum (Leeuwarderadeel akte nr 35)
      Occupation: Schoenmaker
      Religion: RK

      Pytter huwde ten minste twee keer (Bron: RK huwelijken DTB boek Wijtgaard).
      Pytter nam in 1811 (Mairie Wirdum, fol 3) als vaste achternaam Geysen aan:
      Geysen, Pytter Jilles van, Wijtgaard.
      Kinderen: Jilles, 26 jaar, dan wonend Herbajum (uit zijn eerste huwelijk)
      Berber, 18 jaar, dan wonend onder de klokslag van Leeuwarden (uit zijn
      tweede huwelijk)

      Zijn dochter Berber noemt zich in haar huwelijksakte met Steven Willems
      Hoogma (11 juni 1815 te Rauwerderhem): Van Geizen.
      In de doopakte van deze dochter Barbara (Berber in Fries) wordt hij
      genoemd: Piter Gilis. Als doopgetuige bij de doop van Barbera was aanwezig:
      Hendrik Gilis, mogelijk een broer van Pytter. Deze mogelijke broer neemt in
      1811 in Wirdum de achternaam Geisen aan.

      In het RK DTB boek van Wijtgaard komen voor:
      1. Piter Gillits X Siauke Pieters die op 21 aug 1760 een kind laten dopen
      met de voornaam Gillit.
      2. Hendrik Gillis Geijssens X Afke Doedes (RK huw. 29 mei 1774 Wijtgaard).
      3. Hendrik Gillis Geijssens X Dioeke Jantjes (RK huw. 22 oct 1775
      Wijtgaard) Kind: gedoopt 9 jan 1777 : Gillis Aegidius.
      4. Piter Gillis X Claaske Sibrens (RK huw. 2 may 1770 Wijtgaard). Dit is
      waarschijnlijk het eerste huwelijk van mijn voorvader.
      Kinderen: gedoopt 6 nov 1785: Gilis; 14 maart 1787 Jouke en 10 sep 1788
      Sibren.
      5. Hendrik Gilis X Jeltje Gerrits RK huw. 2 may 1790 Wijtgaard.
      6. Piter Gillis X Trientje Harmanus (RK Huw op 8 jan 1792). Getuigen:
      Gerrit Harmanus en Sietske Tjittis. Dit is het huwelijk van mijn
      kwartierstaatvoorouders. Kind: Berber gedoopt 2 juli 1793 Wijtgaard.

      Pytters overlijdensakte staat op naam van Pieter Gaeles van Gijsen, 14 nov
      1829 Leeuwarderadeel, akte nr. 35, 71 jaar en gehuwd.
      Aangifte doen: Rintje Yges Damsma, 63 jaar, koopman en Ate Symons van der
      Zee, 37 jaar, beide wonende onder Wirdum, zonder beroep, echtgenoot van
      Trijntje Hermanus Steeneveld, zoon van Gaele Pietersz en Klaaske Pieters,
      in tijden echtelieden. Pieter is overleden op de 14e om 14.00 uur in huis
      nr. 55 onder Wirdum. Hij zou volgens deze overlijdensakte zijn geboren in
      Rinsumageest.

      Spouse: Trijntje Harmens (Hermanus) Steeneveld
      Birth Date: Circa 1760
      Birth Place: Wijtgaard
      Death Date: 6 Apr 1833
      Death Place: Wijtgaard (Leeuwarderadeel, akte nr 8)
      Religion: RK
      Spouse Father: Hermanus Gerrits Steeneveld
      Spouse Mother: Doetje Gerrits

      Van haar overlijden wordt op 6 april 1833 te Leeuwarderadeel (akte nr. 8)
      aangifte gegaan door: Reinder Sybrens van der Schaaf, 69 jaar, arbeider en
      Klaas Tjallings Terpstra, 47 jaar, timmerknecht, beide wonende onder
      Wirdum. Zij verklaren dat Trijntje Hermanus Steeneveld, 73 jaren en 6
      maanden, geboren en woonachtig te Wijtgaard onder Wirdum, zonder beroep,
      weduwe van Pieter Gilles van Ghijsen, dochter van Hermanus Gerrits
      Steeneveld en van Doetje Gerrit, op de 6e april om 04.00 uur is overleden
      in huis nr. 52 te Wijtgaard.

      De achternaam Steeneveld/Steneveld komt wel voor in Leeuwarderadeel, maar
      er is daar geen naamsaanname in 1811 bekend. Wel van ene Sybren Ages
      Steneveld uit Akkrum, met kinderen Klaas, 19 jr en Sibbeltje, 16 jaar
      (Mairie Akkrum, fol. 99), maar daar kan ik geen aansluiting mee vinden.