Re: [Friesland-genealogy] FW: dykstra

  • Appy de Vries
    Message 1 of 12 , Dec 30, 2000
      Hallo Marten;
      Hier het laatste stukje van mijn info;
      Volgens Renneke; In de doop en trouwboeken
      van Surhuizem; Afstamming van Pier Heerts;
      1 Hendrik Piers landbouwer te Surhuizem geh; ? met
      Reinske Rienks uit Oostermeer
      2 Haye Piers naar Uitwellingerga vertrokken [Oldeboorn]
      zoon van Haye is Pier Hayes ged;27-01-1757 te Nieuwehorne alzo nog 7
      kinderen
      waaronder Eise Hayes ged; 08-04-1773 te Luinjebert geh;20-08-1802
      met Sjoerdje Jolkes Attema [dit zijn mijn voorouders!]
      worden Jongsma "s Al met al maar goed dat ik deze gegevens van
      Renneke nog niet ingevuld had want ik twijfel nu wel over voorouders van
      Haye Piers!
      Freonlike Groetnis Marten en In lokkich 2002
      fan
      Appy''

      Message 2 of 12 , Dec 30, 2000
        Hallo Tette
        Bedankt voor jou reactie
        Ík heb Hayema nog info gemailt via de Group
        misschien heb je daar ook nog iets aan Ik ben wel benieuwd of
        jij ook met de voorouders van Pier Hayes bezig bent geweest
        zo ja mag ik dan weten wat voor gegevens jij hebt?
        Freonlike groetnis fan Appy ut Hearrenfean'.

        Message 3 of 12 , Dec 30, 2000
          Marten;
          Herstel naam;
          Eise Haayes Jongsma gehuwd met
          Sjoerdje Olkes van het Meer i.p.v.
          Sjoerdje Jolkes Attema !
          Groet Appy'.

          Message 4 of 12 , Dec 30, 2000
            Hallo Tette
            Hier nog iets misschien overbodig!
            Tettje Hotses dochter van Hotse Jelles
            broer van Rienk Jelles
            Kinderen van Pier en Tettje ; 1 Hotse geh; 1810 Antje Sietses Kuiper
            6 kinderen; 2 Haye geh 1817 Minke van der Ploeg 3 kinderen
            De tweede zoon was Eyt Piers Piersma arbeider Oldeboorn
            geh; ? met Trijntje Hendriks de Boer 9 kinderen;
            Aldus Renneke Piersma;
            Groetnis Appy;

> [...]
            > mijn bet-bet-overgrootouders.
            >
            > Ik wist niet, dat er publicaties "Boerderijboeken van Friesland" bestaan.

          • M.Haijema

            • Tette.Hofstra@t-online.de
              Message 6 of 12 , Dec 31, 2001
                Beste Appy en Marten,

                volgens mij lopen er enkele dingen doorelkaar heen.

                "Mijn" Heert Pieters (+1666/67) is volgens mij identiek aan de "Heert Pytters"
                van Jan Dijkstra. Als zijn vader de door hem genoemde "Pytter Heerts" is, dan
                is deze niet identiek aan de Pier Heerts van Marten.

                M.b.t.Haye Piers resp. Pier Hayes is het verhaal anders.

                Pier Hayes (+1795 in Oldeboorn) was in 1786 meier van plaats 76 (bron M.Groen).

                hij trouwde 13.6.1784 met Tettje Hotzes (Hofstra)* 1760 + 4.7.1835 Oldeboorn,
                die een dochter was van:

                Hotze Tettes (de jonge) *1716,+22.7.1809 Oldeboorn x 7.3.1745 met Gerbryg
                Wytzes, * 1722 in Oldeboorn.

                Dit echtpaar had 8 kinderen:

                a. Tette Hotzes (Hofstra)
                b. Bauke Hotzes (Veldman)
                c. Trijntje Hotzes
                d. Aaltje Hotzes
                e. Wytze Hotzes
                f. Reitze Hotzes (de Jong)
                g. Tettje Hotzes (getrouwd 1. met Pier Hayes (Piersma)
                h. Antje Hotzes

                Tettje Hotzes trouwde - zoals gezegd - 13.6.1784 met Pier Hayes Piersma.

                Zij hadden 4 kinderen:

                1. Haye Piers, * 1785
                2. Hotse Piers, * 1786
                3. Gerbrig Piers * 1788 + 7.12.1866 Oldeboorn
                4. Eit Piers, * 1791 + 1.5.1865 Oldeboorn

                Tettje trouwde na het overlijden van Pier Hayes op 27.5.1798 met Geert Durks
                Bethlehem, * 1773 in Beetsterzwaag, + 28.7.1838 Oldeboorn.

                Zij hadden 3 kinderen:

                1. Trijntje Geerts, * 1799
                2. Grietje Geerts, * 1801, + 12.6.1886 Oldeboorn
                3. Dirk Geerts, * 1803, + 5.7.1875 Oldeboorn

                Deze laatste 3 kinderen droegen uiteraard de naam Bethlehem.

                (Bronnen: reeds genoemde boek van M.Groen, mijn neef J.G. Hofstra en
                www.ryksargyf)

                Ik blijf wel geinteresseerd in de "Heert Pieters" vraag.

                groeten en het beste voor 2002 ook alle medespeurders gewenst

                Tette Hotze Hofstra

                Message 7 of 12 , Dec 31, 2001
                  Je hebt gelijk Tette, het zijn niet dezelfde mensen. Pier Heerts (geboren
                  r1635 ? zou een zoon kunnen zijn van Heert Sibbles en Trijn Heerts uit
                  Heerenveen. Tot nu toe echter nog vraagtekenwerk. Pier Heerts trouwde r1660
                  met Pietje Ottens. 1 kind Pietje, zodat Pietje wel in de kraam gestorven zal
                  zijn. Tweede vrouw Grietje Lieuwes xr1670. kinderen: Heere, Lieuwe, Syble en
                  Jan, waarvan Syble mijn voorvader is. Marten

                  Message 8 of 12 , Dec 31, 2001
                    Misschien is Renneke Piersma beter op de hoogte met haar familie-naamgenoten
                    dan ik, maar de naam Aldert wordt nog gebruikt. Caféhouder in Surhuizum was
                    Aldert Piersma. Ik moet nog wel wat gegevens hebben van eerder onderzoek.
                    Marten Haijema