Ynskje Jelles

  • W.J. Ponne
    Message 1 of 2 , Dec 30, 2001
      Hallo J. Wagenaar,

      Bedankt voor je reactie.
      Het huwelijk van Frouwkjen Meines met ene Oene Martinus, had ik al wel gevonden, maar ik had nog geen zekerheid dat het hier om de eerste vrouw van Martinus Oenes Wagenaar ging. Wellicht heb jij in het doopboek gevonden dat het eerste kind van Oene Martinus (Martinus Oenes) als moeder Frouwkje Meines had? Ze zal kort na deze geboorte zijn overleden, waarop Oene in het huwelijk trad met Ynskje Jelles.
      Mijn gegevens over Ynskje Jelles zijn afkomstig van de website van Antonius Theodorus Vermaas (http://utopia.ision.nl/users/vermaas/kwton.htm ). Die site blijkt niet geheel en al betrouwbaar; kijk bijvoorbeeld naar de gegevens over de kinderen van Martinus Christoffels Wagenaar en Aaltje Reinders Drijfhout. Als overlijdensdatum van Ynskje wordt daar vermeld: 06-11-1826 en als achternaam Pasma. Dat moet dus volgens jou zijn 06-11-1836 en Tasma. Het vreemde doet zich voor dat ik op de site van het Frysk Argyf geen overlijden van Ynskje Jelles Pasma, maar ook niet van Ynskje Jelles Tasma kan vinden, niet in 1826 en niet in 1836. Waar heb jij je gegevens vandaan ?

      Vriendelijke groet,

      Wiecher Ponne

    • J. Wagenaar
      Message 2 of 2 , Dec 30, 2001
        Hallo Wiecher Ponne,

        Het overlijdensjaar van Ynskje Jelles moet inderdaad 1826 zijn (typefoutje).
        Op de site van het Ryksargyf staat vermeld dat Ienskjen Jelles (zonder
        achternaam) is overleden op 6 november 1826, akte nummer 349.

        J. Wagenaar.